تحول مهم برای انرژی‌های پاک

چینی‌ها در حال ساخت اولین بزرگراه خورشیدی جهان

طبق گزارش های اخیر چینی ها در حال احداث یک بزرگراه خورشیدی هستند، به این معنی که در سطح این بزرگراه پنل هایی قرار می گیرند تا با مهار انرژی خورشیدی، بخشی از انرژی لازم برای شهرهای اطراف را تامین کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از دیجیاتو، مهندسین این پروژه امیدوارند که در آینده نزدیک پنل های موجود بتوانند به صورت بی سیم خودروهای الکتریکی را نیز که در مسیر مذکور تردد خواهند کرد، شارژ  کنند.

این مسیر ۲ کیلومتری از شهر ۷ میلیون نفری جینان که در شرق چین قرار دارد، آغاز می شود. این شهر یکی از قطب های تکنولوژی و حمل و نقل چین محسوب شده و زادگاه شرکت سینوتراک (Sinotruck) است، همان شرکتی که با کامیون ها و کشنده های هوو چند سالی می شود در بازار ایران حضور دارد.

بر اساس اخباری که در رسانه های دولتی چین انتشار یافته، قسمتی از این بزرگراه خورشیدی تا پایان دسامبر افتتاح شده و انواع وسایل نقلیه تا کامیون های سایز متوسط مجاز به عبور و مرور از این مسیر ۲ کیلومتری ویژه خواهند بود.

برای ساخت این اتوبان فتوولتاییک، مهندسین چینی از سه لایه استفاده کرده اند. بیرونی ترین لایه که در واقع خودروها بر روی آن تردد می کنند، از بتن شفاف ساخته شده و حرکت بر روی آن حسی همانند حرکت بر روی آسفالت دارد.

در زیر این لایه فوق العاده مقاوم بزرگراه خورشیدی، پنل های خورشیدی نصب شده اند که می توانند بدون هر گونه آسیب دیدگی از محیط انرژی خورشیدی را جذب کنند. در قسمت انتهایی نیز یک عایق بسیار مستحکم قرار داده شده تا این پنل ها از برآمدگی ها و فشارهای احتمالی زیر زمینی مصون بمانند.

این قسمت از بزرگراه خورشیدی علاوه بر اینکه همانند یک منبع انرژی عمل می کند، قادر است در فصول سرد سال با آزادسازی گرما برف های انباشته شده در مسیر را نیز ذوب کند.

جینان به عنوان یک شهر صنعتی از لحاظ شاخص های کیفی هوا به هیچ وجه وضعیت مطلوبی نداشته و جزو آلوده ترین شهرهای چین به شمار می رود، طوری که نرخ مرگ و میر در آن حدود ۶ درصد بالاتر از سایر شهرها است. به همین جهت استفاده از فناوری های نوین نظیر بزرگراه خورشیدی و توسعه حمل و نقل سبز در کانون توجه مقامات این شهر قرار گرفته است.

پیش از این پروژه های مرتبط با جاده های خورشیدی به دلیل هزینه ساخت بالا و بازده کم چندان با استقبال روبرو نمی شدند، اما راهکار چند لایه چینی ها متفاوت از مدل های قبلی بوده و احتمال موفقیت آن بالا ارزیابی می شود.

Share