کوچکی نژاد:

ایران و آذربایجان بیشترین اختلاف بر سر تعیین رژیم حقوقی خزر را دارند

موضوع اختلاف کشورها بر سر تعیین رژیم حقوقی دریای خزر است، بیشترین اختلافات هم میان ایران و آذربایجان است، جمهوری اسلامی با سایر کشورهای همسایه ساحلی اختلافی ندارد و به نظر اختلاف ایران و آذربایجان مبنی بر تعیین خط مرزی آبی به سختی حل می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نماینده مردم رشت در مجلس، تاکید کرد: شورای عالی امنیت ملی موظف به تعیین تکلیف در خصوص رژیم حقوقی دریای خزر است البته زمانی مصوبات این شورا قانونی و قابلیت اجرایی پیدا می‌کند که رهبری آنها را تایید کند.

جبار کوچکی نژاد، در توضیح آخرین وضعیت تعیین رژیم حقوقی دریای خزر، گفت: در زمان شوروی سابق دو کشور ساحلی خزر تفاهم کردند اما بعد از تفکیک کشورها سهم هر کدام از دریای خزر تغییر کرد، در زمانی صحبت از سهم ۲۵ درصدی جمهوری اسلامی بود اما علی رغم مذاکرات پی در پی و مداوم این میزان را نپذیرفتند.

ایران از سهم ۱۲درصدی در دریای خزر برخوردار است

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بعد از آن سهم ۱۲ درصدی ایران مطرح شد و این میزان را برای ما تعیین کردند.

کوچکی نژاد در توضیح اینکه چه نهاد و افرادی مسئول تصمیم‌گیری درباره رژیم دریای خزر هستند، گفت: شورای عالی امنیت ملی موظف به تعیین تکلیف و تصمیم‌گیری در این زمینه است، وزارت امور خارجه هم در مصوبات این شورا تاثیر دارد البته زمانی مصوبات شورای عالی امنیت ملی قانونی و قابلیت اجرایی پیدا می‌کند که مقام معظم رهبری آنها را تایید کند.

آمریکایی‌ها در تلاشند تا آذربایجان را علیه ایران در موضوع خزر تحریک کنند

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، معتقد است: با توجه به اهمیت مسائل و مشکلات سیاسی و اقتصادی اخیر بعید به نظر می‌رسد شورای عالی امنیت ملی در این مقطع به موضوع تعیین رژیم حقوقی دریای خزر ورود پیدا کند. اما در هر صورت این فرایند باید طی شود.

وی یادآور شد: با وجود حقوق به حق ایران در این موضوع پرداختن به مسئله رژیم حقوقی دریای خزر در شرایطی که با جنگ اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنیم و اختلافات با آمریکا مطرح است، درست نیست زیرا در شرایط فعلی آمریکایی‌ها در تلاشند تا آذربایجان را علیه جمهوری اسلامی تحریک و تهدید کنند، بنابراین نظام جمهوری اسلامی باید موضوع را به زمان دیگری موکول کند.

ایران و آذربایجان بیشترین اختلاف بر سر تعیین رژیم حقوقی خزر را دارند

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: سهم کشورها در منطقه آب‌های آزاد موضوع اختلاف کشورها بر سر تعیین رژیم حقوقی دریای خزر است، بیشترین اختلافات هم میان ایران و آذربایجان است، جمهوری اسلامی با سایر کشورهای همسایه ساحلی اختلافی ندارد و به نظر اختلاف ایران و آذربایجان مبنی بر تعیین خط مرزی آبی به سختی حل می‌شود.

رئیس جمهور به منظور شرکت در اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر تهران را به مقصد آکتائو قزاقستان ترک کرد و در توضیح این سفر گفت: اجلاس قزاقستان یکی از اجلاس‌های بسیار مهم درباره خزر است، دلیل آن اصول مادری است که در رابطه با رژیم حقوقی دریای خزر بحث و بررسی می‌شود.

گفتنی است؛ رئیس‌جمهور همچنین افزود: این کنوانسیون رفت و آمد کشتی‌های نظامی خارجی را در این دریا کاملاً ممنوع می‌کند و این اهمیت بسیاری از لحاظ امنیت ملی کشورهای حاشیه خزر دارد.

Share