بهای ساخت آزادراه تهران ـ شمال را نباید جنگل پرداخت کند
شبکه تشکلهای محیط زیست و منابع طبیعی مازندران نسبت به خبر واگذاری ۳۵ میلیون متر مربع اراضی حاشیه آزادراه تهران ـ شمال به پیمانکار پروژه اعلام کرد: بهای ساخت آزادراه تهران ـ شمال را نباید جنگل پرداخت کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، شبکه تشکلهای محیط زیست و منابع طبیعی مازندران با صدور بیانیهای، نسبت به خبر واگذاری ۳۵ میلیون مترمربع از جنگلهای حاشیه آزاد راه تهران ـ شمال به پیمانکار پروژه واکنش نشان دادند.
در متن کامل این بیانیه آمده است:
بهای ساخت آزادراه تهران ـ شمال را نباید جنگل پرداخت کند.
اخیراً اخباری از خبرگزاریهای رسمی منتشر شده که موجب حیرت و نگرانی بسیاری شده است؛ واگذاری عرصههای حاشیه آزادراه تهران ـ شمال که در بخش زیادی از مسیر در منطقه حفاظت شده محیط زیست و همچنین عرصه میراث جهانی یعنی جنگلهای هیرکانی است.
جنگلهای هیرکانی دارای خدمات مختلفی همچون تولید عناصر حیات یعنی آب و هوا و خاک است که روی حیات میلیونها انسان در نیمه شمالی ایران تاثیرگذار هستند اما متاسفانه نه تنها هرگز حمایت و ما به ازایی برای این خدمات دریافت نکرده است بلکه اکنون بهنام توسعه چوب حراج نیز بر آن زده شده است!
طبق قانون، دولت مکلف است بودجه زیرساختهایی همچون جادهها و بزرگ راهها را از محل بودجههای عمرانی پرداخت کند و نه حراج جنگلها که جزو انفال و منابع ملی است و حتی دولت نیز مالک آن نیست.
شبکه تشکلهای محیط زیست و منابع طبیعی مازندران از دستگاههای متولی و مرتبط همچون وزارت راه، سازمان جنگلها و مراتع کشور و سازمان محیط زیست درخواست دارد که زوایای دقیق اخبار منتشر شده را برای تنویر افکار عمومی روشن کنند.
بدیهی ست هرگونه قراردادی که به هر نحوی منجر به واگذاری اراضی جنگلی یا منابع طبیعی حاشیه جنگل شود، با مخالفت صریح سازمانهای مردمنهاد و مردم منطقه مواجه میشود؛ در ۵۰ سال اخیر جنگلهای شمال بهخاطر تجاوزات گوناگون به نصف مساحت خود تقلیل یافته است.
از دولتی که خود را “دولتی محیط زیستی” میخواند انتظار آن است که به ترمیم جفای رفته بیاندیشد، نه آنکه خود جلودار تخریبی جدید باشد.
دیدگاه