ولایتی در نشست‌خبری:

دانشگاه آزاد جای ضدانقلاب‌ها نیست | خالی بودن صندلی‌ها به معنای ورشکستی نیست

رئیس هیئت موسس و هیئت‌امنای دانشگاه آزاد گفت: تلاش مدیریت جدید بر این است که با افزایش کیفیت در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری حرکت کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، علی‌اکبر ولایتی رئیس هیئت موسس و هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز ضمن بازدید از رسانه‌های دانشگاه آزاد در نشست‌خبری به سوال خبرنگاران پاسخ داد.

وی در ابتدای این نشست با اشاره به آینده دانشگاه آزاد گفت: دانشگاه آزاد اسلامی بدون تردید یکی از پدیده‌های علمی کشور پس از انقلاب اسلامی بوده و هست. ما بخصوص به پسوند اسلامی آن تأکید داریم زیرا این دانشگاه از ابتدا نیز با نظر مبارک امام راحل تأسیس شد و بزرگترین دانشگاه حضوری دنیا نام گرفت.

رئیس هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: این دانشگاه طی سالهای گذشته خدمات زیادی به آموزش عالی انجام داده است، مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نقش زیادی در روند رو به رشد این دانشگاه داشتند و رهبری انقلاب نیز عنایت خاصی به این دانشگاه و ارتقا کیفیت و جهت‌گیری درست آن دارند.

ولایتی افزود: این دانشگاه نه دولتی و نه خصوصی و نه غیر انتفاعی است متعلق به نظام و همه مردم است.

وی یادآور شد: دانشگاه آزاد فراگیرترین دانشگاه است و خدمات زیادی را تا به حال انجام داده است. تلاش مدیریت جدید در ارتقا کیفی دانشگاه و جهت گیری آن به سمت جهت گیری نظام  ونظر رهبری است.

رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین گفت: معتقدیم باید در دانشگاه آزاد کاری کنیم که همه کسانی که به واسطه مشکلات اقتصادی تا به حال از تحصیل محروم بوده‌اند اما افراد با استعدادی هستند بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند، لذا بنده وهیئت امنای دانشگاه آزاد اصرار داریم افراد با استعداد متناسب با استعداد خود بتوانند به راحتی درجات علمی را در این دانشگاه پشت سر بگذارند و مسائل مالی مانع تحصیل آنها نشود.

ولایتی اهداف متعددی را برای این نگاه هیئت امنای دانشگاه آزاد برشمرد و گفت: نخبگان و استفاده از ظرفیت آنها یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی است. از ابتدا توجه به نخبگان و فرصت تحصیل به آنها دادن از اهداف انقلاب بود که علیرغم گذشت سال‌های متعدد هنوز اقدامات عملیاتی مناسبی در این زمینه صورت نگرفته است دانشگاه آزاد مکلف است این اقدامات فراگیر را با جدیت انجام دهد و با جذب نخبگان و بورسیه کردن آنها در رشته‌های مختلف از این ظرفیت بهره گیرد.

 وی گفت: معتقدیم این اقدام مانع از فرار مغزها و جذب نخبگان کشور توسط کشورهای دیگر می‌شود. البته در کنار این مسئله بورسیه کردن آنها آینده دانشگاه آزاد را نیز تضمین می‌کند زیرا این افراد آینده سازان دانشگاه آزاد نیز خواهند بود.

رئیس هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی به بعد فرهنگی این مسئله اشاره کرد و ادامه داد: بدون تردید مسائل فرهنگی برای ما بسیار حائز اهمیت است. دانشگاه آزاد باید الگوی فرهنگی نهادها و دانشگاه‌های دیگر باشد و نباید از مسئله فرهنگ غافل شد. انقلاب اسلامی، انقلابی فرهنگی و عقیدتی است، اقبال مردم در مسائل مختلفی چون انتخابات، گویای علاقه مندی آنها به همین آرمان‌ها و دستاوردهاست. دانشگاه آزاد که متعلق به مردم است باید نسبت به آرمان‌های مردم نیز حساس باشد و آنها را نصب العین خود قرار دهد. تأکید به فرهنگ اسلامی و هویت ایرانی در ادامه کار دانشگاه جدی است.

ولایتی خاطرنشان کرد: امیدواریم کار به جایی رسد که در امتحانات سراسری و کنکور انتخاب اول دانشجویان، دانشگاه آزاد اسلامی باشد، این هدف دور از دسترس نیست و با ظرفیتی که این دانشگاه از اساتید دارد و با اقداماتی که برای ارتقای کیفی این دانشگاه برداشته می‌شود راه و مسیر برای این هدف باز است و باید به آن دست یابیم.

وی در ادامه نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

رئیس هیئت‌امنا و هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت رشته محل‌های این دانشگاه و جلسات مسئولان این دانشگاه با وزارت علوم گفت: ما و وزارت علوم درباره رشته محل‌ها گفتگوهای متعددی صورت دادیم و سرانجام به تفاهم رسیدیم. تعداد رشته‌هایی که مورد نظر ما بود به تأیید وزارت علوم رسید و ما از وزارت علوم بابت این مسئله تشکر می‌کنیم. وضعیت تأیید رشته محل‌ها به جایی رسید که مورد رضایت دو طرف و مرضی الطرفین قرار گرفت.

