فرماندار رودبار در گفت و گویی خبر داد:

با تغییر طرح اولیه باند شمال به جنوب، آزادراه از داخل شهر رودبار عبور می کند

فرماندار شهرستان رودبار گفت: شاخص های توسعه در این شهرستان نسبت به ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید رشد چشمگیری داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به منظور بررسی دستاوردهای دولت تدبیر و امید در شهرستان رودبار پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان گفت و گویی با اسماعیل میرغضنفری فرماندار این شهرستان ترتیب داده شده است که در ادامه می خوانید.

ابتدا معرفی کوتاهی از خودتان داشته باشید.

متولد سال ۱۳۴۶ و دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته علوم سیاسی هستم. ۲۳ سال سابقه کار دارم که از این میان ۱۶ سال عهده دار مسئولیت های مختلف بودم.

در چه تاریخی بعنوان فرماندار شهرستان رودبار منصوب شدید و پیش از این در چه بخش‌هایی فعالیت داشتید؟

در تاریخ دهم شهریور سال ۱۳۹۵ به عنوان فرماندار رودبار منصوب شدم. پیش از این به عنوان بخشدار و معاون فرماندار فعالیت کرده بودم و همچنین در استانداری مسئولیت هایی را در حوزه های سیاسی-امنیتی، عمرانی و برنامه ریزی بر عهده داشتم.

برای بهبود خدمات رسانی در شهرستان رودبارچه دغدغه هایی داشتید؟

رودبار از دیرباز شهرستانی محروم و کم برخودار بوده است و طی سال های اخیر با اهتمام ویژه دولت تدبیر و امید به محرومیت زدایی به ویژه در مناطق روستایی، زمینه برای توسعه این شهرستان فراهم شد. به همین جهت، یکی از اولویت های کاری من اجرای سیاست های دولت در راستای محرومیت زدایی تعیین شد و تقریبا در ۶ ماه نخست، علیرغم آشنایی کاملی که با شهرستان داشتم بار دیگر از تک تک روستاها بازدید میدانی به عمل آوردم.

همچنین تلاش کردم در جذب اعتبارات استانی برای محرومیت زدایی در مناطق روستایی فعالیت بیشتری داشته باشم.

وضعیت شاخص های خدمات رسانی در شهرستان رودبار نسبت به ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید چه تغییری کرده است؟

مقایسه شاخص های سال نخست فعالیت دولت یازدهم با امروز، به وضوح ارتقای کمی و کیفی در راستای محرومیت زدایی را نشان می دهد.

شاخص بهره مندی از گاز در ابتدای دولت یازدهم حدود ۳۰ درصد بوده است و امروز این میزان به ۹۰% افزایش یافته است. مطابق برنامه ریزی های صورت گرفته، رودبار در سال ۹۷ شهرستان سبز اعلام می شود.

اکنون در بخش راه به بهره مندی ۴۰ درصدی رسیده ایم و این در حالی است که در ابتدای دولت یازدهم میزان برخورداری ۲۶ درصد بوده است.

یک چهارم از عملیات آسفالت راه های روستایی که سال گذشته در گیلان انجام شد، مربوط به رودبار است که اگرچه هنوز با میانگین شاخص استان فاصله دارد اما افزایش محسوسی داشته است.

برای ارتقاء شاخص های خدمات رسانی در رودبار علاوه بر اعتبارات استانی، از اعتبارات ملی نیز بهره گرفتیم.

شاخص آبرسانی نیز طی این مدت در شهرستان رودبار از ۵۰ درصد به ۷۰ درصد افزایش یافته است.

شهرستان رودبار علیرغم مضیقه هایی که از نظر آب شرب و کشاورزی دارد، تامین کننده آب شرب و کشاورزی استان گیلان است.

سد بزرگ سفیدرود برای مصارف کشاورزی و سد آیت الله بهجت برای آب شرب مورد استفاده بخش عمده ای از مناطق استان هستند که در شهرستان رودبار قرار دارند.

