رییس ستاد هماهنگی خدمات سفر خبرداد

حذف مدارس از چرخه اسکان “عمومی” نوروز | ذوق‌زدگی بوم‌گردی‌ها کار دستشان می‌دهد

معاون گردشگری گفت: با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش و به دستور ستاد هماهنگی خدمات سفر نیز قرار شده مدارس از چرخه اسکان نوروزی برای عموم مسافران خارج و خدماتش فقط به فرهنگیان محدود شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، محمدمحب خدایی در نشست خبری ویژه نوروز ۹۷ و اعلام برنامه‌های ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با وعده کنترل قیمت خدمات در نوروز ۹۷ به دنبال راه‌اندازی سامانه‌ای به این منظور، اظهار کرد: علاوه‌بر این سازمان که در حوزه خود نظارت خواهد داشت، سایر دستگاه‌ها از جمله تعزیرات حکومتی نیز کنترل قیمت‌ها را پیگیری خواهد کرد.

به گفته او همزمان با فعالیت‌های نوروزی دو سامانه راه‌اندازی می‌شود که یکی از آن‌ها خدمات سفر را با حداقل هزینه و حداکثر کیفیت از یک پنجره واحد در دسترس قرار می‌دهد. این سامانه در فاز نخست رستوران‌ها و تأسیسات گردشگری را با هدف از بین بردن نابسامانی در قیمت‌ها معرفی خواهد کرد.

وی اضافه کرد: نظارت آنلاین بر خدمات گردشگری سامانه دیگری است که فاز نخست آن هتل‌ها و رستوران‌ها را تحت کنترل قرار می‌دهد. از طریق این سامانه می‌توان شکایت‌ها را دریافت کرد و نظارت‌ها را سریع‌تر انجام داد.

معاون گردشگری در پاسخ به سوال ایسنا درباره وجود برخی ناهماهنگی در بدنه ستاد هماهنگی خدمات سفر که آسیب آن به جامعه، در بازار سفر و نرخ خدمات رخنه می‌کند، گفت: تمام تلاش ستاد بر این است که شرایط مطلوبی را در سفرهای نوروزی همراه با نشاط جمعی ایجاد کند تا کنترل قیمت رعایت شود. اگر در اسرع وقت مردم اعتراض‌ها را به گوش اعضای ستاد همچون تعزیرات حکومتی برسانند کنترل بهتری اتفاق افتد. تجربیات گذشته نشان می‌دهد با هماهنگی می‌توانیم تنظیم قیمت بازار را پیش ببریم. باید اجازه دهیم آن سامانه راه‌اندازی شود تا نتیجه را در مسیر شاهد باشیم.

منتظر تورهای ارزان بعد از نوروز باشید

او در همین راستا به طرح تور ارزان ایران در نوروز برای گردشگران خارجی اشاره کرد و افزود: این پروژه با استفاده از ظرفیت خالی در پروازها و هتل‌ها اجرا می‌شود. برای سفرهای ارزان قیمت داخلی نیز برنامه‌ریزی شده که پس از نوروز به صورت کلان در اختیار کل کشور قرار می‌گیرد.

محب خدایی اظهار کرد: برای اجرای طرح تور ارزان ایران تشکل‌هایی همچون هتلداران همکاری منسجمی داشتند تا ظرفیت خالی با قیمت مناسب در خدمت گردشگری قرار گیرد. پیگیریم این ظرفیت در شرکت‌های هواپیمایی نیز ایجاد شود. برنامه‌ریزی تورهای ارزان براساس آفر (تخفیف‌ها) انجام می‌شود.

او در توضیحات جزیی‌تری و در واکنش به سوالی مبنی بر دخالت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در امور اجرایی این صنعت گفت: ما در اجرا وارد نشده‌ایم، چرا در کلام وارد شائبه‌ها می‌شویم. برنامه تور ارزان کاملا مشخص است. این ظرفیت را هتل‌ها در شهرهای کم مسافر مثل تهران ایجاد کرده‌اند. برای مثال شرکت‌های هواپیمایی که در تاریخ‌های ۲۷، ۲۸ و ۲۹ اسفند و اول فروردین با مسافر به ترکیه می‌روند با گردشگر خارجی به ایران برمی‌گردند، ظرفیتی که معمولا خالی می‌ماند. طراحی این تور کاملا کارشناسی و با آسیب‌شناسی بوده است. اگر بعضی‌ها انتقاد دارند باید بدانند که آژانس‌ها خودشان پای کار آمده‌اند.

وی اضافه کرد: نرخ تور ایران معمولا پایین‌تر از ۱۸۰۰ دلار تبلیغ نمی‌شود. اگر در دنیا بپیچد همین تور را در مقطع زمانی خاصی با ۴۴۰ دلار می‌توانند بخرند قطعا انگیزه بیشتری ایجاد می‌شود.

