هم‌زمان با هفته پژوهش برگزار شد؛

برگزاری نشست پژوهشی با رویکرد محیط زیست در مرکز فرهنگی هنری سیاهکل

دومین نشست از سلسله نشست‌های پژوهشی با عنوان «ذهن آگاه» در مرکز فرهنگی هنری سیاهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دومین نشست از سلسله نشست‌های پژوهشی با عنوان «ذهن آگاه» در مرکز فرهنگی هنری سیاهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان برگزار شد.

طی این نشست که در جهت تعمیق روحیه‌ی پرسش‌گری اعضا و هم‌چنین نهادینه‌کردن فرهنگ پژوهش درجامعه صورت‌گرفت، جمعی از مسوولان، مربیان و اعضای پژوهش‌گر مراکز فرهنگی‌هنری شرق گیلان و هم‌چنین علاقه‌مندان به فعالیت‌های پژوهشی حضورداشتند.

بنابراین گزارش، پژوهش با رویکرد دغدغه‌های زیست محیطی و ضرورت ارایه‌ی راهکار با بهره‌گیری از فعالیت‌های تحقیقی، محور اصلی این نشست پژوهشی بود و در این میان اساتید دانشگاه و میهمانان این برنامه با طرح موضوع‌های مختلف، به همراه‌سازی اندیشه‌های نوجوانان پژوهش‌گر کانون با این موضوع مهم پرداختند.

خودتان را دوست بدارید!

برهمین اساس کامبیز طاهری آبکناری، از استادان این نشست، فعالیت‌پژوهشی را نیازمند برنامه‌ریزی و انگیزه‌بخشی به خود دانست و اظهارداشت: چنان‌چه بخواهیم رشد کنیم، باید انگیزه و برنامه‌داشته باشیم و دراین مسیر به تمرین کارگروهی بپردازیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان هم‌چنین آینده‌نگری و بهره‌گیری از مشاوران آگاه را زمینه‌ساز ارتقای قابلیت‌های فردی عنوان‌کرد و با اشاره به تاثیرگذاری مربیان، کتاب‌ها و فعالیت‌های کانون پرورش فکری بر مخاطبان افزود: کتاب و فیلم‌های کانون در مسیر زندگی‌ام نقش مهمی داشته است و شما نیز با استفاده از این ظرفیت می توانید «آتش درونی» خود را روشن نگاه داشته و برای ساختن جامعه‌ای بهتر حرکت‌کنید.

یادآور شدن اهمیت حفظ محیط زندگی و لزوم پرداختن به مسایل مورد علاقه، ازدیگر موضوعاتی بود که این استاد دانشگاه به آن اشاره داشت .

طاهری آبکناری درپایان سخنان خود به کودکان و نوجوانان توصیه‌ کرد: خود را دوست داشته‌باشند و درسایه دوستی با کشور و محیط زیست، آینده‌ی روشنی را برای خود رقم‌بزنند.

پیگیری‌موضوع‌های قابل‌لمس، اساس فعالیت زیست محیطی

محمد دهدار درگاهی، دیگر مدرس این نشست بود که ضمن اشاره به اهمیت دوران کودکی و نوجوانی در شکل‌پذیری شخصیت، به اهمیت  آموزش مهارت‌های زندگی، اجتماعی و هم‌چنین حفظ محیط‌زیست اشاره‌کرد و با تبیین این موضوع که حفظ محیط‌زیست نیازمند توجه به محیط اطراف و پیگیری موضوع‌های قابل‌لمس است به طرح یکی از دغدغه‌های فعالان محیط‌زیست پرداخت.

دهداردرگاهی درهمین زمینه ضمن تشریح‌ اهمیت محیط‌زیست و آسیب‌های متوجه این موهبت الهی، از زباله به عنوان مهم‌ترین تهدید محیط زندگی نام‌برد و با بیان این‌که مواد غذایی و نایلون، بخش عمده‌ای از این تهدیداست، راهکارهای مناسبی برای رفع این مشکل ارایه‌داد.

این مدرس دانشگاه برهمین اساس کاهش مصرف، تفکیک‌زباله، بازیافت و استفاده دوباره را از راه‌های جلوگیری ازآسیب‌های زیست محیطی‌ارزیابی‌کرد و افزود: سوزاندن، دفن بهداشتی و تبدیل زباله به کود نیز ثمربخش خواهدبود.

وی درادامه با برپایی کارگاه آموزشی که درحاشیه این نشست برگزارشد، با همراهی اعضای پژوهش‌گر به طرح دغدغه‌های زیست محیطی و ارایه‌ راهکار مناسب درقالب یک فعالیت‌گروهی اقدام‌کرد.