شهرستان رودبار مسیر اصلی ورود گردشگر به گیلان محسوب می شود؛ با آغاز به کار دولت تدبیر و امید تکمیل آزاد راه و همچنین راه آهن گیلان که اکنون در آستانه بهره برداری قرار دارد مورد پیگیری جدی قرار گرفت. از آخرین وضعیت این پروژه ها چه خبر؟

مسیر اولیه آزادراه قزوین- رشت در خارج از حوزه شهری پیش بینی شده بود و این امر تاثیرات منفی بر فروش محصول زیتون می گذاشت. در شهرستان رودبار نزدیک به ۳ هزار نفر مستقیما در زمینه زیتون و فرآورده های آن اشتغال دارند و علاوه بر این، زیتون تولید شده در ۲۶ استان کشور در رودبار عرضه می شود. بالاخره با پیگیری های دکتر سالاری استاندار گیلان و همچنین نماینده رودبار، توانستیم مسئولین راه و شهرسازی را متقاعد به تغییر طرح اولیه باند شمال به جنوب کنیم.

طبق طرح جدید، آزادراه از داخل شهر رودبار عبور می کند و بدین ترتیب بازاری که به طول بیش از ۱۱ کیلومتر در دو طرف مسیر برپاست، با همان کیفیت قبلی پابرجا می ماند.

اولین روستای بدون بیکار گیلان در شهرستان رودبار واقع شده است. چه حمایتی از دیگر روستاها برای رسیدن به این موقعیت انجام می دهید؟

اولین روستای نمونه بدون بیکار گیلان در روستای اسطلخ جان بخش رحمت آباد واقع شده است. از محل صندوق کارآفرینی بیش از ۴۰ میلیارد ریال وام به افراد بومی این روستا به منظور راه اندازی کسب و کارهای خانگی پرداخت شد و در طول دو سال گذشته رونق خوبی به ویژه در اجرای طرح های بوم گردی که جزو سیاست های دولت و مورد تاکید استاندار گیلان است، در اسطلخ جان اتفاق افتاد.

برای روستای حلیمه جان نیز تسهیلات مشابهی برای راه اندازی کسب و کار در نظر گرفته شده است.

اگرچه تا رسیدن به آن نقطه مطلوبی که مدنظر دولت است فاصله داریم اما کار بکر و جدیدی صورت گرفته و مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

به طور کلی، کارگاه ها و واحدهای کوچک انگیزه قوی تری برای فعالیت در روستا دارند و در برنامه ریزی های ما پیش بینی شده است که از کسب و کار در هر روستا با توجه به شرایط و استعدادهای موجود در آنجا حمایت کنیم.

شهرستان رودبار در زمینه اجرای طرح های بوم گردی چه وضعیتی دارد؟

با توجه به قابلیت هایی که این شهرستان از نظر جغرافیایی دارد، تقریبا بخش عمده‌ای از روستاها از این طرح استقبال کردند مگر روستاهایی که در زیرساخت مشکل داشتند. در زمینه معرفی، ارائه تسهیلات و اجرای طرح های بوم گردی جایگاه خوبی در استان داریم.

محرومیت زدایی از اقشار ضعیف جامعه یکی از سیاست های اصلی دولت تدبیر و امید به شمار می رود و دولت در این مسیر اقدامات متعددی انجام داده که یکی از آن ها ارائه تسهیلات اشتغالزایی است. با توجه به اینکه سهم اولیه گیلان از این تسهیلات اختصاص داده شد و در مرحله پرداخت قرار دارد، چه اقداماتی برای اشتغالزایی روستایی در رودبار صورت گرفت ؟

با توجه به اینکه شهرستان رودبار بعد از مرکز استان بیشترین واحدهای تولیدی، کارگاهی و صنعتی را دارد ما بیشتر از سهمیه خودمان در حال جذب تسهیلات هستیم. جلسات کارگروه اشتغال به طور مستمر در شهرستان تشکیل می شود و بخش عمده ای از این جلسات منجر به مصوباتی شده که نتایج آن ها معرفی واحدهای کارگاهی برای دریافت تسهیلات است.

افرادی که قبلا در سامانه ثبت نام نموده اند قطعا در اولویت خواهند بود. این افراد یا تسهیلات خود را دریافت نموده اند و یا در حال دریافت اند.