حذف مدارس از چرخه اسکان “عمومی” نوروز

رییس ستاد هماهنگی خدمات سفر در پاسخ به سوالی درباره وضعیت خدمات‌دهی مدارس در نوروز با توجه به انتقادهای مداوم هتل‌ها مبنی بر ایجاد رقابت ناسالم در روزهای اوج سفر ایران، گفت: چالش اصلی مدارس این بود که گاهی خارج از حوزه خانواده آموزش و پرورش خدمات می‌دادند. امسال روی این موضوع تأکید شد که آن‌ها خارج از دایره خود عمل نکند تا تهدیدی در هتلداری و اقامتگاه‌های رسمی نباشد. در عین حال هتلدارها نیز پیشگام شدند و به آموزش و پرورش پیشنهاد اقامت در هتل‌های تهران را با ۵۰ درصد تخفیف ارائه کردند.

وی در پاسخ به نقد خبرنگار دیگری درباره وجود تناقض در این اظهارات با اعلام خبر مدیر کل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش مبنی بر آماده‌سازی ۱۲ هزار مدرسه و ۱۰۵ هزار کلاس درس و ۳۴۵ خانه معلم برای اسکان نوروزی تأکید کرد: امکان ندارد خدمات مدارس عمومی باشد، چون در جلسه ستاد هماهنگی سفر روی این موضوع تأکید و توافق شد، اگر این کار انجام شود “تخلف” است، حتما رسیدگی خواهد شد.

معاون گردشگری درباره وضعیت فعالیت خانه مسافرها در نوروز و نظارت بر آن‌ها با توجه به توقف صدور مجوز برای این واحدهای اقامتی توضیح داد: در این باره دو بحث مطرح است، مجموعه‌های نوساز و خانه مسافرهای از قبل ایجاد شده که صدور مجوز برای گروه نخست متوقف شده، اما ظرفیت موجود از چرخه ساماندهی و نظارت سازمان خارج نشده است. باید توجه کنیم خانه مسافر تهدیدی برای هتل‌ها و اقامتگاه‌های رسمی کشور نباشند. تأکید ما برای ادامه فعالیت آن‌ها با این شرط است.

وی همچنین درباره تناقض ایجاد شده در بحث محدودیت فعالیت خانه مسافرها و مدارس در نوروز با توجه به اقبال عمومی از این واحدها به نسبت هتل‌ها گفت: تناقضی وجود ندارد چون ما اقامتگاه ارزان با عنوان هتل‌های یک و دو ستاره هم داریم. ضمن اینکه نگفته‌ایم کسی نمی‌تواند فعالیت نکند، چرا که تأکید ما ساماندهی و نظارت بر ظرفیت موجود است. اگر بخواهیم شمار گردشگران‌مان را به ۲۰ میلیون نفر برسانیم باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

او با تأکید بر افزایش راندمان بهره‌وری از ظرفیت‌ها بیان کرد: بالانس کردن ظرفیت‌ها با پارامترهای قیمتی و انگیزشی جزو برنامه گردشگری کشور است.

به دنبال تصویب “مرخصی تحصیلی” به انگیزه افزایش سفر

معاون گردشگری در ادامه درباره به سرانجام رسیدن طرح تعطیلات زمستانی گفت: یک طرح در مجلس پیگیری می‌شود که تعطیلات زمستانی وارد تقویم شود. آنچه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پی می‌گیرد استفاده از دو روز تعطیلات آخر هفته با ضمیمه مرخصی کارمندی و تحصیلی است تا سفرها توزیع زمانی شود.

وی افزود: سازمان میراث فرهنگی با وزارت آموزش و پرورش در حال رایزنی است تا دانش‌آموزان دو، سه روزی را مرخصی تحصیلی بگیرند تا در کنار دو روز تعطیلات آخر هفته، ظرفیتی خارج از تعطیلات رسمی برای سفر ایجاد شود. این طرح به قانون خاصی نیاز ندارد بلکه همکاری بین سازمانی را می‌طلبد.

محب خدایی درباره گرانی نرخ اقامت در ایران و تمهیدات متولیان گردشگری با توجه به دستور ویژه رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای کنترل قیمت خدمات سفر، اظهار کرد: گرانی هتل‌ها صرفا تحت تأثیر مالیات نیست، بلکه ضریب اشغال روی آن تأثیرگذاشته است. در حال هماهنگی با هتل‌ها هستیم تا با تعریف تور ارزان‌قیمت در روزهای خالی سال نرخ اقامت را اتوماتیک کاهش دهیم.

او در عین حال توضیح داد: نباید واژه گرانی را در نوروز به کار ببریم، چون در ایران مثل همه جای دنیا زمان پر سفر وجود دارد که قیمت‌ها تحت تأثیر تقاضا افزایش پیدا می‌کند. مهم این است که متوسط گیری کنیم و از ظرفیت خالی بهره ببریم.

