معاون اول رئیس جمهور در مراسم هشتادمین سالگرد تاسیس کتابخانه ملی

نقد گفت‌وگو نکردن به دولت وارد است | خلاء گفت‌وگو به شکل جدی وجود دارد

اسحاق جهانگیری با بیان اینکه باید به اندیشه رقیب امکان بروز دهیم تا اندیشه خودمان را تقویت کنیم گفت: اندیشه و نقد در تعامل با یکدیگر هستند و زندگی جامعه اجتماعی را ارتقاء می‌دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور دولت دوازدهم در مراسم هشتاد سالگی تاسیس کتابخانه ملی اظهار داشت: یکی از مهمترین مراکز فرهنگی کشور کتابخانه ملی است. امیدوارم به همت دست‌اندرکاران آن هر روز شاهد نقش بهتر و موثرتر این مجموعه مهم در توسعه کشور باشیم.

وی ضمن بیان اینکه گرچه حوزه کاری و تخصصی‌ام بیشتر در زمینه مسائل اقتصادی،‌ توسعه‌ای و اجرای کشور است ولی همواره در این موضوع تاکید دارم گفت: تعامل و نسبت مناسب میان فرهنگ و اقتصاد سیاست و توسعه می‌تواند کشور را به مسیر صحیح و راه درست توسعه هدایت کند.

معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: خوشحالم با تمهیدات کتابخانه ملی و ریاست آن امروز شاهد جشن هشتاد سالگی کتابخانه ملی هستیم چرا که به درستی گرفته شده و می‌گویم که کتاب نماد و شاخص فرهنگ مکتوب ما است و کتابخانه ملی حافظه مکتوب ما محسوب می‌شود.

وی افزود: هشتاد سال از عمر کتابخانه ملی می‌گذرد و خوشبختانه می‌بینیم نه پیری و نه فراموش شدگی در این کتابخانه مشهود نیست امیدوارم این حیات موثر و پربرکت همچنان ادامه دار باشد و ما شاهد باشیم جشن‌های بهتری برای آن برگزار شود. هرچند نفس برگزاری دست‌اندرکاران برای جشن هشتاد سالگی معنایش این است در سال‌ها و قرن‌های آینده ملت ایران می‌تواند شاهد حضور این مجموعه از منظر سیاسی و توسعه فرهنگی ایران باشد.

معاون اول رئیس‌جمهور موضوع توسعه در مقطع فعلی را اصلی‌ترین مساله برشمرد و گفت: توسعه‌های اقتصادی، سیاسی،‌فرهنگی مهم هستند و من به عنوان فردی که در دولت مسئولیت  اجرایی دارم فکر می‌کنم دو رویکرد مهم بر ای جامعه امروز ما باید مورد توجه باشد. نخست رویکرد نهادمندی و تاریخ‌داری است و رویکرد دوم فراهم کردن زمینه‌های نشاط، تعلق خاطر و حس افتخار در میان آحاد شهروندان؛ ما به شدت به این دو موضوع نیاز داریم، هم نهادسازی و هم نهادمندی تا امر نهادها با نشاط و امید آفرینی و حفظ همبستگی در جامعه افزایش یابد و هیچ اسیبی به توسعه بزرگتر از عدم تداوم و ناپایداری تجربه و جوانمرگی نهادهای مدنی،‌علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نیست خصوصا در بخش نهادهای فرهنگی.

وی با بیان اینکه در بخش نهادهای فرهنگی با جوانمرگی روبرو هستیم گفت: خیلی از نهادهایی که با استمرار حیات می‌توانند نقش مهم در فرایند توسعه کشور  ایفا کنند هنگامی که از بین می‌روند قادر به انتقال تجربیات خود نیستند اما از جمله موسسات و نهادهایی که تداوم کارشان موجب انباشتی از تجربیات شده موسسه اطلاعات و کتابخانه ملی است.

جهانگیری در ادامه افزود: لازمه هویت داشتن احساس تعلق به جامعه ایران و اسلام شکل‌گیری تداوم نهادهایی است که می‌توانند این تجربیات را منتقل کنند و مرکز تجمع نخبگان باشند. نهادهایی که با فرهنگ سرو کار دارند و تعیین کننده‌تر هستند.