هم‌گرایی، لازمه‌ی فعالیت پژوهشی

مدیرکل اموراجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان در این نشست نیازهای جامعه امروز به فعالیت‌های پژوهشی را خاطرنشان‌کرد و سرمایه‌گذاری درحوزه‌ی کودک و نوجوان را از اولویت‌های این امر دانست.

علی‌پورحسن هم‌چنین هم‌گرایی و تمرین کارگروهی را لازمه‌ی نتیجه‌بخشی فعالیت پژوهشی عنوان‌کرد و با اشاره‌ به فعالیت‌های کانون پرورش فکری در ستاد و مراکز فرهنگی هنری گفت: توجه به محیط‌زیست نیز از مهم‌ترین موضوعاتی است که می بایست مورد توجه قرارداشته باشد و برگزاری این نشست نقش ارزش‌مندی در تحقق این امر ایفا می کند.

پژوهش، بخش جدایی ناپذیر فعالیت‌های کانون

مدیرکل کانون استان گیلان نیز از رسالت کانون برای نهاینه‌سازی فرهنگ تحقیق و پژوهش در جامعه، به‌ویژه درمیان کودکان و نوجوانان سخن‌گفت و با اشاره به اهداف این مجموعه‌ی فرهنگی در کشف و پرورش استعدادهای فکری و ذوقی مخاطبان تصریح‌کرد: نخستین گام در پژوهش، پرسش‌گری است و کانون به یقین  در جهت تقویت این حس و هم‌چینن یافتن پاسخ‌های مناسب، با اعضای خود همراهی می کند.

اسفندیار ضیائی در ادامه به جایگاه پژوهش در ایران و جهان پرداخت و با مقایسه تفاوت‌های نگرش مردمان دیروز و امروز نسبت به پژوهش گفت: دنیای امروز پژوهش را یک سرمایه‌گذاری ارزش مند انسانی ارزیابی‌می‌کند  که محدود به گروه سنی و هم‌چنین قشر خاصی از جامعه نیست.

وی برهمین اساس توجه به نسل کودک و نوجوان را دارای اهمیت توصیف‌کرد و با تبیین این مساله که رشد و بالندگی جامعه نیازمند توجه هم‌زمان به آموزش و پرورش است گفت: کانون دراین میان به عنوان یک دستگاه همراه نظام آموزشی کشور، نقشی اساسی دارد و درسایه بهره‌گیری از همکاران توان‌مند و شیوه‌های آموزشی غیرمستقیم  به بالندگی سرمایه‌های انسانی ایران اسلامی کمک‌می کند.

اشاره به همراهی کانون با دیگر دستگاه‌های فعال درحوزه‌ی کودک و نوجوان و هم‌چنین یادآورشدن ضرورت هم‌گامی با نهضت مهارت‌آموزی، از دیگر محورهای سخنان اسفندیار ضیائی بود و وی ضمن مهم ارزیابی‌کردن آموزش مهارت‌های زیستن به آینده‌سازان ایران اسلامی، از کودکان و نوجوانان خواست با نگاهی جستجوگر به محیط پیرامون، انجام فعالیت‌های پژوهشی هم‌اندیشی و هم‌گرایی را مدنظر قرار دهند.

نشست پژوهشی، راهکاری برای آگاهی ذهن و پویایی اندیشه

مدیر آموزش اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان طی این نشست، فعالیت پژوهشی را راهکارمناسب یک جامعه آگاه برای داشتن آینده روشن دانست و افزود: درگذشته کشورهایی که اقتصاد را براساس دانایی محوری سنجیده‌اند، ارتقای آگاهی را مبنای پیشرفت دانسته و بازارهای جدیدی را برای رشد اقتصادی‌شان تعریف‌کرده‌اند.

امیر قزل‌حسینی اضافه‌کرد: محیط زیست یکی از بازارهای مهمی است که می تواند در سایه یکسان‌سازی برنامه‌ها و با راهکاری واحد به حرکت در مسیرپیشرفت منجرشود.

وی درهمین زمینه برگزاری نشست‌های پژوهشی را فعالیتی مفید برای آگاهی ذهن و پویایی اندیشه توصیف‌کرد و ادامه‌یافتن چنین برنامه‌هایی را خواستارشد.

برپایه این گزارش نمایش کلیپ، تقدیر از کارشناس، مربی و  عضو پژوهش‌گر کانون استان و هم‌چنین رونمایی از «نرم افزار محیط‌بان» که به همت مهران زینعلی، مربی کانون استان گیلان  طراحی شده، از دیگر برنامه‌های این نشست بودکه هم‌زمان با هفته پژوهش درمرکز فرهنگی هنری سیاهکل برگزار شد.

Share