سیدحسین میالی خادم عراقی در گفتگو با دیارمیرزا

پیاده‌روی اربعین تبدیل به یک گفتمان شده است

موکب، حسینیه‌های سیاری هستند که در مناسبتهای مذهبی شیعیان برای خدمات رسانی به زائران برپا می‌شوند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا موکب واژه‎ای است که این روزها بسیار در ذهن افراد جای گرفته و سابقه آشنایی با آن به سفر اتباع ایرانی به عراق و بویژه پیاده‌روی اربعین باز می‌گردد.

سید ولید زکی الاعرجی یکی از متولیان این کار است. در کنار موکب اسکان زائران را در دفتر حزب دولت عادل در شهر نجف اشرف انجام می‌د‌هد. سید ولید ۳۳ ساله، یکی از شرطه‌های کشور عراق است. او و دوستانش در بافت جدید نجف روزانه ده‌ها نفر را اسکان می‌دهند و تمام امکانات شخصی خود را در این راه صرف می‌کند و چیزی کم نمی‌گذارد.

شبهای پر کار این پلیس خوش اخلاق و دوستانش که فارسی را تا اندازه ای می‌دانند قابل تحسین است.

سید حسین میالی یکی از این افراد است. او از سابقه ۱۰ ساله این کار می‌گوید که مردم برای آن از یک سال پیش برنامه‌ریزی و منابع و امکانات لازم را فراهم می‌کنند. سید حسین از ۴ سال پیش به این طرف بارها به ایران سفر کرده است. مشهد، قم، اصفهان، تهران، کرج، ساری، آمل و لاهیجان مقاصد او در ایران بوده است.

این تبعه عراقی با اینکه خویشاوندی در ایران ندارد اما دوستان زیادی در کشورمان دارد. شیعیان ایران، بحرین، کویت و حتی هموطنان عراقی‌اش جزو افرادی هستند که از خادمان موکب آنها بارها پذیرش کرده‌اند و قبل از آمدن به این شهر به شکلی رزرو می‌کنند. این خادم ۲۳ ساله امام حسین می‌گوید: «پیاده‌روی اربعین به گونه‌ای بوده که تبدیل به یک گفتمان باورنکردنی شده و افراد حالا بیشتر به این کار ترغیب شده‌اند».

Share