دبیر اولین جشنواره ملی گیاهان دارویی

گیلان مهد گیاهان دارویی و آستارا یک ثروت نهفته در کشور است

دبیر اولین جشنواره ملی گیاهان دارویی استان گیلان گفت: این استان یکی از مناطق غنی گیاهان دارویی در کشور بوده این جشنواره می‌تواند به عنوان یک قوه محرک برای این استان و به خصوص شهرستان آستارا باشد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا اولین جشنواره ملی گیاهان دارویی استان گیلان به میزبانی شهرستان مرزی بندر آستارا برگزار شد.

کشت گل گاوزبان در ۵۴۰ هکتار از اراضی گیلان

دبیر انجمن تولید کنندگان گیاهان دارویی و داروهای گیاهی ایران در حاشیه همایش آستارا گفت: این انجمن با یک ۱۶۰ عضو در حضور فعالی در بحث تجاری سازی گیاهان دارویی کشور داشته و برای ساخت داروی گیاهی تاکنون ۲۴۱۶ فقره پروانه ساخت در این خصوص صادر شده و همچنین توسط اعضای این انجمن ۳۹۰ اسانس گیاهان دارویی، هزار و ۲۵ محصول طب سنتی و ۲۶۲ فرآورده بسته بندی شناسایی و در مرحله بهره برداری قرار دارد.

جعفر میرفخرایی گفت: کشاورزان بدون برنامه ریزی اقدام کاشت برخی گیاهان دارویی همچون آلوئه ورا می‌کنند که به علت برطرف شدن نیاز بازار آنها متضرر شده محصولشان دور ریخته می‌شوند و به همین دلیل شاخص برنامه ریزی نقش بسیار مهمی را در تجاری سازی گیاهان دارویی ایفا می‌کند.

در ادامه نماینده ویژه معاونت علمی رئیس جمهور نیز در این همایش در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا گفت: تاکنون در کشور جشنواره در خصوص گیاهان دارویی برگزار شده و جشنواره چهارم در آبان ماه سال ۹۷ برگزار می شود.

علی محمد عمویی با ذکر گیاهان دارویی کشور توسط جشنواره و همایش ها اضافه کرد: شرایط آب و هوایی و متنوع بودن پوشش گیاهی از مزایای هستند که کشور ما در مورد گیاهان دارویی در خود دارد.

وی اضافه کرد: در گیاهان دارویی برند تولید کنندگان ایرانی خام فروشی بوده و در کنار آن باید صنایع جانبی وجود داشته باشد تا منابع ارزی آن نصیب کشورمان بشود.

در ادامه معاون برنامه ریزی و بین المللی طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در جریان این همایش با اشاره به اینکه گیاهان دارویی می تواند پایه‌های صنعت سلامت شوند، اظهار کرد: هم اکنون حود ۱۰ هزار هکتار برای توسعه گیاهان دارویی در سطح کشور برای برنامه توسعه ششم پیش‌بینی شده و در سال گذشته بیش از ۷ هزار میلیارد ریال اعتبار از محل بسته تسهیلات روستایی عشایری برای کشت و توسعه گیاهان دارویی اختصاص پیدا کرده است.

میرعرب ادامه داد: هم‌اکنون ۱۸۸ هزار هکتار زیر کشت گیاهان دارویی بوده و از این مقدار ۱۰۷ هزار هکتار آن محصول زعفران و بیست هزار هکتار آن گل محمدی کاشت شده که سهم استان گیلان ۷۸۰ هکتار بوده گل گاوزبان ۵۴۰ هکتار آن را به خود اختصاص داده است.

 گیلان مهد گیاهان دارویی کشور

به گزارش دیارمیرزا دبیر اولین جشنواره ملی گیاهان دارویی استان گیلان گفت: این استان یکی از مناطق غنی گیاهان دارویی در کشور بوده این جشنواره می‌تواند به عنوان یک قوه محرک برای این استان و به خصوص شهرستان آستارا باشد.

دکتر ابوعلی گلزاری ادامه داد: آستارا یک ثروت نهفته در کشور بوده و باید از داشته ها و ظرفیت های دارویی استفاده شده و در بحث سرمایه گذاری گیاهان دارویی و اشتغال زایی نیازمند نگاه جدی و ویژه مسئولین هستیم.

استاد محیط زیست دانشگاه تهران ادامه داد: این جشنواره با حضور ۲۰ شرکت سرمایه گذار و فعال در گیلان در زمینه گیاهان دارویی برگزار و با برپایی غرفه ها شروع کننده بحث تجاری این گیاه در منطقه خواهند بود.

وی ادامه داد: این غرفه ها به صورت رایگان در اختیار شرکت کننده ها گذاشته شده تا محصولات خود را ارائه دهند.

 آستارا مرکز تولید معلم بوده است

در ادامه فرماندار آستارا با اشاره به ظرفیت‌و توان این شهرستان در تمام زمینه ها گفت: هر چند در گذشته شاهد غفلت های فراوانی بوده ایم ولی امروز در بحث جبران غفلتها بیشتر از گذشته بوده و این امکان پذیر نیست مگر با داشتن برنامه و باید با شناخت نقاط قابل بهره‌برداری توان استفاده از آنها را دارا شد.

دکتر رنجکش اضافه کرد: نقاط مختلف در حوزه های گردشگری این شهرستان همچون آبشار کوته کومه و میه کومه و دیگر نقاط حرف‌های بسیاری در بحث گردش پذیری داشته و باید از توان آنها استفاده بهینه کرد.

فرماندار آستارا ادامه داد: هیچ شهرستانی در کشور نیست که هم مرز دریایی و هم زمینی و هم ریلی داشته و علاوه بر اینها استارا یک شهرستان فرهنگی و روزگاری مرکز تولید معلم بوده اولین مدرسه و کتابخانه کشور را داشته و اگر بخواهیم اتفاقات خوبی در بحث های اشتغالزایی بیفتد همه باید دست به دست هم داده و کار گروهی عظیمی انجام شود تا بتوانیم نتایج درخشانی را شاهد باشیم.

فرماندار آستارا گفت: خوشبختانه دولت هم برای رفع مشکل اشتغال تلاش فراوانی کرده و نمونه آن پرداخت تسهیلات ۲.۵ میلیارد ریالی به افراد در بحث بومگردی بوده و امروز هم در حوزه یکی از ظرفیت‌های شهرستان یعنی گیاهان دارویی دور هم جمع شده ایم تا با بهره گیری از دانش افراد متخصص و پیگیری دستگاه‌های اجرایی در بخش توسعه اشتغال شهرستان، افزایش درآمد خانواده ها و پیش بینی ظرفیت های گیاهان دارویی در بخش تجاری در آینده چشم اندازهای ما امیدوار کننده تر باشد.

۵۱۶ هکتار از اراضی کشاورزی گیلان به کشت گل گاو زبان اختصاص دارد و شهرستان رودسر با ۴۵۰ هکتار، مقام نخست کشت آن را دارد و آستارا نیز از قطب های تولید آن محسوب می شود.
شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع است.

Share