نقاش جوانی که با ویرانشهرش طوبی زرین را به گیلان آورد

سمانه شیلان سلیمی نقاش جوان گیلانی با تابلوهای ویرانشهر خود طوبی زرین، لوح افتخار و جایزه نقدی دهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر را از آن خود کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، سمانه که نام هنری(شیلان) به معنی گل نسترن کوهی را برای خود برگزیده متولد ٢۴بهمن ١٣۶۵ رشت شهر باران و هنر و فرهنگ است. شیلان دیپلم نقاشی را سال ۱۳۸۴ از هنرستان کیومرث صابری زادگاهش گرفت.
می گوید: بعد از اخذ دیپلم دو سال در آموزشگاه هنرهای تجسمی سروش نزد استاد ارجمندم ابراهیم نوروزی آموزش دیدم و پس از مدتی وقفه تصمیم به آموختن نقاشی به شکل آکادمیک در دانشگاه گرفتم. سال ۱۳۹۱ شروع به تحصیل نقاشی در دانشگاه گیلان کردم و تیرماه ۱۳۹۶ فارغ التحصیل شدم و نقاشی را به صورت حرفه ای نزد استاد راهنمایم آقای علیرضا اکرمی مدیر گروه نقاشی دانشگاه گیلان فراگرفتم.
می گوید کارهایش بیشتر به سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی (فیگوراتیو ) است و با رنگ اکرولیک روی بوم های بزرگ نقش آفرینی می کند.
این هنرمند جوان افزود: از افراد تاثیر گذار در دوره ی فعالیت هنری ام استاد علیرضا اکرمی است که ایده ی عنوان ویرانشهر را با راهنمایی و کمک ایشان با الهام گرفتن از نوع طراحی و تکنیک و رنگهای خاکستری و بکارگیری خطهای اکسپرسیونیستی و هیجانی و بداهه انجام دادم. همچنین استاد امیر شعبانی پور نیز در تقویت کارهایم نقش بسزایی داشته اند.
شیلان، عواقب و اثرات جنگ را به تصویر می کشد تا ارزش صلح را به مخاطب بنمایاند.
می گوید: کار من درباره انسان است، ولی انسان به عنوان سوژه ی اصلی در کار من غایب است. من عملکرد و رفتار ناامید کننده انسان را در نقاشی ام به تصویر کشیدم، اینکه انسان چگونه می تواند دستاوردهای تمدنی خود را به واسطه ی جاه طلبی های سخیف خود به ویرانه ای تبدیل کند.
این هنرمند خلاق، رفتار انسان معاصر در قبال طبیعت و تمدن دست ساخته ی خود را ناامیده کننده می داند.
شیلان معتقد است: جنگی که دنیا را فرا گرفته نتیجه ی این جاه طلبی است ومی گوید: من خرابه های حاصل از جنگ را به تصویر می کشم.
در شرح تابلوهای ‘ ویرانشهر’ش می افزاید: من منتقد جنگی هستم که حاصلش چیزی جز ویرانی نیست و می خواستم با نقاشی هایم بگویم بزرگترین دشمن انسان خود انسان است.
سمانه شیلان سلیمی شرکت در سه نمایشگاه گروهی نقاشی و یک نمایشگاه گروهی طراحی، و همچنین برگزیده شدن یک اثر نقاشی اش در نخستین سالانه ی طراحی و نقاشی دانشگاه گیلان را در کارنامه دارد.
شیلان به دنبال تجربه های جدید در این عرصه است تا آنچه را در ذهن دارد به روی بوم بنشاند. می گوید برای مجموعه کار جدیدم می خواهم با مواد جدید و آزمون و خطا به تکنیک جدیدی دست پیدا کنم.
برپایی نمایشگاه انفرادی از مجموعه کارهای ویرانشهر از برنامه های آتی این هنرمند جوان است.
این هنرمند جوان و خلاق بیان می دارد: امیدوارم روزی سایه سیاه جنگ از سر تمدن بشری برچیده شود.

Share