پرونده کسانی که در سامانه ثبت نام نکردند و حضورا مراجعه داشتند نیز در دست اقدام است. دولت در پرداخت تسهیلات به طرح های بوم گردی و هر طرحی که بتواند ایجاد اشتغال کند بسیار استقبال می‌کند. اگرچه سهمیه مشخصی برای استان ها در نظر گرفته شد اما جذب این تسهیلات سقف ندارد و ما می توانیم از سهمیه سایر استان هایی که به هر دلیل موفق به جذب سهم خود نشدند استفاده کنیم.

همانطور که پیش تر اشاره کردید واحدهای تولیدی و صنعتی بزرگی در شهرستان رودبار مشغول فعالیت هستند. برای رفع موانع تولید و برقراری امنیت سرمایه گذاری چه برنامه هایی دارید؟

با پیگیری مسئولین رودبار در کنار حمایت های استاندار گیلان و نماینده شهرستان، بسیاری از کارخانجات و واحدهای تولیدی که در گذشته تعطیل یا نیمه تعطیل شده بودند مجددا احیاء شدند.

از جمله این واحدها می توان به  کارخانه سیمان لوشان اشاره کرد که تعطیل شده بود اما با پیگیری های صورت گرفته به بخش خصوصی واگذار شد و در حال حاضر مشغول به کار است. برای این کارخانه یک برنامه زمانبندی تعریف شده که مطابق آن به اوج فعالیت خود خواهد رسید.

شرکت روغن واریان نیز از دیگر واحدهای تعطیل شده ای بود که مورد حمایت قرار گرفت و اکنون در آستانه آغاز به کار قرار دارد. راه اندازی مجدد شرکت تل وام تجارت نیز مورد پیگیری قرار دارد.

علاوه بر اعطای تسهیلات، پیگیری هایی برای تقسیط بدهی واحدهای بحران زده به  طلبکاران از جمله بیمه، مالیات، شرکت های آب، برق، گاز و … انجام شده است و در مسیر رفع موانع تولید در حال حرکت هستیم.

دولت تدبیر و امید در سال ۱۳۹۳ طرح تحول نظام سلامت را به اجرا گذاشت. وضعیت شبکه های بهداشت و درمان در شهرستان رودبار چگونه است و چه انتظاراتی در این زمینه از مسئولین استانی و کشوری دارید؟

اجرای طرح تحول نظام سلامت بی شک یکی از افتخارات دولت تدبیر و امید است. در سال های اخیر رشد خوبی را در حوزه بهداشت و درمان شهرستان رودبار شاهد بودیم و امروزه ظرفیت های خوبی در این زمینه موجود است.

ما در حال حاضر تقریبا از وجود همه متخصصین رشته های مختلف پزشکی بهره مند هستیم و امکانات سی تی اسکن که از جمله امکانات فوق تخصصی و تخصصی محسوب می شود نیز به زودی ارائه می شود.

رودبار تنها شهرستان گیلان است که ۳ بیمارستان در کنار واحدهای درمانی متعدد دارد و به دلیل اینکه ورودی اصلی استان محسوب می شود، به مراجعه کنندگان از دیگر استان ها نیز خدمات ارائه می دهد.

در طول سال جشنواره های مختلفی در سطح شهرستان رودبار برگزار می شود که تاثیر بسزایی در ایجاد نشاط اجتماعی دارند. چه برنامه هایی در این زمینه به اجرا گذاشتید؟

به دلیل پیشینه فرهنگی غنی رودبار از دیرباز و از زمانی که مجموعه های دولتی هنوز به حوزه برگزاری جشنواره ها ورود نکرده بودند، در طول سال جشنواره های متعددی با آیین های سنتی و محلی در این شهرستان برگزار می شد.

 جشنواره سنتی انارچینی یکی از این سنت های قدیمی است که همه ساله همزمان با نیمه دوم مهرماه در روستای «انبوه» بخش عمارلو برگزار می شود و استقبال زیادی از سراسر کشور به همراه دارد.

در کنار آن جشنواره های متنوع دیگری از جمله جشنواره توت فرنگی به تناسب فصل برگزار می شوند.

به عنوان فرماندار شهرستان رودبار چقدر با احزاب و گروه های سیاسی تعامل دارید؟ آیا تا کنون نشستی با این گروه ها تشکیل داده اید؟

یکی از رمز های موفقیت یک مدیر ارشد این است که بتواند با کانون های تصمیم ساز در ارتباط باشد. اولین جلسه رسمی من در بدو ورود به شهرستان بعنوان فرماندار، با گروه های سیاسی برگزار شد. اصراری به همسو بودن گروه ها با رویکرد و نگاه دولت نداشتم و تمامی گروه های سیاسی که در قانون منع فعالیت نداشتند را دعوت کردم یا اینکه از درخواست آن ها برای برگزاری نشست استقبال کردم.

