همراه با انتخاب رابط پارلمانی

مصوبات نشست اعضای شورا با دو تن از نمایندگان رشت در مجلس

رئیس شورا، از برنامه ها و طرح های کمیسیون های تخصصی شورا مواردی را بیان کرد و افزود: حضور دو نماینده رشت در کمیسیون تلفیق اتفاق مبارکی است و امیدواریم سهم شهرداری رشت از اعتبارات دولتی متناسب با مشکلات کلانشهر رشت باشد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا تالار شورا شاهد حضور نمایندگان شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی رشت بود که به دعوت شورای شهر رشت در پارلمان محلی حاضر شدند.

برای حل معضلات رشت نیازمند همراهی نمایندگان مجلس هستیم

در این دیدار که شهردار نیز حضور داشت، رئیس شورا ضمن تقدیر از آقایان حسنی و جعفرزاده، دو تن از نمایندگان مجلس که دعوت اعضای شورا را پذیرفتند؛ تصریح کرد: برای رشد و پیشرفت رشت نیازمند همراهی نمایندگان پارلمان ملی و محلی هستیم.

امیر حسین علوی، گزارشی از فعالیت های شورای پنجم ارایه داد و ابراز کرد: شورای پنجم به سرعت توانست با ۱۱رای شهرداری با تجربه و تخصص انتخاب نماید.

وی تاکید کرد: با وجود اختلاف نظر و سلیقه اعضای شورای پنجم مصمم هستند که مشکلات را با همدلی مرتفع نمایند.

علوی همچنین گفت: وظیفه شورا افزایش مشارکت های اجتماعی است و بر همین اساس با اقشار مختلف جامعه نشست های مکرری برگزار کرده ایم.

رئیس شورا، از برنامه ها و طرح های کمیسیون های تخصصی شورا مواردی را بیان کرد و افزود: حضور دو نماینده رشت در کمیسیون تلفیق اتفاق مبارکی است و امیدواریم سهم شهرداری رشت از اعتبارات دولتی متناسب با مشکلات کلانشهر رشت باشد. اگر امروز مطالبه ای در سطح جامعه برای حل معضل سراوان رودخانه ها شکل گرفته نیازمند همراهی نمایندگان مجلس است.

وی تاکید کرد: شهرداری رشت برای پروره های بازافرینی و احیای بافت فرسوده نیازمند همراهی نمایندگان رشت و تامین اعتبارهای دولتی است.

در این دیدار، همچنین روسای کمیسیون های تخصصی شورا، از حوزه تخصصی خود مشکلات رشت را بیان کردند.

برای نوسازی تاکسیرانی نیازمند تسهیلات دولتی هستیم

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا گفت: بقدری معضلات و دردهای رشت زیاد است و نمایندگان مجلس قطعا بهتر از ما خبر دارند.

اسماعیل حاجی پور ابراز کرد: وضعیت شهرداری اصلا خوب نیست و همه ما داریم تلاش می کنیم که این مشکلات رفع گردد. با تمام این مشکلات می باید چند پروژه مهم در بخش ترافیکی اجرایی گردد.

وی افزود: مرکز کنترل ترافیک در دهه فجر به بهره برداری می رسد ولی برای راه اندازی آن ۵۰۰میلیون تومان اعتبار را بزحمت تامین کردیم و برای نوسازی تاکسیرانی نیازمند اعتباریم و این در شان شهر ما نیست که ماشین های فرسوده در رشت تردد نمایند و در فرودگاه رشت سمند به مسافران خدمات دهد.

عضو شورا یادآور شد: باید تاکسی هایی در شان این مردم داشته باشیم. اما باید شرایط اعطای تسهیلات بانکی فرآهم شود اگر نمایندگان بتوانند بخشی از سپرده اخذ وام را تامین نمایند، می توانیم نوسازی تاکسیرانی را اجرایی نماییم.

حاجی پور ابراز کرد: ساماندهی رودخانه ها آرزوی قلبی همه است و این امکان هست که از توان دکتر نوبخت استفاده شود. متاسفانه سال گذشته برای اعتبار تخصیص یافته مدیریت واحد درنظر گرفته نشد. باید شرایطی فراهم شود که رودخانه ها را بحران ملی ببینیم و اعتبار دولتی را اخذ و مدیریت اجرایی آن را به شهرداری بسپارید.

رسیدن به مقصد گردشگری با شعار رشت ۲۰۲۰

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا نیز گفت: در ادوارگذشته شورا نیز چنین نشست هایی با حضور نمایندگان رشت تشکیل شد ولی استمرار نداشت.

محمد حسن عاقل منش خواستار تداوم چنین نشست هایی شد و تاکید کرد: نمایندگان ما در پارلمان محلی و ملی می باید خواسته های خود را باهم فریاد بکشند و برای حل معضلات برنامه زمانبندی ایجاد نماییم. تاکی باید حرف از مشکلات رودخانه ها بزنیم و شاهد رفع مشکل نباشیم.

وی تصریح کرد: در ادوار گذشته برای حل مشکلات شهر تدابیری اندیشیده شد. کارشناسان معتقدند تلاش برای ایجاد زیر ساخت های گردشگری می تواند رونق اقتصادی را همراه داشته باشد.

