نقدی بر عملکرد و اظهارات شهردار رشت

آقای شهردار مدیریت نیاز به چوب شعبده‌بازی ندارد، شما مرد این میدان نیستید!

اگرچه شهردار و اساسا هر مدیری «چوب شعبده بازی» برای حل مشکلات ندارند اما با این تصمیمات مدیران است که می‌تواند آنها را به مدیری موفق یا ناموفق تبدیل کند

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا شهرداریها به عنوان یک نهاد عمومی که بدون بودجه دولتی اداره می‌شوند کاملا به صاحبان اصلی شهر یعنی مردم وابسته هستند و در جایی که ما نیازمند مردم هستیم نمی‌توانیم به نیازها و مشکلات آنها بی‌توجه باشیم و در راستای نیاز آنها حرکت نکنیم و مهمتر از آن گامهای اعتمادساز در جهت مشارکت بیشتر مدیریت شهری و مردم برنداریم.

آقای مسعود نصرتی قزوینی‌نژاد با ۲۷ سال سابقه مدیریت شهری که از جانب برخی اعضای شورا نیز یک شهردار بین‌المللی و کاربلد نامیده شده، می‌بایست بهتر از هرکسی بداند که در نهاد شهرداری بدون ایجاد پشتوانه و اعتماد مردمی، نمی‌توان انتظار تحقق درآمدی بالا را داشت. طبیعی است که وقتی مردم با وجود چاله و چوله‌های متعدد در شهر و آسفالت نامناسب رو به رو می‌شوند درحالی که آقای شهردار مدام گفتار درمانی کرده و از راه‌اندازی و احیای کارخانه آسفالت سخن می‌گوید، نمی‌توانند به او امید داشته باشند و اعتماد کنند. سفرهای متعدد و بی‌حاصل برخی مدیران شهرداری رشت در قالب شهر خلاق خوراک و مهمتر از آن ایرانگردی شهردار رشت در طول سال و مسافرتهای پیاپی او در کنار پرداخت پاداش‌های نجومی که اخیرا افشا شده و متاسفانه شاهد سکوت همراه با تائید شهرداری رشت در این باب بوده ایم، مطمئنا اقدامات اعتمادسازی نیستند و روز به روز نیز بر دامنه بی‌اعتمادی شهروندان به شهرداری و شورای شهر رشت به عنوان کسی که چنین شهرداری را انتخاب کرده که مجری سیاستهای او باشد، افزوده می‌شود.

نصرتی قزوینی‌نژاد در نشست اخیر خود با معاون سیاسی استانداری گیلان در حالی بر لزوم عزم جدی مسئولان ارشد گیلان در حوزه گردشگری سخن گفته و بر این نکته تاکید داشته که می‌توان از ظرفیت گردشگری رشت استفاده کرد که عمکرد او طی مدت تصدی گری‌اش بر شهرداری رشت دقیقا عکس این موضوع بوده است. نمی توان از ظرفیت گردشگری سخن گفت و پیاده راه فرهنگی رشت را که امروزه به یک برند برای رشت تبدیل شده موجب «کلافگی» خواند و به حال خود رها کرد و حتی در پی تخریب آن بود. نمی‌توان از افزایش حضور گردشگر سخن گفت اما آبنمای بوستان ملت را که طی روزهای بهره برداری با استقبال بسیار زیاد مردم رو به رو شده بود به تعطیلی کشاند. او بر لزوم عزم مسئولان ارشد استانی در حوزه گردشگری تاکید می‌کند که استاندار گیلان تاکنون بارها و بارها اولویت اول گیلان را گردشگری اعلام کرده و اساسا اجرای طرح شبهای روشن در رشت و چند شهر توریست پذیر گیلان در همین راستاست. بنابراین این سخن که عزم لازم برای توسعه گردشگری در گیلان وجود ندارد یا نشان از عدم اطلاع شهردار رشت دارد و یا اینکه بهانه‌ای برای سرپوش گذاشتن او بر عملکرد ضعیفش است!

