توقیف خودرو در صورت مسافرکشی

هشدار رسمی پلیس به رانندگان پلاک شهرستان در تهران

از طرح جمع آوری تایمر چراغ های راهنمایی تا بی اعتبار کردن طرح پاکبان که در سایه همکاری نزدیک با پلیس دایر شده بود، گویی بستر برای ایجاد و پیگیری طرح های عجیب و غریب در پلیس راهور تهران کاملا مهیاست؛ آنقدر که می‌توان طرح های خلاقانه نیز ارائه کرد!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تابناک، اگر تا به امروز تمامی مزیت هایی که برخی برای پلاک‌های انتظامی صادر شده در تهران برای خودروها برمی‌شمردند، در حد چند حرف و ادعا بود، از این به بعد، شواهدی وجود دارد که ثابت می‌کند، پلاک تهران بر پلاک دیگر شهرها برتری هایی دارد!

این را اطلاع رسانی روز گذشته پلیس راهور تهران بزرگ نشان می‌دهد که در آن به سبک برخی دسته‌بندی‌های آزار دهنده، خودروها به دو گروه «دارای پلاک تهران» و «دارای پلاک شهرستان» تقسیم بندی شده و حتی توضیح داده نشده که منظور از «پلاک شهرستان» در آن چیست؛ آیا مقصود، اشاره به شهرستان های استان تهران به غیر از شهرستان مرکزی است یا پلاک های صادر شده در مراکز دیگر استان ها و شهرستان های تابعه شان را در این عنوان کلی مورد اشاره قرار داده است؟

پرسش هایی که با مطالعه سخنان روز گذشته سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ به ذهن متبادر می‌شود و پاسخ دادن به آنها کار ساده‌ای نیست؛ اما پیش از پاسخ دادن، یادآور نگاهی است که در گذشته های دور بوده و آزار فراوانی را موجب شده است؛ نگاهی که همه چیز را به خودی و غیرخودی تقسیم می‌کرد و مبتنی بر قانون نبود.

این سخنان را بخوانید تا اوضاع بیشتر دستتان بیاید: «به گزارش ایرنا، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: مالکان خودروهای پلاک شهرستان اگر اقدام به مسافرکشی در تهران کنند ضمن اعمال قانون، خودروی آنان توقیف خواهد شد… توقف گسترده خودروهای پلاک شهرستان در محلات مختلف شهر تهران به خصوص معابر و میادین پرتردد یکی از عوامل ایجاد گره های ترافیکی پایتخت است؛ پلیس راهور در برخورد با این خودروها به عنوان یک تخلف، ضمن اعمال قانون(جریمه)، خودرو را توقیف می کند… مسافرکشی با خودروی پلاک شهرستان در تهران تخلف محسوب می شود و ماموران پلیس راهور موظف به برخورد قانونی با رانندگان این خودورها هستند.»

سخنانی که اگر نگوییم تهدید مالکان خودروهای دارای پلاک شهرهای غیر از تهران به حساب می‌آید، دست کم هشدار رسمی پلیس راهور به ایشان است؛ هشداری که تأکید دارد، ایشان اجازه مسافرکشی ندارند و اگر حین این کار مشاهده شوند، علاوه بر اعمال جریمه قانونی، خودروشان توقیف خواهد شد؛ توقیفی از نوع فراقانونی و با مجوز خاص پلیس در تهران!

هشداری که هرچند از زبان مأمور ارشد اجرای قانون بیان شده، شامل خودروهای مسافربر شخصی دارای پلاک تهران نشده و کمترین آسیب آن، ترغیب مالکان خودرو در شهرهای مجاور تهران به طی کردن فرایند دریافت پلاک در تهران است؛ آفتی که پیش از این سخنان نیز به شدت رایج بوده و حالا دستاویز قدرتمندی برای توجیه آن وجود دارد.

این در حالی است که می‌دانیم مهاجرت از دیگر شهرها به شهر تهران، غیرقانونی و عجیب و غریب نیست و به واسطه این اتفاق، طبعا برخی خودروهای دارای پلاک انتظامی صادر شده در دیگر شهرها نیز به رفت و آمدهای شهر تهران گره خورده و ناگزیر بوده است، در حالی که این دسته از خودروها نیز مشمول تهدید رئیس پلیس قرار گرفته‌اند.

مواردی که می‌توان بر شمارشان افزود و با مرور هر کدامشان، به شدت متعجب شد. تعجبی که ناشی از دسته بندی خودروها به تهرانی و شهرستانی است و از نهادی سر زده که مجری قوانین راهنمایی و رانندگی است؛ چه خودروهای متخلف دارای پلاک ایران باشند و چه پلاک هر نقطه دیگری از کره خاکی!

Share