بعد از برنج نوبت چای رسید

تخلف آشکار دولت در معافیت واردات چای خارجی | وزرای کشاورزی و اقتصاد باید پاسخگو باشند

ذبیح نیک‌فر لیالستانی معاف شدنِ واردات چای خارجی از پرداخت مالیات برارزش افزوده را تخلف آشکار دولت از قانون برنامه ششم دانسته و می‌گوید: با این اقدام مشکل اشتغال در بخش کشاوزری افزایش خواهد یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ذبیح‌ نیک‌فر لیالستانی (نماینده لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی) در گفت‌وگو با ایلنا، تصمیم گمرک ایران برای معاف کردن واردات چای‌خارجی از مالیات بر ارزش افزوده را تخلف آشکار دولت از قانون برنامه ششم توسعه نامید.

وی با یادآوری اینکه به موجب قانون برنامه ششم توسعه، فقط صادرات محصولات خشکبار کشاورزی، از پرداخت مالیات برارزش افزوده معاف هستند، افزود: در هیچ‌جای قانون برنامه ششم توسعه، صحبتی از معافیت مالیاتی واردات محصولات خشکِ کشاورزی مانند چای نشده‌است.

لیالستانی با بیان اینکه قرار بود این معافیت مالیاتی در جهت حمایت از فعالیت‌های کشاورزی داخلی اعمال شود، ادامه داد: دستورالعمل گمرک ایران مغایر با قانون است و حتما بابت این اقدام در مجلس شورای اسلامی از وزرای جهاد کشاورزی و اقتصاد و امور دارایی طرح سوال خواهیم کرد.

این نماینده مجلس گفت: با این تخلف قانونی هم بر مشکلات چای‌کاران داخلی افزوده می‌شود و هم درآمدهای عمومی دولت کاهش خواهد یافت. چای‌کاران داخلی همین‌حالا هم کلی مشکل دارند. بارش سنگین اخیر بسیاری از باغات چایی را تا ارتفاع یک متر زیر برف فروبرده است، خیلی از چای‌کاران همین حالا دغدغه نان دارند. بعد از هشت‌ماه از تحویل محصولات خود، هنوز دولت با آنها تسویه حساب نکرده و مدام وعده امروز و فردا می‌دهد.

وی گفت: معاف شدن واردات چای خارجی، ارزان‌سازی بهای چای در بازار داخلی را به دنبال خواهد داشت و در پی آن، چای‌کاران انگیزه‌ خود را برای ادامه فعالیت از دست داده و درنهایت، باغات چای بیشتری جای خود را به ویلاهای توریستی خواهند داد و در نتیجه مشکل بیکاری در بخش کشاورزی افزایش خواهد یافت.

مطابق ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه، به منظور حمایت از افزایش صادرات کشاورزی، محصولات این بخش کشاورزی به استثنای مراحل بسته‌بندی، انجماد، پاک کردن، درجه‌بندی و پوست‌گیری، از شمول پرداخت مالیات برارزش افزوده معاف شده‌اند، با این حال به تازگی گمرک ایران اعلام کرده که در راستای اجرای قانون برنامه ششم توسعه، واردات چای خارجی از پرداخت مالیات برارزش افزوده است.

Share