مقصد اصلی سفرهای داخلی مشخص شدند

جزئیات نتایج اجرای طرح آمارگیری از گردشگران ملّی بهار ۹۷

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان از اجرای طرح آمارگیری از گردشگران ملّی بهار ۹۷خبر داد و گفت: در این طرح مأموران آمارگیر با مراجعه به خانوارهای نمونه، اطلاعات تفصیلی مورد نظر را در قالب پرسشنامه جمع‌آوری خواهند کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان، وحید طیفوری، هدف از اجرای طرح مذکور را جمع‌آوری آمار و اطلاعات فعالیت‌های گردشگری خانوار در سطح کشور، از قبیل تعداد سفر، مقصد، نوع سفر، هدف سفر، شیوه سفر، نوع وسیله مورد استفاده، محل اقامت، نفر شب اقامت، هزینه‌های سفر و همچنین ویژگیهای اجتماعی اعضای خانوار مانند سن، جنس، وضع سواد، مدرک تحصیلی، وضع فعالیت و وضع اشتغال این حوزه در سطح کشور عنوان کرد و ادامه داد: در این طرح مأموران آمارگیر با مراجعه به خانوارهای نمونه، اطلاعات تفصیلی مورد نظر را در قالب پرسشنامه جمع‌آوری خواهند کرد.

وی در خصوص سابقه اجرای طرح آمارگیری از گردشگران ملّی گفت: این طرح پیش از این در سال‌های ۱۳۸۷، ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶ ( به جز سال ۱۳۹۴) توسط مرکز آمار ایران به اجرا درآمده و نتایج آن که از طریق «سامانه مرکز آمار ایران به نشانی amar.org.ir» و همچنین «سامانه اطلاعات آماری استان گیلان به نشانیsdi.mpogl.ir» قابل دسترسی است.

طیفوری با بیان اینکه سمینار آموزشی این طرح در روزهای ۹ و ۱۰ تیر ماه، برای رده‌های اجرایی برگزار شد افزود: در این طرح منظور از سفر به طور کلی، به جابجایی اشخاص بین دو موقعیت جغرافیایی، صرف نظر از هدف و مدت آن، گفته می‌شود و کسانی که سفر می‌کنند به عنوان مسافر شناخته می‌شوند.

وی تصریح کرد: سفر گردشگری در این طرح به جابجایی و ترک محیط معمول توسط یک فرد و بازگشت مجدد به آن گفته می‌شود. همچنین گردشگری فقط شامل سفرهایی است که مدت زمان آن کمتر از یک سال بوده و با هدفی بجز انجام کار و دریافت دستمزد انجام شده باشد.این اهداف شامل گردش و تفریح، دیدار دوستان و بستگان،  خرید، درمان و …. باشد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان به نتایج طرح گردشگران ملی در بهار ۹۶ اشاره کرد و گفت: بر اساس آخرین نتایج بدست آمده، استان‌های خراسان رضوی، مازندران و تهران بیشترین مقصد سفر در کشور را به خود اختصاص داده و استان گیلان مقصد ۱۱ میلیون و ۳۶۷ هزار و ۶۵۶ سفر از سفرها در کل کشور بوده است و از این حیث در رتبه چهارم قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه از این تعداد سفر ۲۸.۹ درصد با اقامت شبانه و ۱۲میلیون و ۷۰۴ هزار و ۶۴۴ نفر شب اقامت داشته‌اند ادامه داد: سهم ۷۱.۱ درصدی بدون اقامت شبانه نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از سفرها در استان گیلان به صورت داخل استانی بوده و از این نظر در سطح کشور در رتبه نخست قرار دارد که می‌تواند به علت پایین بودن مسافت و جاذبه‌های گردشگری و ویژگی‌های فرهنگی استان باشد.

طیفوری خاطرنشان کرد: از بین بیست شهرستان مقصد اصلی سفر شهرستان‌های تهران و مشهد به ترتیب با پنج میلیون و ۸۰۶ هزار و ۱۹۰ و چهار میلیون و ۲۴۶ هزار و ۴۲۹ سفر و شهرستان‌های رشت، بندر انزلی و لاهیجان به ترتیب ۲ میلیون و ۸۸۳ هزار و ۷۹۳، یک میلیون و ۷۱۲ هزار و ۱۸، یک میلیون و ۳۷ هزار و ۹۱۸ سفر در رتبه های سوم، دهم و نوزدهم کشور قرار گرفته اند.

وی اضافه کرد: در این شهرستان‌ها از نظر نفر شب اقامت شهرستان‌های رشت سه میلیون و ۹۴۵ هزار و ۸۹۸ به ترتیب بندر انزلی یک میلیون و ۶۰۴ هزار و ۱۹۸ و لاهیجان یک میلیون و ۳۲۹هزار و ۷۸۸ نفر شب اقامت در رتبه‌های سوم، دهم و نوزدهم کشور قرار دارند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان در خصوص شهرهای برتر مقصد اصلی سفرهای داخلی هم گفت: شهرهای تهران، مشهد، شیراز و اصفهان به ترتیب ۵میلیون و ۷۶۲ هزار و ۹۲۶، ۴ میلیون ۱۰ هزار و ۳۲۶، ۲ میلیون و ۳۳۳ هزار و ۲۲۲ و ۲ میلیون و ۹۵ هزار و ۷۳۷ در رتبه های اول تا چهارم قرار دارند و شهرهای رشت، بندر انزلی و لاهیجان به ترتیب در رتبه های پنجم ، یازدهم و شانزدهم قرار داشته اند.

Share