همزمان با نودوششمین سالروز شهادت میرزا کوچک جنگلی؛

نخستین تور گردشگری-تاریخی با محوریت «جنبش جنگل» در گیلان

مسئول مجمع اسلامی فرهنگیان گیلان از برگزاری نخستین تورگردشگری – تاریخی با محوریت «جنبش جنگل» همزمان با نود و ششمین سالروز شهادت روحانی مبارزه میرزاکوچک جنگلی در این استان خبرداد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سروش اکبرزاده در گفتگو با مهر با اشاره به نودششمین سالروز شهادت روحانی مبارزه میرزا کوچک جنگلی، اظهار کرد: به همت مجمع اسلامی فرهنگیان گیلان و سایت فرهنگی گیلان مصور، نخستین تور گردشگری -تاریخی با محوریت جنبش جنگل برگزار می شود.

وی با بیان اینکه این حرکت فرهنگی، به منظور شناسایی نقاط جغرافیایی تاثیر گذار در طول هفت ساله  نهضت جنگل است، افزود: علاقمندان می توانند جهت شرکت در این تور یک روزه، روز جمعه  ۱۰ آذر ماه ساعت ۸:۳۰ صبح در سبزه میدان رشت(مکانی که نخستین جمهوری آسیایی توسط میرزا کوچک جنگلی اعلام شد) حاضر شوند.

رئیس مجمع اسلامی فرهنگیان گیلان در ادامه با اشاره به اینکه «شیخ محله» مکانی است که نخستین بار میرزاکوچک خان و شش نفر از یارانش برای شروع نهضت هم قسم شدند، گفت: میرزا کوچک جنگلی پس از شکست مشروطه به دنبال فرصتی برای ازسرگیری آرمان خواهی های مبتنی بر قانون بود.

وی به نصب تندیس میرزا کوچک جنگلی در شیخ محله تولمات نیز اشاره و خاطرنشان کرد: دهستان کسما مهمترین منطقه تاثیر گذار در دو سال نخست جنبش جنگل محسوب می شود.

اکبرزاده همچنین به برخی اقدامات و برنامه هایی که در سال گذشته توسط این مجمع اجرا شده بود نیز اشاره  کرد و یادآورشد: سال گذشته مجمع اسلامی فرهنگیان طی همایشی بر نقش بی بدیل کسما در پیشبرد اهداف جنبش جنگل پرداخته و در همین راستا ضمن معرفی کسماییان مبارز در این جنبش، به همت بازماندگان شهید ابراهیم کسمایی، تندیس این شهید ساخته و در کسما نصب شد.

وی در ادامه با اشاره به نقش تأثیرگذار آلیان و برخی مناطق تالش بعداز کسما در نهضت جنگل، اظهار کرد: بازدید و بررسی موقعیت جغرافیایی این مناطق می توانند برای بازدیدکنندگان گویا این مطلب باشد که چگونه صد سال پیش یک گروه مبارز با کمترین امکانات هفت سال در برابر نیروهای روس و انگلیس  مقاومت کرده و بر معاملات منطقه و حکومت مرکزی تحت تاثیرگذار بوده است.

رئیس مجمع اسلامی فرهنگیان گیلان با بیان اینکه این تور گردشگری برای نخستین بار اجرایی شده است، ادامه داد: شناخت بیشتر تاریخ جنبش جنگل،   بازدید از روستاها و مکان هایی که در طول هفت سال جنبش مستقیم درگیر مسائل این نهضت بوده اند ز جمله اهداف این تورگردشگری – تاریخی است.

Share