اما مصداق بارز اتخاذ تضمیم نادرست و ایجاد بی‌اعتمادی در بین شهروندان را می‌توان در انتخاب مدیران دانست. یکی از جد‌ی‌ترین انتقادات به شهردار رشت پس از انتصابات صورت گرفته عدم دقت نظر شهردار به شایسته سالاری و عدم اتخاذ رویکرد کارشناسی در انتخاب شهرداران مناطق بوده است.

به یاد داریم که از جمله مهمترین اقدامات شورا در کنار نظارت بر عملکرد مدیریت شهری، انتخاب شهردار و پس از آن تصویب بودجه سالیانه است و پس از آن نیز میزان تحقق بودجه، عیار شهرداری و میزان موفقیت یک شهردار را نشان می‌دهد.

تنها چند روز به پایان سال مانده و از مجموع بودجه ۸۸۵ میلیارد تومانی شهرداری رشت در سال ۹۶ تنها ۳۴۹ میلیارد تومان وصول شده و میزان تحقق بودجه شهرداری رشت کمتر از ۴۰ درصد بوده است.

در همین راستا منطقه یک شهرداری رشت که همه ساله بخش مهمی از میزان درآمد شهرداری بر روی دوش آن گذاشته می‌شود از مجموع بودجه ۱۶۸ میلیارد تومانی مصوب، ۱۴۲ میلیارد تومان آن برابر با ۸۴ درصد وصول شده است و این وضعیت درحالی است که سال گذشته درصد تحقق بودجه منطقه یک برابر با ۱۲۰ درصد بوده است.

در منطقه ۲ شهرداری نیز از بودجه ۶۴ میلیارد تومانی مصوب سال جاری،۵۲ میلیارد تومان برابر با ۸۱ درصد وصول شده است.

اما از ۵۲ بودجه میلیارد تومانی مصوب منطقه ۳ شهرداری رشت درحالی تنها ۲۷ میلیارد تومان محقق شده است که میزان تحقق بودجه این منطقه در سال گذشته برابر ۱۰۰ درصد بوده است.

همچنین از بودجه ۴۴ میلیارد تومانی منطقه ۴ رشت با توجه به محرومیت این منطقه ۳۰ میلیارد تومان آن برابر با ۷۰ درصد تحقق یافته است.

منطقه ۵ شهرداری رشت نیز در سال ۹۶ بودجه‌ای برابر با میلبارد تومان ۲۸ برای آن مصوب شده بود که ۱۳ میلیارد تومان محقق شده و تراز این منطقه منفی ۵۵ درصد است.

شهرداری مرکز نیز از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نیست و درحالی که بودجه میلیارد تومانی برای آن ۵۲۸ مصوب شده بود تنها ۸۵ میلیارد تومان وصول شده و تراز شهرداری مرکز نیز منفی ۸۵ درصد است.

در پایان باید بر این نکته تاکید کرد که وقتی تنها ۴۰ درصد بودجه سالیانه شهرداری محقق می‌شود این انتظار از مدیریت شهری می‌رود که در اجرای طرحها و پروژه‌های شهری مبتنی بر نظرات کارشناسی عمل کند و از اجرای طرح های خام و بدون پشتوانه علمی خودداری نماید تا شاهد این نباشیم که یک روز خط ویژه اجرایی شود و روز دیگر با حذف آن علاوه برخسارت به بیت المال، انبوه مسافران حتی یک ایستگاه اتوبوس نداشته باشند. از طرفی بی‌توجهی به آبنمای بوستان ملت که اخیرا شهردار به مکان گزینی آن در مجاورت تالار شهر ایراد گرفته اما با بازدید انبوه مردم افتتاح و در حال بهره برداری بود در همین راستاست.

اگرچه شهردار و اساسا هر مدیری «چوب شعبده بازی» برای حل مشکلات ندارند اما با این تصمیمات مدیران است که می‌تواند آنها را به مدیری موفق یا ناموفق تبدیل کند و وقتی ما در انتخاب مدیران خود به درستی عمل نکنیم و از سوی دیگر با دست روی دست گذاشتن برای جبران کم‌کاری و ضعف خود دست به دامن دیگران شویم و در انتظار معجزه باشیم این مردم و شهر رشت خواهند بود که متضرر می‌شوند.

Share