بنا به فتوای رهبر انقلاب

حکم اهدای جسد، قبول مسئولیت و کپی کتاب‌های دانشجویی

رهبرمعظم انقلاب به استفتائاتی درخصوص قبول مسئولیت بدون داشتن توان انجام آن و انجام وصیت برای اهدای جسد و همچنین کپی کتابهای دانشجویی و استفاده از آن پاسخ دادند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مجموع این استفتائات در پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری منتشر شده است. پاسخ ایشان به سه پرسش را می خوانید:

قبول مسئولیت در حدّ توان
س: برای یک کار فرهنگی از سوی تشکّلی به من اعلام شده که حضورم لازم است، و شخص دیگری نیست. با توجّه به این که بنده علم به آن دارم که فرصت کافی ندارم، و از پس کار محوّل شده بر نمی‌آیم، وظیفه ی من چیست؟

ج: اگر توان انجام کار محوّله را ندارید، از پذیرش آن امتناع کنید. و اگر اجرت می‌گیرید، اجیر شدن در کاری که توان انجام آن را ندارید، مشروعیت ندارد.

وصیّت برای اهدای جسد، جهت تشریح
س: آیا با وجود امکان استفاده از جسد غیر مسلمان، جایز است برای تحقیقات و آموزش های علمی، جسد مسلمان را تشریح‌کنند؟
اگر مسلمانی وصیت کرده باشد که از جسد او برای تحقیقات و آموزش استفاده کنند، چه حکمی دارد؟

ج: جایز نیست؛ و وصیّت، مجوّز عمل غیر مشروع نمی شود.

کپی کتاب
س: دانشجو هستم، و طبق روال باید کتاب هایی برای دروس تهیه کنم .اگر به جای خرید کتاب از کتاب های دوستان کپی بگیرم(یعنی کپی از مطالب کتاب تهیه کنم برای امتحانات) و از روی این کپی درس بخوانم، آیا این کپی جایزاست؟

ج: به طور کلی از استفاده و خرید و فروش و کپی‌برداری، بنابر احتیاط خودداری کنید، مگر این که بدانید صاحبان آن، اجازه داده‌اند؛ و در صورت کپی‌برداری بدون اذن، بنابر احتیاط لازم است، رضایت آنان جلب شود.

Share