گفتگو با رئیس فراکسیون زنان در رابطه با برخورد گشت ارشاد با دختران

ما مسوولان مقصر بیزاری از حجاب شده‌ایم | زنان محجبه هم از گشت ارشاد هراس دارند

سلحشوری گفت: ما مسوولان کشور موجب شدیم دختران ما از حجاب بیزار شوند این در صورتی است که وقتی به مسئله حجاب، در سایر کشورهایی که حجاب در آن ها اختیاری است می نگریم، می بینیم که معتقدان به حجاب، به درستی و نه از سر اجبار، حجاب را رعایت می کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از برنا، ویدیویی که اخیرا در فضای مجازی منتشر شد و حاوی تصاویری دلخراش از ضرب و شتم دختری جوان توسط نیروهای پلیس امنیت بود، واکنش های جنجال برانگیزی را در پی داشت. از مقامات بلند پایه کشورو اصحاب هنر و رسانه  تا مردمان عادی در قبح عمل صورت گرفته توسط این مامور واکنش نشان دادند. اما  آیا این  نوع برخوردهای به اصطلاح ارشادی سازنده است؟و اصلا دیگر زمان این نوع برخوردها است ؟ برای یافتن پاسخ این سوالات با  پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان گفت و گویی داشتیم و او از نوع نگرش خود نسبت به چنین برخوردهای ارشادی و نگاهی که مجلس به چنین اتفاقاتی دارد و تصمیماتی که امکان اتخاذ آن وجود دارد چنین به خبرنگار اجتماعی برنا گفت.

سلحشوری در این باره معتقد است: « وقتی ملت بزرگ ایران با مبارزات پی در پی موفق به پیروزی انقلاب اسلامی شدند، یک سری آرمان هایی داشتند که همین آرمان ها در پیروزی انقلاب موثر بود. در ابتدا انقلاب اجباری برای حجاب در میان نبود و خیلی ها از جمله خود بنده به خاطر شور انقلابی و آرمان هایمان حتی باوجود هر مشکل و محدودیتی به حجاب گرویدیم اما در حال حاضر باید بپذیریم که سه نسل از انقلاب گذشته است و روحیات و اعتقادات این نسل متفاوت با نسل اول انقلاب است و شاید بتوان گفت روحیات این دو نسل با یکدگیر همخوانی ندارد. ما مسوولان کشور در این زمینه درست عمل نکردیم. همین باعث شد دختران ما از حجاب بیزار شوند و یا این حجاب را اجباری بپندارند و از سر زور این حجاب را به صورتی ناشایست بر سر کنند. این در صورتی است که وقتی به مسئله حجاب، در سایر کشورهایی که حجاب در آن ها اختیاری است می نگریم، می بینیم که معتقدان به حجاب، به درستی و نه از سر اجبار،  حجاب را رعایت می کنند. وضع برخوردهای نادرست به جایی رسیده است که حتی اعتراض زنان محجبه را نیز برانگیخته است.»

او افزود: « ما در بحث حجاب، برخوردهای شدید و خشنی را در پیش گرفتیم که نتیجه آن شکل گیری مقاومت هایی در این مسئله و رواج بی اعتمادی و ناامیدی شد. حتی آیت الله جوادی آملی نیز معتقدند این افراد نه جاسوس هستند نه مخالف کشور تنها از شرایط موجود و برخورد با آن ها ناراضی هستند. این برخوردها بسیار تحقیرآمیز است. چرا دختران ما باید بگویند شما برای ما زندگی نگذاشته اید؟ چرا ما باید بیشترین نرخ مهاجران نخبگان را داشته باشیم؟ حتی اصولگرایان هم به وضعیت اعتراض دارند. اخیرا توییتی از یکی از روزنامه نگاران اصولگرا دیدم که نوشته بود شاید افرادی که در جامعه ایجاد نارضایتی می کنند خود جاسوس هستند. تمام این ها نشان از نارضایتی ها می دهد. گروهی عمدا به نارضایتی دامن می زنند و مسائل کوچک را تبدیل به بحران می کنند. رواج نارضایتی در جامعه مسلما برای نظام نفع ندارد. هرروز یک مسئله کوچک تبدیل به بحران می شود. اگر یک برخورد مناسب با این دختر صورت می گرفت آیا چنین مسئله ای تبدیل به بحران جهانی می شد؟ در این زمینه بد عمل کردیم. همین بد عمل کردن هم به نظام آسیب می زند. باید راهکاری برای این مسائل اندیشیده شود.»

سلحشوری در رابطه با کارساز و مفید بودن گشت ارشاد گفت: « حدود ۱۳ سال است که گشت ارشاد در جامعه ما وجود دارد. آیا این گشت ها واقعا مفید بوده است و سبب ترویج اخلاق و بهبود وضع حجاب جامعه شده است؟ وقتی یک طرح مفید واقع شود، آن طرح را ادامه می دهیم و برایش مبلغ بودجه در نظر می گیریم. اما وقتی ایم طرح مفید نبوده است و حتی نتایج زیان آوری را به همراه داشته است، دلیل ادامه آن چیست؟ گشت ارشاد نتوانسته به وظایف خود به درستی عمل کند و مردم را ارشاد کند. پس باید راهکار دیگری اندیشیده شود. حتی زنان محجبه هم از گشت ارشاد هراس دارند. چرا مردم جامعه باید از پلیس کشور خود بترسند؟ پلیس باید باعث ایجاد حس امنیت در جامعه شود نه باعث ایجاد رعب و وحشت. تبعات اجتماعی این برخورد ها کم نیست.  باید رویکرد هایی اتخاذ شود تا این حس بی اعتمادی، ناامیدی، حس بی اهمیت بودن حضور آنان در جامعه  به خصوص در زنان از بین برود تا اعتماد اجتماعی بوجود بیاید و بتوانیم در سایه اعتماد اجتماعی به سرمایه اجتماعی دست پیدا کنیم و در نتیجه به حس امنیت پایدار برسیم.»

او در پاسخ به اینکه عکس العمل مجلس در برابر اینگونه اتفاقات چگونه خواهد بود گفت: « در خصوص حجاب تا کنون برنامه خاصی در مجلس مطرح نشده است. باید قانون تغییر کند و وزات کشور باید در این رابطه آیین نامه هایی صادر کند و برخی شوراها به صورت ملی به این مسائل بپردازند. البته باید گفت که حجاب با توجه به هزاران هزار مشکل زنان جزو اولویت ها نیست. البته برخوردهای خشونت آمیز و جلوگیری از آنان قطعا جزو اولویت ها است اما خود مسئله حجاب در مقابل سایر معضلاتی که زنان جامعه با آن دست و پنجه نرم می کنند بسیار کوچک است. به طور کلی رودیکرد که در مسائل مربوط به زنان اتخاذ شده است باید اصلاح شود. این اصلاح باید در سیاست های کلان جامعه شکل گیرد.»

Share