استاندار گیلان

به یکباره نمی‌توان دو رودخانه رشت را ساماندهی کرد | جلسات احیای تالاب انزلی باید نتیجه بخش باشد

استاندار گیلان در بازدید از تالاب بین المللی انزلی، این تالاب را یک سرمایه ملی و بین المللی برشمرد و احیای جدی تر آن را ضروری دانست.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا قربانعلی محمدپور صبح امروز در جلسه کارگروه احیاء تالاب انزلی که در محل قلمگوده  بندرانزلی برگزار شد، به دو مشکل عمده تالاب انزلی اشاره کرد و گفت: در مسیر احیای تالاب دو معضل وجود دارد و آن فاضلاب و رسوبات است.

مدیرکل محیط زیست گیلان تصریح کرد: برای مرتفع نمودن معضل فاضلاب طرح ساندهی دو رودخانه گوهر رود و زرجوب باید انجام شود و برای رفع معضل رسوبات رودخانه های پسیخان، سیاه درویشان، چمثقال و شیله سر باید مورد توجه ویژه قرار گرفته و طرح احیای جنگل و آبخیزداری، احداث و باسازی پروژه های تله رسوبگیر در این زمینه  الزامی می باشد.

تاکید استاندار گیلان بر عزم جدی در احیای تالاب انزلی

استاندار گیلان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه احیای تالاب انزلی نیازمند هماهنگی و اقدامات مشترک است، گفت: همکاری همه بخش‌ها بویژه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برای جذب اعتبارات بیشتردر احیای تالاب انزلی بسیار موثر است.

مصطفی سالاری نیز با اشاره به اینکه اهمیت این تالاب برای همگان مشخص است، گفت:  عده زیادی از مردم همجوار تالاب طی سالهای متمادی از این تالاب، امرار معاش می‌کنند، پس جلسات در این زمینه باید نتیجه بخش باشد و صرفاً با برگزاری جلسات نباید از یک سری اقدامات برای مردم جلوگیری شود بلکه با برنامه ریزی صحیح می توان رابطه اقتصادی و معیشتی آنان را فراهم کرد.

وی افزود: در صورتی که ظرفیت های اشتغالزایی مرتبط با تالاب را افزایش دهیم، مردم مطالبه گر تر خواهند شد و حامی جدی تر برای احیای تالاب خواهند بود.

سالاری خاطر نشان کرد: تالاب انزلی طبیعت گیلان را برجسته کرده و حفاظت از تالاب مأموریت بسیار مهمی است. هر کسی که برای ارائه خدمات به مردم و توسعه پایدار و ایجاد فضاهای گردشگری در نقاط ساحلی و مستعد استان حضور پیدا کند ما نیز کمک می کنیم.

استاندار گیلان با بیان اینکه هرگز وعده انجام نشده به مردم نداده است، بر لزوم پیگیری جدی در روند احیای تالاب انزلی تاکید کرد و گفت: اگر کارها مانند گذشته پیش برود من مواضع تلخی می گیرم زیرا باید برای مردم کارها را تسهیل کنیم.

سالاری متذکر شد: در پیرامون تالاب و آب‌بندان ها نباید افرادی بیکار داشته باشیم.

وی تاکید کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در طرح آمایش برای جلوگیری از اتلاف منابع و کمک به مسائل مختلف پیشروی احیای تالاب، عکس بردای هوایی را از حوزه آبریز تالاب شروع کند.

سالاری با بیان اینکه صدور مجوز برای ساخت سازه های شناور، رستوران و بهره گیری در بخش های تفریحی، ورزشی، فرهنگی و ماهیگیری برای مردم زمینه کسب روزی را فراهم می کند، گفت: تمام سعی ما باید بر این محور باشد که به مردم سودی برسند.

وی با بیان اینکه امروز مردم دغدغه محیط زیست دارند، تصریح کرد: هیچ منعی برای ساخت اسکله چوبی وجود ندارد.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه در اقدامات پژوهشی باید نگاه تجاری هم آن وجود داشته باشد، گفت: باید در بررسی پژوهش های صورت گرفته به توجیه اقتصادی و تجاری آن توجه خاص ویژه شود.

سالاری با استقبال از پیشنهاد ایجاد کمربندی دور تالاب انزلی افزود: در صورت ایجاد کمربندی بر دور تالاب انزلی، علاوه بر اتصال روستاهای ساحلی به یکدیگر ، هم دسترسی گردشگر و نظارت بر تالاب تسهیل می شود و در صورتی که اینگونه موارد با تعریف درست حقوقی برای استفاده مردم مهیا نشود، با پدیده تالاب خواری مواجه می شویم.

وی با اشاره به اینکه بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی، آب دریای خزر تا چند دهه پیشروی ندارد، تاکید کرد: در صورت واگذاری مالکیت زمین‌های حاشیه تالاب به مردم به صورت فصلی از سوی دولت، از بسیاری از تصرفات جلوگیری می شود.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص احیای رودخانه های زرچوب و گوهر رود اظهار کرد: به یکباره نمی توان این دو رودخانه را ساماندهی کرد و معتقدم باید کم کم انجام شود و یک سوم گوهررود قرار شد در یکسال آینده احیا شود و بعد از آن به زرجوب می پردازیم چون پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. اگر بخواهیم منتطر باشیم که همه مشکلات با تخصیص کامل منابع انجام شود اتفاقی نمی افتد.

Share