دیارمیرزا گزارش می‌دهد

روایت مراسم عاشورا در روستای شامیلرزان تالش+ گزارش تصویری

روستای شامیلرزان دارای یک بقعه تاریخی می‌باشد که متعلق به امام سلطان محمود شاه دینوری از عارفان قرن هشتم هجری قمری و به روایتی از فرزندان امام زین العابدین (ع) است

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا روستای شامیلرزان در فاصله ۱۸ کیلومتری غرب محور ارتباطی تالش به آستارا و بازار خطبه سرا شهرستان تالش قرار دارد. بقعه سید محمود دینوری که منسوب زیدیه ( شیعه چهار امامی) است در وسط روستا قرار گرفته است.

این روستا در گذشته یک مکان برای زیارت در تمام فصول محسوب میشد و امروز در مناسبتهایی چون تاسوعا، عاشورا و رحلت پیامبر (ص)، شاهد حضور عزادارانی است که از روستاهای منطقه خود را به این مکان می رسانند.

مراسم عزاداری صبح روز عاشورا با نواختن شیپور برای فراخواندن مردم و قرآئت قرآن آغاز می گردد. سپس مراسم شاخسی زنی اجرا می شود. دسته عزاداری از مقابل مسجد به حرکت در می آید و به سوی درختی حرکت می کند و شرکت کنندگان در داسن دسته به دور این درخت تنومند می گردند. ابتدا مردان و سپس زنان این کار را انجام می دهند و پس از طی مسیری که از خانه های حاشیه روستا می گذرد به ورودی روستا می رسند و این بار به دور بقعه سید محمود دینوری گردش می کنند.

در پایاین گردش به دور بقعه در مقابل درب ورودی اجتماع و زیارت نامه این مکان مقدس خوانده میشود. زنجیر زنی دسته جمعی و روبه قبله و بقعه از نکات جالب توجه این مراسم است.

دعوت میهمانان و پذیرایی ازآنان با نان محلی، عسل و لبنیات از رسوم مردم است. پخت غذای نذری و پخش کردن آن میان اهالی و انداختن سفره پذیرایی در مسجد روستا جزو شئونات این روز است که بسیار به آن تاکید می شود.

حضور دسته های عزاداری در ساعات عصر به اوج خود می رسد. گفتنی است بیشتر مردم منطقه مشایخ خطبه سرا و شاملیرزان اهل تسنن هستند.

Share