آخرین تحولات منطقه

حمله پهپادهای یمنی به فرودگاه ابوظبی | ناامن‌سازی سیاسی و اقتصادی عربستان و امارات

معاون سخنگوی ارتش یمن تاکید کرد: امروز با کمک پهپادها توانستیم فرودگاه‌های مهم ابوظبی را هدف قرار دهیم و این حمله دارای پیامی اقتصادی و نظامی بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پس از آنکه نیروهای یمنی، فرودگاه ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی را با پهپادهای برد بلند هدف قرار دادند، برخی منابع از توقف پروازهای فرودگاه ابوظبی به این فرودگاه خبر دادند و بدین ترتیب پس از حمله موفق پهپادهای یمن به پایتخت عربستان در روزهای گذشته، اکنون نفوذ تا پایتخت امارات متحده نیز محقق شده و هدف قرار دادن زیرساخت‌های حیاتی کشورهای متجاوز به یمن در دسترس نیروی مقاومت یمنی قرار گرفته است.

 یگان پهپادی ارتش یمن می‌گوید با پهپاد جدید «صماد ۳»، فرودگاه بین‌المللی ابوظبی امارات متحده عربی را هدف قرار داده است. این پهپادها که در هفته‌‌های پیشین برای هدف قرار دادن مخزن سوخت پالایشگاه آرامکو در ریاض مورد استفاده قرار گرفته بود، بردی بیش از هزار کیلومتر دارد و با استفاده از این برد به ریاض رسیده است.

پس از این حمله، پروازها به فرودگاه ابوظبی و بالعکس پس از حملات پهپادی به این فرودگاه متوقف شده است. این در حالی است که مقامات فرودگاه ابوظبی قبلا اعلام کرده بودند که به دقت مشغول رصد اوضاع هستند و مدعی شده بودند که اخلالی در پروازها ایجاد نشده و اوضاع عادی است. امارات یکی کشورهای اصلی ائتلاف عربی متجاوز به خاک یمن است که مستمراً حملات گسترده‌ای علیه مردم این کشور داشته است.

عبدالله الجفری سخنگوی نیروی هوایی یمن در این ارتباط تاکید کرد: «این پهپادها با نظر کارشناسان داخلی یمن ساخته شده و یمن با این دستاورد از مرحله دفاع به مرحله حمله رسیده است. امروز همه فرودگاه‌ها و مراکز نظامی، تولیدی و اقتصادی آنان در تیر رس پهپادها و موشک های بالستیکی یمن قرار دارد. این دستاوردها، معادلات ائتلاف سعودی و مزدورانش را بر هم زد. عملیات بمباران فرودگاه ابوظبی اولین تجربه موفقیت آمیز پهپاد های نسل جدید بود زیرا  بدون ردیابی  رادارهای امارات یا عربستان سعودی یا حمله پدافندهای هوایی به این پهپادها، ۱۵۰۰ کیلومتر را درنوردید.

سرهنگ عزیز راشد معاون سخنگوی رسمی ارتش یمن نیز درباره برنامه بعدی نیروهای نظامی یمن و راهبرد تازه یمنی‌ها تاکید کرد: «امروز با کمک پهپادها توانستیم فرودگاه‌های مهم ابوظبی را هدف قرار دهیم و این حمله دارای پیامی اقتصادی و نظامی بود؛ یعنی اینکه ما از الان به بعد، شرکت‌های خارجی امارات را نیز هدف قرار خواهیم داد و این تهدیدی برای شرکت‌های خارجی است تا فورا امارات را ترک کنند. ما آنان را هر جا که باشند هدف قرار خواهیم داد؛ این پیام ما به آنهاست».

این حمله پس از آن انجام شد که نیروهای انصارالله با هدف گرفتن دو کشتی عربستانی باعث شدند که این کشور مجبور شود ترانزیت نفت و عبور و مرور نفتکش از تنگه باب‌المندب در غرب یمن را متوقف کند. عربستان با اشغال بخشی از خاک یمن که تنگه باب المندب و اطراف آن را شامل می‌شود، این تصور را داشت که خط امن دریایی انتقال نفت برقرار کرده اما یمنی‌ها با تحرکات تازه نشان دادند نه تنها مناطق تحت اشغال برای سعودی‌ها امن نیست، بلکه ممکن است امنیت از پایتخت برخی شیخ‌نشین‌های متجاوز به خاک یمن نیز رخت بربندد.

راهبرد بر هم خوردن امنیت اقتصادی در امارات، عربستان و بحرین که توسط این کشورها در دیگر کشورهای منطقه از جمله یمن پیاده‌سازی شده، می‌تواند معادلات را به کلی در منطقه تغییر دهد و اگر این حملات منجر به اختلال جدی و بلندمدت در حوزه اقتصاد این کشورها شود، روند معادلات سیاسی در منطقه نیز تغییر خواهد کرد و این کشورها مجبور خواهند شد میان حفظ امنیت‌شان و ماجراجویی در منطقه خاورمیانه، یک گزینه را انتخاب کند.

Share