به گفته معاون اول رئیس‌جمهور تجربه نشان می‌دهند میل به شادی، نشاط و زندگی برای جامعه حیات‌بخش است. جامعه‌ای که به شدت در مقطع فعلی و همیشه باید امیدآفرین باشد. حتما باید در آن میل به زندگی افزایش یابد. اصلا شاخص توسعه‌یافتگی هم این است.

وی ادامه داد: میزان امید و مرگ و میر انسان‌ها می‌تواند شاخص مهم در توسعه مهم انسانی و کل کشور باشد، اما امروز در جشن هشتاد سالگی کتابخانه ملی موضوع کتاب، کتابدار، کتابخوان، کتابخانه و برگزاری این جشن بیانگر این است که به جشن‌هایی در حد سخنرانی هم نیازمندیم در آستانه سال نو و عید نوروز امدیوارم فرصت‌های پیش رو با همت رسانه ملی موجب شود شادی و نشاط به جامعه توسعه یابد.

این مقام مسئول در دولت دوازدهم با بیان اینکه جایگاه کتاب در گذشته تمدنی ما ایرانیان و مسلمانان چگونه بوده است افزود: از جمله برجسته‌ترین مولفه‌های توسعه علمی از گذشته تا امروز همین امر بوده است چرا که کتاب مظهر اندیشه و عقلانیت است و نوع مواجهه همه حکومت‌ها با اهالی اندیشه به میزان توسعه یافتگی کشور بستگی دارد. هر چه کشور توسعه‌یافته‌تر باشد برخوردش با  اندیشه‌ورزان و کتاب پژوهان مشهود‌تر است آنجا که از امنیت و فرصت کاری بیشتر برخوردار است کشورهای توسعه‌یافته‌تری هستند و محدودآفریناننشان می‌دهند از توسعه فاصله دارند. در عرصه کتاب هم همین‌گونه است باید سیاست گشاده و باز داشته باشیم وقتی به اندیشه رقیب امکان مناسب ورود بدهیم اندیشه خودمان را تقویت می‌کنیم اندیشه و نقد در تعامل با یکدیگر هستند و زندگی جامعه را ارتقا می‌دهند در جامعه زنده امکان بروز استعدادهای و نشر اندیشه‌ورزی فراهم است. در این صورت صاحبان اندیشه حفظ آرامش و امنیت دارند.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود گریزی هم به رونق کتاب و نسبت آن با فرهنگ زد و گفت: رونق کتاب موجب رونق فرهنگ و رونق فرهنگ رونق توسعه را در پی دارد. هرچند کشور ما با چالش‌های بسیار مهم و به تعبیر خیلی از صاحب‌نظران با ابر چالش‌هایی مواجه است اما در زمینه مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، سیاست داخلی و بین‌المللی چالش‌هایی داریم و در کنار آنها مکرر عنوان شده ایران فرصت‌های راهبردی نیز در اختیار دارد، به لحاظ منابع طبیعی کشور قدرتمندی است. موقعیت استراتژیک استثنایی دارد، نیروی انسانی جوانی داراست و می‌تواند به چالش‌ها غلبه کند ولی مهم این است در مقطع فعلی ما برای عبور از ابرچالش‌ها به موضوع مهمی چون سرمایه اجتماعی نیاز داریم. البته ترمیم این سرمایه هم مهم است و آن امکان‌پذیر نیست مگر با گفت‌‌وگوی ملی میان گروه‌ها، اقشار حتی دولت و نخبگان؛ کتابخانه ملی مکانی مهم برای گفت‌وگو هاست.

جهانگیری با بیان اینکه مدتی است گفت‌وگو را حذف کردیم و به تعارض روی آوردیم گفت: نتیجه این امر آن شده که فشارهای سنگینی به ملت ایران وارد شدند. این نقد بر ما وارد است به عنوان دولت با عقبه خود گفت‌‌وگو نمی‌کنیم دولت با گروه‌های سیاسی با اصلاح‌طلبان و اصولگرایان گفت‌وگو نمی‌کند دولت باید با نخبگان جامعه به گفت‌وگو بپردازد. خلاء گفت‌وگو به شکل جدی وجود دارد بنابراین عبور از این چالش‌های پیش رو در صورتی ممکن و شدنی است اصلاحات اقتصادی و سیاسی در قالب قانون اساسی زمانی شدنی است که سرمایه اجتماعی را ترمیم کنیم و راه این ترمیم گفت‌وگو است.

Share