پس از لغو کنسرت به دلیل همدردی با وضعیت بد معیشتی جامعه

سیروان خسروی ۲۰۰ میلیون تومان به برج میلاد غرامت داد

سیروان خسروی بر خلاف آنچه در هفته‌های گذشته شایعه شده، برای لغو ۱۲ سانس کنسرتش در برج میلاد خسارتی ۲۰۰ میلیون تومانی به این مجموعه پرداخت کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، اوایل تیرماه سال جاری بود که سیروان خسروی با انتشار پُستی در صفحه‌ شخصی‌اش از برگزار نشدن کنسرت‌هایش خبر داد. خسروی قرار بود به مدت ۶ شب و هر شب ۲ سانس از تاریخ دوم تا هفتم مرداد ۱۳۹۷ در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران به صحنه رود. اما چند هفته مانده به آغاز کنسرت‌هایش اعلام کرد که به دلیل همدردی با وضعیت بد معیشتی جامعه و اوضاع اقتصادیِ بدی که مردم دارند، کنسرت‌هایش را لغو کرده است.

این خواننده در آن زمان تصویری از مجوزهای صادر شده از سوی دفتر موسیقی وزارت ارشاد برای برگزاری کنسرت‌هایش را منتشر کرد تا ثابت کند که برگزاری این کنسرت‌ها قطعی بوده است.

سیروان خسروی در توضیح این اقدامش نوشت: «وقتی می‌بینم کمر مردم زیر بار مشکلات شکسته شده و من هم مثل تمام مردم جامعه شرایط روحی نابسامانی دارم، وقتی می‌بینم که تمام کسب و کارها تعطیل شده و نان‌آور خانواده چیزی جز شرمندگی به خانه‌اش نمی‌برد، من هم کنسرت تهران را لغو و علاوه بر از دست دادن سود ۱۲ سانس کنسرت، ۱۵۰ میلیون تومان خسارت کنسلیِ اجرا به سالن پرداخت می‌کنم، ولی شرافتم را به منافع شخصی خودم نمی‌فروشم.»

اما این تمام ماجرا نبود و اقدام سیروان خسروی برایش حاشیه‌های بسیاری در پیش داشت. نخستین واکنش‌ها از سوی هم‌صنفانِ این خواننده بود. برخی از خوانندگانِ موسیقی پاپ معتقد بودند که سیروان خسروی نباید کنسرتش را لغو می‌کرد. برخی هم می‌گفتند که تهیه کننده‌ی این خواننده از عدم فروش بلیت‌ها ترسیده و کنسرت‌ها را لغو کرده است. برخی هم ادعا داشتند که سیروان خسروی هیچ پولی بابت غرامتِ لغو کنسرت‌ها به برج میلاد نپرداخته است.

سیروان خسروی اعلام کرده بود که بابتِ لغو ۱۲ سانس کنسرتش در برج میلاد، ۱۵۰ میلیون تومان غرامت پرداخت کرده است.

در عین حال برخی هم می‌گفتند که سیروان خسروی بهتر بود به جای پرداخت غرامت به برج میلاد، کنسرت‌هایش را به صورت رایگان یا با بلیت‌هایی به قیمت خیلی اندک به فروش برساند.

در همین‌ باره لیدا دانشی مدیر ارتباطات و بین‌الملل برج میلاد گفت: «همه‌ی سالن‌ها و به تبع سالن‌های برج میلاد از قاعده‌هایی پیروی می‌کنند. در مرکز همایش‌های برج میلاد در ازای رزرو سانس‌ها مبلغی پرداخت می‌شود که رزرو آن روز محسوب می‌شود. سیروان خسروی هم این کار را کرده است. این خواننده شش روز را در تقویم ثبت کرده و ما هم این روزها را برای کنسرت‌های ایشان اعلام کرده‌ایم. برای رزرو شش روز از تاریخ‌های مرکز همایش‌های برج میلاد حدود ۲۰۰ میلیون تومان باید پرداخت شود که آقای خسروی هم این رقم را پرداخت کرده است. حال نکته اینجاست که اگر کسی برنامه‌اش را خودش لغو کند، پول رزرو سالن به او بازگردانده نمی‌شود.

ما تا آغاز ماه محرم هیچ تاریخ خالی در مرکز همایش‌های برج میلاد نداریم و همه‌ی روزها از پیش رزرو شده است. این مسئله برنامه‌ها را الزام‌آور می‌کند.»

حرف‌های مسئول برج میلاد نشان می‌دهد که سیروان خسروی هزینه‌ی لغو کنسرت‌هایش در برج میلاد را پرداخت کرده و این رقم حتی بیشتر از چیزی بوده که خسروی اعلام کرده است. با این حال هنوز هم این پرسش باقی می‌ماند که چرا سیروان خسروی به جای پرداخت غرامت به برج میلاد، کنسرت‌هایش را به صورت رایگان یا حتی با قیمتی اندک برای بلیت‌ها برگزار نکرد؟ آیا این کار همراهی بیشتری با مردم نبود؟

شاید اطرافیان و مشاوران سیروان خسروی اگر مشورت خوبی به او می‌دادند، این خواننده به جای لغو کنسرت‌هایش و پرداخت غرامت، کنسرت‌هایش را در جهت همراهیِ واقعی با مردم برگزار می‌کرد؛ که اگر چنین می‌شد، خسروی دیگر غرامتی به برج میلاد پرداخت نمی‌کرد و در عین حال با کنسرتی رایگان یا با پایین آوردن قیمت بلیت‌ها، همراهیِ واقعی با مردم داشت.

جالب اینکه در روزهای گذشته سیروان خسروی برای برگزاری کنسرت رایگان اعلام آمادگی کرده است. این واکنش سیروان خسروی پس از صحبت‌های همایون شجریان انجام شد. شجریان هم در روزهای گذشته آمادگی خود را برای برگزاری کنسرت‌های خیابانیِ رایگان اعلام کرده بود. همچنین مسئولان وزارت ارشاد و مسئولان شهرداری تهران هم بلافاصله آمادگی خود را برای صدور مجوزهای لازم و انجام همکاری‌های مورد نیاز، اعلام کردند. کار تا جایی به سرعت پیش می‌رود که همایون شجریان روز گذشته جلسه‌ای با مسئولان سازمان زیباسازی شهرداری تهران برگزار کرد تا هماهنگی‌های لازم برای زمان و مکان برگزاری این کنسرت انجام شود.
آنچه در هفته‌های گذشته در فضای موسیقی ایران رخ داده، نشان از علاقه هنرمندان برای همراهی با مردم بوده است. اما متاسفانه برخی از این هنرمندان در تصمیم‌گیری‌هایشان دچار اشتباه‌هایی می‌شوند که جای تامل دارد. شاید اگر کمی با دقت بیشتر در این‌باره عمل کنند، می‌توانند در موقعیت‌های مختلف بهترین تصمیم‌ها را بگیرند. به هر روی در حال حاضر همایون شجریان، سیروان خسروی و حمید هیراد آمادگی خود را برای برگزاری کنسرت‌های خیابانی اعلام کرده‌اند. باید دید نخستین کنسرت خیابانی ایران کی و کجا برگزار خواهد شد.

Share