عاقل منش ابراز کرد: شهر تبریز سال ۲۰۱۸مقصد گردشگری قروین ۲۰۱۹ و اگر رشت ۲۰۲۰ خود را مقصد گردشگری معرفی کند، همه از مسئولان و مردم ملزم می شوند بسمت این سند توسعه ای حرکت کنند.

وی به آمارهای گردشگری رشت که جزو رتبه های نخست است، اشاره نمود و تصریح کرد: باید حول یک محور حرکت کرده و از تمام توان برای رسیدن به این مقصد حرکت کنیم.

عاقل منش به پتانسیل های فکری و اجرایی در شورای پنجم اشاره نمود و تاکید کرد: اعضای شورا باهم بودن را همراه شهردار در این دوره تجربه خواهند کرد.

رودخانه های رشت و سراوان اساسی ترین معضل رشت

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا نیز در این نشست، روز بصیرت ملت و ۸و ۹دی را یادآور شد و گفت: مهمترین مطالبه مردم رشت ارتقای سلامت مردم و ارتقای کیفی سطح زندگی است و احیای رودخانه های رشت و حل معضل سراوان اساسی ترین این مطالبات هستند.

فاطمه شیرزاد افزود: ذخایر جنگلی ما با زباله های سراوان در حال نابودی است و هنوز نتوانسته ایم با کمک سمن ها و مسولان به یک راه حل اساسی برسیم. بنابراین خواستار تقویت اعتبارات ملی هستیم.

وی به بودجه نویسی کشور در مجلس اشاره نمود و تاکید کرد: معضل سراوان موجب شده کل استان بوسیله آلودگی دریای خزر آلوده گردد.

عضو شورا نوسازی ناوگان تاکسیرانی با استفاده از فرصت منطقه آزاد انزلی را هم از دیگر مطالبات مردم رشت خواند و تاکید کرد: اجازه ندهید در خانه ملت، حق مردم رشت ضایع شود و اعتبار لازم را برای اتمام راه آهن تخصیص دهید.

تلاش کمیسیون بودجه برای خروج از رکود ساخت و ساز

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز ابراز کرد: اصلاح تعرفه عوارض بیشترین سهم بررسی کمیسیون بودجه را داشته است. همچنین شورا تلاش کرده با تصویب لایحه تشویق در بخش ساخت و ساز بخشی از مشکلات مالی شهرداری را مرتفع نماید.

فرهام زاهد گفت: در بودجه سال بعد کاهش بودجه و افزایش غیر واقعی بودجه را نخواهیم داشت. و اراده جدی در بین اعضا و شهردار وجود دارد که با هرگونه رانت و فساد و کاهلی در مجموعه مدیربت شهری برخورد شود.

وی به توصیه های مقام معظم رهبری اشاره نمود و تقاضا کرد: همدلی، اتحاد بین شورا و شهردار و مجمع نمایندگان بیشتر صورت گیرد و با نگاه قانونی و احترام به قانون عمل نماییم.

اخذ بودجه های ملی برای حل مشکلات حیاتی است

جلال الدین محمد شکریه نیز گفت: نمایندگان خانه ملت و پارلمان محلی دردهای مشترکی دارند. اخذ بودجه های ملی برای حل مشکلات حیاتی است.

عضو شورا گفت: بحران مالی شهرداری اجازه اجرای طرح های عمرانی را نمی دهد باید کمک کنیم از این مرحله عبور کنیم.

عضو سازمان سرمایه گذاری تصریح کرد: برای تسهیل معاملات، آیین نامه سازمان سرمایه گذاری اصلاح و تصویب شد و سرمایه گذارانی هم اعلام امادگی کرده اند و بابد شرایط برای حضورشان جدی گردد.

وی تاکید کرد: فعالیت شورای پنجم در این مدت نشان داد که تلاش دارد با خردگرایی برای حل معضلات گام بردارد.

کار در شورا سخت تر از حضور در مجلس است

احمد رمضانپور دیگر عضو شورا نیز خواستار استمرار این جلسات شد و خطاب به نمایندگان رشت گفت: حال رشت خوب نیست؛ در بخش مالی، عمرانی، معضلات زیست محیطی و … .
عضو شورا به مسدود شدن حساب های شهرداری اشاره نمود و افزود: امیدواریم سرطانی که امروز رشت بدان مبتلا شده، بدخیم نبوده و قابل درمان باشد. امروز ما با یک بحرانی مواجه شده ایم که کار در شورای شهر رشت برای من سخت تر از حضور در مجلس است.

وی از همکاری مردم و مشارکت گسترده در انتخابات تقدیر کرد و افزود: بهترین ها در این شورا جمع هستند و شورایی همگون و وحدت پذیر هستند.

عضو شورا تاکید کرد: به اذعان مردم، وزن این شورا بالاتر از شوراهای دیگر است و شاهد این ادعا، انتخاب شهرداری متخصص و با تجربه در حیطه شهرداری است و نصرتی بهترین انتخاب بود. بنا داریم با توکل به خدا و پشتوانه مردم و نخبگان ، رشت بهتر ایجاد نماییم و این مستلزم همت والای همگان و بخصوص مسئولان و نمایندگان در پارلمان ملی است.

