نتایج یک بررسی مشخص کرد:

کاهش ابتلا به سرطان با تغییر ساعت شام

نتایج یک بررسی منتشر شده، حکایت از‌ آن دارد که ساعت صرف شام بر روی کاهش احتمال ابتلا به سرطان‌های سینه و پروستات تأثیر دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نتایج یک بررسی که در دیلی‌میل منتشر شده، حکایت از‌ آن دارد که ساعت صرف شام بر روی کاهش احتمال ابتلا به سرطان‌های سینه و پروستات تأثیر دارد.

این مطالعه که توسط محققان موسسه «گلوبال هلث» بارسلونای اسپانیا انجام شد، نشان می دهد، افرادی که شام خود را قبل از ساعت ۹ صرف می کنند یا پس از صرف شام دو ساعت صبر می کنند و بعد می خوابند در قیاس با افرادی که بعد از ساعت ۱۰ شب یا نزدیک به زمان خواب شام می‌خورند، با کاهش ۲۰ درصدی خطر ابتلا به این دو سرطان روبرو هستند.

محققان تأکید می‌کنند، این مطالعه اولین بررسی آنها بر روی تأثیر ساعت صرف شام و کاهش احتمال ابتلا به سرطان است.

این مطالعه ۴ هزار نفر را تحت بررسی قرار داد و ثابت کرد، ساعت صرف شام نکته حائز اهمیتی است که مردم همیشه از آن غافل می‌مانند.

نکتمنلیس کلویناس، نویسنده اصلی این مطالعه گفت: نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که تبعیت از الگوهای روزانه غذا خوردن با خطر کم تر ابتلا به سرطان ارتباط دارد.

بررسی‌های متعددی نشان داده است، سرطان‌های سینه و پروستان از جمله سرطان‌هایی هستند که ارتباط به شدت محکمی با کارهای شیفت شب، اختلال در ریتم شبانه روزی و تغییر ریتم های بیولوژیکی دارند.

محققان یادآور شدند، احتمال بروز سرطان در سنین مختلف وجود دارد ولی با افزایش سن احتمال ابتلا به سرطان زیادتر می‌شود.

براساس آمار موجود، سرطان باعث ۱۳ درصد عوامل مرگ و میر انسان‌ها است؛ بر طبق گزارش انجمن بهداشت آمریکا ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بر اثر سرطان در سال ۲۰۰۷ مرده‌اند.

بر اساس بررسی‌های تازه، افزایش امید به زندگی به این معنی‌ست که افراد بیشتر عمر می‌کنند و لذا تعداد بیشتری از آن‌ها تحت تأثیر این بیماری قرار خواهند گرفت؛ اما سبک زندگی بهتر مانند کاهش وزن و سیگار نکشیدن، می‌تواند تأثیر مهمی در عدم ابتلا به این بیماری داشته باشد.

به گفته پیتر سیسیانی، از دانشگاه کویین مری، «افزایش موارد سرطان اجتناب ناپذیر نیست و کارهای زیادی‌ست که می‌توانیم برای جلوگیری از ابتلا به سرطان انجام دهیم».

عواملی در زندگی روزمره مانند چاقی، گوشت قرمز یا استفاده از دخانیات خطر ایجاد و رشد تومور را افزایش می‌دهد.

دنبال کردن یک روش زندگی سالم می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را در طول زندگی یک فرد از ۵۰ درصد به ۳۰ درصد کاهش دهد.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که بیماری چاقی به ویژه در کشورهای توسعه یافته یکی از عوامل اصلی ابتلا به سرطان به‌شمار می‌رود.

همچنین سازمان ملل از افزایش سرطان‌های ناشی از چاقی در کشورهای توسعه یافته خبر داد.

تنها در سال ۲۰۱۲ بیماری چاقی در کشورهای توسعه یافته باعث ابتلای ۴۸۱ هزار نفر از مردم این کشورها به بیماری سرطان، به ویژه در میان زنان شده‌ است.

این سازمان با ذکر این نکته که تعداد افرادی که در اثر بیماری چاقی بیش از حد به سرطان مبتلا شده‌اند ۳.۶ درصد از مجموع بیماران سرطانی جهان در سال ۲۰۱۲ را تشکیل می‌دهد، تصریح کرده‌است که از طریق مقابله با بیماری چاقی می‌توان دست کم ۲۵ درصد از آمار ابتلا به سرطان در این جوامع را کاهش داد.

Share