ده‌ها دانش آموز کشته و معلول شدند

واژگونی مرگبار اتوبوس حامل دانش آموزان در داراب

بر اثر واژگونی اتوبوس دانش آموزان دختر مینابی در حوالی داراب، تا کنون ۱۲ تن جان باخته‌‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  حوالی ساعت پنج بامداد، یک دستگاه اتوبوس حامل دانش آموزان دختر اهل رودان (استان هرمزگان) در حومه داراب (استان فارس) واژگون شد که بر اثر این رویداد، متاسفانه شمار زیادی از دانش آموزان جان باخته و دیگر دانش آموزان که مجروح شده بودند، روانه بیمارستان شدند.

به گزارش داراب آنلاین، این اتوبوس حامل ۴۲ دانش آموز بود که به همراه دو سرپرست برای اردوی فرزانگان عازم شیراز بودند که در حوالی قلعه بیابان داراب دجار حادثه شدند.

 پاسخ غیر مسئولانه رئیس سازمان دانش آموزشی کشور در مورد حادثه

علی گو رئیس سازمان دانش آموزی کشور در گفت و گو با شبکه خبر ضمن تلاش برای فرار از زیر بار مسئولیت حادثه تلخی که جان چندین دانش آموز را گرفت و بسیاری را نیز برای همیشه با معلولیت رو به رو کرد، از قانونی بودن فرایند برگزاری اردو سخن گفت و تأکید کرد در جریان این سفر هیچ تخلفی از سوی مسئولان و راننده ها رخ نداده است.
علی گو با اشاره به اینکه در مناطق گرمسیری حرکت در شب برای اردوهای دانش آموزی آزاد است، گفت: این دانش آموزان تا ساعت ۱۶ فرصت داشتند که خود را به محل استقرار در شیراز برسانند.

ورود کمیسیون عمران مجلس به پرونده واژگونی اتوبوس

با توجه به اینکه در رابطه با حادثه بامداد امروز و سایرموارد مشابه نقش ایمنی پایین جاده های کشور را نمی توان انکار کرد، کمیسیون عمران مجلس نیز به پرونده ورود و در این رابطه قول پیگیری داد. البته امید این است که با گذشت زمان و فراموش شدن حادثه کمیسیون عمران از پیگیری ها جا نماند و این حرکت صرفاً نمادین و تبلیغاتی نباشد.
در این بار محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: کمیسیون عمران مجلس با ورود به این حادثه‌ دلخراش علل آن را بررسی و ضمن برخورد با عامل یا عاملان گزارشی به مجلس ارائه می‌کند.

یکی از دانش آموزان مصدوم قطع عضو شد

بر اساس گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، متأسفانه لحظاتی قبل یکی از دانش آموزان مصدوم قطع عضو شد و شرایط برای یکی دیگر از دانش آموزان نیز وخیم گزارش می شود.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: ۱ نفر از دانش آموزان مصدوم در شیراز قطع عضو شد و حال یک نفر نیز مساعد نیست.
دکتر احمد رضازاده تاکید کرد: ۵ دانش آموز مصدوم با وضعیت نامناسب به شیراز  منتقل شدند که یک نفر آنها قطع عضو شد.
 
وزیر آموزش و پرورش به داراب رسید

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش کشور که ظهر امروز و برای رسیدگی به آخرین وضعیت قربانیان حادثه عازم داراب بود، لحظاتی پیش به این شهرستان رسید و در حال دلجویی از خانواده قربانیان و عیادت از حادثه دیدگان است.

اهدای خون اهالی داراب به حادثه دیدگان

مردم شهرستان داراب در اقدامی تحسین بر انگیز با مراجعه به مرکز انتقال خون این شهرستان در حال اهدای خون هستند. این در حالی است که خوشحال رییس انتقال خون داراب ضمن تشکر از همکاری مردم داراب اعلام کرد: خون کافی برای حادثه دیدگان وجود دارد و دیگر نیازی به مراجعه مردم به پایگاه نیست.

چهار نفر از دانش آموزان حادثه دیده قطع نخاع شدند

بر اساس اخبار دریافتی  متأسفانه از بین دانش آموزانی که در حادثه بامداد امروز دچار حادثه شدند، جدا از ۹ نفری که جان خود را از دست دادند، چهار نفر نیز قطع نخاع شدند.
نوری، معاون عملیات سازمان اورژانس کشور در این باره گفت:متاسفانه دو نفر از مصدومان منتقل شده به بیمارستان‌ داراب یکی از اندام‌های خود را از دست دادند. ۲ نفر از دانش آموزان مصدوم دچار قطع نخاع شدند و ۵ نفر دیگر از مصدومان نیز هم اکنون در اتاق عمل تحت عمل جراحی هستند . یک مصدوم معصومه محمودی زاده ۱۴ ساله درمان و ترخیص شد، سایر مصدومین در بیمارستان تحت نظر هستند.

جلسه مدیریت بحران استان فارس در شهرستان داراب

با حضور استاندار فارس، استاندار هرمزگان، مدیرکل بحران استان های فارس و هرمزگان و مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس جلسه مدیریت بحران با محوریت حادثه امروز در محل فرمانداری شهرستان داراب آغاز شد.

تشکیل پرونده قضایی برای رسیدگی به حادثه

در پی وقوع حادثه تصادف اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی در شهرستان داراب رئیس کل دادگستری استان فارس دستور تشکیل پرونده و رسیدگی سریع و انجام اقدامات  قانونی در این خصوص را صادر کرد.

جزئیاتی بیشتر از چگونگی وقوع حادثه

اتوبوس حادثه‌دیده دانش‌آموزان هرمزگانی دارای سامانه سپهتن (سامانه نظارت و پایش تردد ناوگان حمل و نقل عمومی) بود. برابر اطلاعات این سامانه سرعت اتوبوس در لحظه تصادف ۸۶ کیلومتر بر ساعت و مجاز بوده است.
همچنین راننده متوفی این حادثه حدود یک ساعت و نیم رانندگی خود را با اتوبوس آغاز کرده بود ولی به نظر می‌رسد پیش از حادثه استراحت لازم را نداشته و راننده و اتوبوس پیش از این تخلف نداشته‌اند اما برابر اطلاعات دریافتی اتوبوس به دلیل خستگی و خواب آلودگی راننده به پایه پل برخورد و پس از آن به یک طرف واژگون شده است.

Share