فرماندار انزلی در دیدار با جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری آذربایجان

دولت و ملت ایران و آذربایجان دلبستگی خاصی نسبت به همدیگر دارند

فرماندار انزلی با بیان اینکه دولت و ملت ایران و آذربایجان دلبستگی خاصی نسبت به همدیگر دارند، یادآور شد: یکی از علتهای اصلی داشتن تاریخ و فرهنگ مشترک فراوان با یکدیگر است

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سرهنگ احسان بکیر اف جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری آذربایجان و فرمانده نخستین ناوگروه اعزامی از جمهوری آذربایجان به ایران پس از پهلوگیری در بندرگاه انزلی، پیش از ظهر جمعه در دفتر فرماندار انزلی با وی دیدار و گفتگو کرد.

فرماندار انزلی در این نشست با بیان اینکه دولت و ملت ایران و آذربایجان دلبستگی خاصی نسبت به همدیگر دارند، یادآور شد: یکی از علتهای اصلی داشتن تاریخ و فرهنگ مشترک فراوان با یکدیگر است و امیدواریم با خاطره خوش ایران را ترک کنید.

میرشمس مومنی زاده افزود: این خیلی خوب است که در چارچوب دیپلماسی نظامی نیروهای دریایی دو کشور روابط بسیار خوبی با هم دارند و علاقه مندیم که این ارتباطات به نفع آرامش و امنیت دولت ها و ملتهای کشورهای منطقه توسعه یابد.

فرماندار انزلی تصریح کرد: ما می توانیم در زمبنه های فراوانی با یکدیگر همکاری داشته باشیم. خصوصا در حوزه تجاری، اقتصادی و گردشگری زمینه همکاری وجود دارد.

وی افزود: بندرانزلی با حدود ۱۴۰ هزار نفر جمعیت بیشترین ظرفیت را در خصوص طبیعی و دریایی و گردشگری دارد و با توجه به موقعیت بالقوه بندرانزلی تجارت خارجی از دیگر ظرفیت های مهم این شهرستان است.

مومنی زاده گفت: علاقه مندیم که دو کشور به ویژه سرمایه گذاران آنها در عرصه های تجارت خارجی، گردشگری، کشاورزی و صنعت همکاری بیشتری داشته باشند و همه ملت ها در صلح و آرامش و رفاه زندگی کنند و این بزرگترین آرزوی ماست.

فرماندار انزلی در پایان گفت: دو دولت ایران و آذربایجان با یکدیگر دوست و برادر هستند و انشالله این دوستی همواره باقی بماند و روز به روز نیز توسعه یابد.

به هیچ کشور خارجی اجازه حضور در دریای کاسپین را نخواهیم داد

سرهنگ احسان بکیر اف جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار اظهار کرد: این اولین سفر ناوگروه آذربایجان به ایران است و این نعمتی است که خدا به ما داده تا در تاریخ ثبت شود.

وی با قدردانی از استقبال و پذیرایی صورت گرفته افزود: در این مدتی که در انزلی بودیم با برخورد و رفتار بسیار خوبی مواجه شدیم و این امر را به فرمانده نیروی دریایی ابلاغ کردم.

بکیر اف با بیان اینکه بین دو کشور روابط بسیار خوبی وجود دارد، متذکر شد: در کشورمان در حال طراحی طرح های بزرگ اقتصادی و تجاری هستیم و آینده بسیار خوبی در حوزه همکاریهای نظامی وجود دارد.

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری آذربایجان گفت: دوسال است که بین نیروی دریایی ایران و آذربایجان همکاری های بسیار خوبی برقرار است و این سفرها باعث تقویت فعالیت بیش از پیش خواهد شد.

وی اظهار کرد: رییس جمهور آذربایجان اعلام کرده که دریای خزر، دریای صلح و دوستی است و به هیچ کشور خارجی در این دریا اجازه حضور نخواهیم داد. دوست داریم این سفر بین کشورهای حاشیه خزر ادامه داشته باشد و باعث تحکیم روابط شود.

فرمانده نخستین ناوگروه اعزامی از جمهوری آذربایجان به ایران در پایان گفت: روزمان را با دیدار با شهدا آغاز کردیم و هنگام قرائت فاتحه به یاد شهدایمان در زمان استقلال و فروپاشی شوروی افتادیم.

گفتنی است شامگاه پنجشنبه ناوگروه صلح و دوستی جمهوری آذربایجان شامل یک ناو استینکا به فرماندهی سرهنگ سبحان بکیراف برای یک ماموریت سه روزه در بندرانزلی پهلو گرفت.

Share