معاون گردشگری درباره نداشتن تمایل این سازمان برای واگذاری برخی اختیارات به بخش خصوصی مثلا در حوزه نرخ‌گذاری اقامت، تأکید کرد: نرخ اقامت را هتل‌ها پس از جلسات کارشناسی تعیین و با توجه به شاخص‌های این سازمان تثبیت می‌شود. قطعا اگر هتل‌ها برای یک شب اقامت دو میلیون تومان نرخ بگذارند شما شاکی می‌شوید، پس ما باید این موضوع را تحت نظارت قرار دهیم.

وی همچنین گفت: معاونت گردشگری که اختیارات خاصی ندارد آن‌ها را تفویض کند. آیا ما می‌توانیم صدور مجوزها را تفویض کنیم؟ با این حال ما شرایط را برای صدور برخی مجوزها آسان کرده‌ایم. نمونه آن ابلاغیه صدور مجوز آژانس‌های گردشگری است که استان‌ها در آن تام‌الاختیار شده‌اند. البته اگر خللی ایجاد کنند ما مخیر به جلوگیری هستیم. درباره جشنواره‌های گردشگری نیز ضرورت دریافت مجوز از این سازمان را برداشته‌ایم.

حذف مالیات بر ارزش افزوده از گردشگری چه شد؟

او سپس درباره آخرین تحولات مربوط به حذف مالیات بر ارزش افزوده در گردشگری توضیح داد: مراحل خوبی را تاکنون پیش رفته‌ایم اما یک قانون وجود دارد که تنها بر کالاهایی که از کشور خارج می‌شوند تأکید دارد. اداره دارایی توجهیات ما را برای صادراتی بودن گردشگری پذیرفته، فقط باید مراحلی را پیگیری کنیم تا آن بند قانونی اصلاح شود.

محب خدایی درباره بیمه راهنمایان گردشگری نیز گفت: این طرح با مشارکت راهنمایان دنبال می‌شود. از آن‌ها خواسته‌ایم استانداردهای جهانی را درباره این شغل ارائه دهند تا با سازمان تأمین اجتماعی برای بیمه وارد مذاکره و رایزنی شویم.

وی همچنین درباره ممانعت سازمان حج و زیارت از فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی در بازار عراق و سوریه که از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مجوز اجرای تور دارند، بیان کرد: کسی که مجوز بند ب (اجرای تور گردشگری) دارد می‌تواند در هر زمینه‌ای غیر از حج و عمره تور اجرا کند. کسی هم نمی‌تواند آن‌ها را منع کند. من هم چیزی در این باره نشنیده‌ام.

این مقام مسؤول در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره به تعویق افتادن زمان اجرای رویداد تبریز ۲۰۱۸ از فروردین به اردیبهشت‌ماه توضیح داد: تنظیم سفر مقامات و مهمانان خارجی برای حضور در این رویداد باعث این تغییر زمانی شد. به این دلیل که ما می‌خواستیم حضور خوبی را شاهد باشیم.

ذوق‌زدگی بوم‌گردی‌ها کار دستشان می‌دهد

او همچنین درباره افزایش بی‌رویه اقامتگاه‌های بوم‌گردی بدون آموزش و با وجود ابهام‌هایی در دستورالعمل‌های اجرایی که آسیبی برای آینده گردشگری ایران پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: در بوم‌گردی تأکید بر تثبیت فرهنگ بومی و نه ایجاد فرهنگ کاذب است برای همین کارگروه کارشناسی قوی شکل گرفته تا اصلاحات لازم را در این زمینه انجام دهد. هر چند فکر می‌کنم این حوزه دچار ذوق‌زدگی شده در حالی که اکنون زمان تثبیت برند است که اگر اتفاق نیفتد با کاهش مسافر روبرو خواهند شد.

محب خدایی درباره نقش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ساماندهی سفرهای دریایی گفت: از آنجا که عضو شورای راهبردی دریایی هستیم هماهنگی‌های ویژه‌ای شده که این بخش توسعه پیدا کند. در حال حاضر بندرعباس و جزایر ایرانی را در برنامه داریم. منظور فقط کیش و قشم نیست. جزایر گسترده‌تری برای توسعه گردشگری دریایی مد نظر قرار گرفته که موضوع آن به استان‌ها ابلاغ شده است.

سفر خارجی‌ها در حد یکی دو درصد رشد داشته

معاون گردشگری در این نشست که از وی خواسته شد آماری از تعداد گردشگران ورودی و خروجی امسال ارائه دهد، گفت: در مقطع ۹ ماهه امسال رشد ورود گردشگران در حد یکی، دو درصد نسبت به سال گذشته بوده که آمار گردشگران تاریخی و فرهنگی با توجه به ارز آوری بالایی که به نسبت سایرین دارند بیشتر بوده است. هر چند که تعداد گردشگران سلامت و زیارت مقداری افت داشته است.

محب خدایی در تشریح برنامه‌های نوروزی که با تمرکز بر استان‌ها است نیز گفت: امسال رالی خانوادگی در کنار جشنواره‌ اقوام برگزار می‌شود، ضمن آنکه پنج لکه در کشور به عنوان مناطق کمتر شناخته شده معرفی خواهند شد که میزبان گردشگران نوروزی باشند.

Share