این جلسات خروجی خوبی دارد و گاهی پیشنهاداتی در آن ها مطرح می شود که  در ارتقا سطح کیفی و کمی فعالیت ما موثر است. فکر میکنم تعامل خوبی با گروه های سیاسی مختلف برقرار کرده ام.

در سطح استان و شهرستان ها جلسات و کارگروه های مختلفی برگزار می شود. کدامیک را فعال تر و پرکاربردتر می دانید؟

در سال ۹۷ بر اساس دستور استاندار گیلان، ایجاد اشتغال با محوریت طرح های بوم گردی مورد تمرکز قرار گرفت. در حال حاضر در شهرستان رودبار نیز همانند استان، کارگروه بوم گردی بسیار فعال است.

 به علاوه کمیسیون کارگری به واسطه وجود حوزه های کارگری بسیار در شهرستان رودبار، فعالیت خوبی دارد. در مجموع می توان گفت که موضوع اشتغال برای ما در اولویت قرار دارد  و به همین منظور اهمیت ویژه ای به  طرح های بوم گردی و اشتغال زایی می دهیم.

استاندار گیلان بخشنامه ای مبنی بر استفاده از ظرفیت بانوان و جوانان در مناصب مدیریتی صادر کردند. در راستای اجرای این بخشنامه در شهرستان رودبار چه اقداماتی انجام شده است؟

یکی از جوانان فعال به عنوان بخشدار مرکزی منصوب شده و از ظرفیت یک بانو در معاونت برنامه ریزی فرمانداری رودبار بهره مند شدیم. در سایر ادارات نیز اگر قرار باشد تغییری اتفاق بیفتد، اولویت با بانوان و جوانان است.

تعامل شما با رسانه های فعال در سطح شهرستان رودبار چگونه است؟

اگرچه این سوال را باید از اصحاب رسانه پرسید اما من فکر می کنم ارتباطی در سطح عالی با رسانه های شهرستان برقرار کرده ام.

اگر انتقادی به شما و یا مجموعه تحت مدیریت شما صورت بگیرد چه واکنشی نشان خواهید داد؟

انتقاد منصفانه می تواند به رفع مشکلات موجود کمک کند و به همین دلیل از انتقادات سازنده و منصفانه استقبال می کنم.

معتقدم با شنیدن صدای منتقدان و ارائه گزارش عملکرد می توانیم نتایج بسیار خوبی بگیریم. بسیاری از افراد در فضای مجازی در صف منتقدین ما قرار داشتند اما با تعامل برقرار شده، اکنون به حامیان عملکرد دولت تبدیل شده اند. وقتی تنگناهای موجود را توضیح دادیم توانستیم از همراهی آن ها بهره مند شویم.

استاندار گیلان از دستگاه های اجرایی خواستند نسبت به تدوین برنامه ۵ ساله با برش یکساله اقدام کنند. در یکسال آینده چه اولویت هایی در شهرستان رودبار دارید؟

علاوه بر اینکه در راستای سیاست های دولت حرکت می کنیم، اولویت شهرستان اجرای پروژه هایی در حوزه آب و راه است.

و سخن ناگفته…

دولت با مردم عهد و پیمان بسته که اگر می تواند کار انجام دهد و در مواقعی که نمی تواند، صادقانه با مردم در میان بگذارد. من همواره پایبندی به این عهد و پیمان را به مدیران شهرستان گوشزد می کنم. بهترین قاضی مردم هستند و اگر با آن ها صادق باشیم، نتایج خوبی می گیریم.

قطعا وحدت رمز موفقیت و عبور مشکلات است و علیرغم تفاوتی که ممکن است در دیدگاه های سیاسی وجود داشته باشد، همه مردم به اصل نظام اعتقاد قلبی دارند.

امروز با سیاست های دولت تدبیر و امید و نگاه توسعه محور استاندار گیلان، امید می رود که بتوانیم گام های بلندی برای رفع مشکلات استان برداریم.

Share