رمضانپور به موانع حضور سرمایه گذاران اشاره نمود و تاکید کرد: باید بستر حضور سرمایه گذار را فرآهم نماییم و موانع حضور ایشان را برداریم زیرا امروز با بدون سرمایه بخش خصوصی امکان حل مشکلات نیست.

وی افزود: ایجاد کمربندی رشت، تلاش نمایندگان را می طلبد و از نمایندگان انتظار داریم این وظیفه را بردوش وزارت راه بیندازید و از اعتبارات ملی برای ایجاد آن استفاده نمایند.

عضو شورا تصریح کرد: با روابط دوستانه بسیاری از مشکلات قابل حل است و از همین ارتباطات، نمایندگان می توانند برای ایجاد زباله سوز، رینگ دور شهر، و ساماندهی رودخانه ها، اعتبار دولتی دریافت نماییم.

محمد حسن علیپور نیز در این جلسه گفت: حق مردم شریف رشت این نیست. حق مردم بالاتر از این است و تقاضا دارم به درد این مردم رسیدگی نمایید.

حامد عبدالهی نیز گفت: با توجه به جمعیت و وسعت رشت، می باید تلاش کنیم مشکلات رشت را حل کنیم.

اسناد خزانه ای مسکن مهر دریافت شود

رئیس شورای شهرستان رشت خواستار تدوام این جلسات و پیگیری مصوبات این نشست ها شد و تصریح کرد: حاضرم رابط بین نمایندگان بوده و مصوبات این نشست ها را پیگیری نمایم. قطعا سرمایه گذاران پایتخت نشینی هستند که نمایندگان می توانند با ارتباطات به سمت رشت سوق دهند.

خزانه دار شورا، بستن حساب های شهرداری را عمده ترین مشکل شهرداری رشت دانست و افزود: تقاضا دارم یک شعبه در دادگستری مشخص نمایید تا با نگاه ویژه به مشکلات شهرداری رشت توجه شود.

وی به مشکلات مسکن مهر و عدم تخصیص اعتبارت عمرانی وزارت مسکن شد و تصریح کرد: اسنادی که در خزانه وجود دارد باید مطالبات سازمان مسکن در حوزه مسکن مهر دریافت شود.

عبدالهی ایجاد رینگ میدان گیل به مسکن مهر را هم نیاز رشت خواند و ابراز کرد: زمینهای این محدوده در مالکیت شرکت سپید رود است و قرار است به دستگاه دیگری واگذار شود و اگر چنین واگذاری به نهاد دیگری صورت گیرد، دیگر شهرداری توان مالی برای تملک و ایجاد رینگ شهر را ندارد.

خزانه دار شورا تصریح کرد: از دکتر نوبخت انتظار داشتیم که نگاه ویژه ای به زادگاه خود داشته باشند و از اعتبارات ملی برای تکمیل راه آهن استفاده نمایند.

بوستان ۴۵۰هکتاری لاکان به نام شهرداری سند خورد

نصرتی شهردار رشت نیز در حضور نمایندگان گفت: امروز پارک ۴۵۰هکتاری لاکان رسما به نام شهرداری سند خورد و سرمایه گذاری هم برای این بوستان اعلام آمادگی کرده است.

نصرتی همچنین گفت: در بسباری از موارد نیاز مالی نداریم ولی اتحاد و همدلی می تواند شرایط حضور سرمایه گذار را تسهیل نماید.

شهردار رشت افزود: برنامه چشم انداز رشت مستلزم همراهی همه است و این اتحاد پیش زمینه بخش دوم یعنی آمدن سرمایه گذار است.

نصرتی از تلاش برای دریافت اسناد خزانه و دریافت منابع سازمان مسکن خبر داد و یادآودر شد: به کمک نمایندگان این اعتبار قابل دریافت است و می توانیم در حوزه عمرانی هزینه کنیم.

شهردار رشت همچنین گفت: معضل رودخانه های رشت ملی است و با توجه به اعتباری که قبلا دریافت شده، امسال می توانیم منابع خاصی را جذب نموده و با نظر استاندار محترم، مدیریت هزینه این اعتبار با شهرداری خواهد بود.
جلسه رسمی و فوق العاده شورا با این مصوبات پایان یافت: پیگیری اخذ مطالبات مسکن مهر از وزارت مسکن، پیگیری اعتبار برای ساماندهی رودخانه ها از وزارتخانه های مرتبط، احداث کمربندی شهر، اخذ گزارش اعتبارات دریافت ارزش افزوده و پیشنهاد تشکیل جلسه با وزارت راه و شهرسازی برای تامین اعتبار کمربندی شهر، ارایه گزارش مکتوب بودجه های سنوات اخیر شهرداری رشت به نمایندگان مجلس و تشکیل جلسه ماهیانه در پنجشنبه پایانی هر ماه.

همچنین در پایان این دیدار و گفتگو، عبدالهی، رئیس شورای استان، رابط پارلمانی شورای شهر رشت با نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب شد.

Share