ولایتی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه مسئولان این دانشگاه برای صندلی‌های خالی دانشگاه آزاد و اینکه آیا دانشگاه آزاد ورشکست شده است، گفت: دانشگاه آزاد ورشکست نشده است و صندلی خالی به معنی ورشکستگی نیست.

وی افزود: درباره صندلی‌های خالی برنامه ما این است که برخی رشته‌های مورد نیاز را جایگزین برخی دیگر کنیم. به طور مثال تربیت تکنسین‌ها که مورد نیاز بسیاری از کارخانه‌هاست و شرکت‌های مختلف صنعتی مایل و خواستار به این مسئله هستند می‌تواند در دستور کار قرار گیرد و فضایی برای تربیت تکنسین‌های کاردان و کارشناس در این دانشگاه در دستور کار قرار گیرد.

رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تغییر عنوان رشته‌ها با موافقت وزارت علوم راهگشا خواهد بود و مشکل زیادی را حل می‌کند.

ولایتی درباره ترمیم هیئت امنا و هیئت موسس دانشگاه آزاد گفت: برای این مسئله برنامه داریم ولی هنوز افرادی را به شورا معرفی نکرده ایم. درباره هیئت امنا و هیئت موسس اقدام می‌شود.

وی درباره اظهارات ولایتی درباره حضور برخی اساتید که دیدگاه‌های همسویی با نظام اسلامی ندارند و در کلاسهای دانشگاه آزاد به تبلیغ دیدگاه های مخالف دانشگاه آزاد می‌پردازند نیز گفت: در اسلام مردم از نظر عقیده و دیدگاه آزاد هستند و می‌توانند هر فکری داشته باشند آزادی عقیده در اسلام تعیین شده است و بسیاری از دانشمندان ما نیز غیر مسلمان بودند اما این مسئله با تبلیغ یک طرفه لاابالی گری زیر پرچم حکومت اسلامی و در دانشگاهی مانند دانشگاه آزاد اسلامی یکی نیست.

رئیس هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: معتقدیم تبلیغ یک طرفه لاابالی گری زیر پرچم حکومت اسلامی و در دانشگاهی مانند دانشگاه آزاد اسلامی که پسوند اسلامی دارند درست نیست. پذیرفتنی نیست یک فردی که عنوان استاد دانشگاهی را به یدک می‌کشد هرچه نظرش هست را در کلاس درس بدون توجه به آرمان‌ها و اعتقادات اسلامی و بدون اینکه فرصتی به دانشجو برای پاسخ دهد مطرح کند. این دانشگاه با عنوان اسلامی تأسیس شده است و پذیرفتنی و قابل قبول نیست هر کسی می‌خواهد دیدگاه خود را در آن تبلیغ کند.

ولایتی افزود: البته ما مجبور نمی‌کنیم که افرادی که اعتقادات دیگری دارند و به دنبال تبلیغ اعتقادات خود هستند به دانشگاه بیایند یا اینکه هر کسی عقیده دیگری دارد  در دانشگاه آزاد درس دهد. اما اجازه نمی‌دهیم افرادی که در این دانشگاه حضور دارند زیر پرچم نظام اسلامی دستاوردها و آرمان‌های این نظام را زیر سوال ببرند. به عنوان مثال استاد دانشگاهی در این دانشگاه این بحث را که مصلحت نظام در این است که با رژیم غاصب صهیونیستی ارتباط داشته باشد را مطرح کند. این فرد یا مزدور است یا نوکر بی جیب و مواجب همین کشورها. قابل قبول نیست استادی بیاید و در دفاع از رژیمی که ملت مظلوم فلسطین را سالهای سال از منزلشان بیرون کرده است و میلیون‌ها زن و مردم بی گناه را به خاک و خون کشیده است حمایت کند. هرکسی که به عنوان استاد در دانشگاه آزاد تدریس می‌‌کند باید چارچوب نظام اسلامی را قبول داشته باشد و هر کسی این مسئله را نمی‌خواهد به دانشگاه آزاد نیاید.

وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه مدیریت جدید دانشگاه آزاد در خصوص مدیران نجومی بگیر و اینکه آیا همچنان در این دانشگاه مدیران نجومی بگیر حضور دارند گفت: بنده که رئیس هیئت موسس هستم اساسا حقوقی نمی‌گیرم از زمانی که وارد دانشگاه آزاد شدم قرار براین شد آنچه که مصوبه دولت است درباره حقوق کارکنان اجرایی شود. روند و نظر براین است و جز این اجرا نخواهد شد. بنده درباره وضعیت گذشته اطلاعی ندارم، ولی در حال حاضر قرار براین است.

رئیس هیئت‌امنا و هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه این نشست خبری به برخی از سوالات در حوزه مسائل بین المللی نیز پاسخ داد.

ولایتی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر آمانو در زمینه بازدید از مراکز نظامی ایران و تفاوت نداشتن این مراکز با سایر مراکز ایران، گفت: ما به آقای آمانو توصیه می‌کنیم از گذشته عبرت بگیرد و تحت تأثیر القائات آمریکایی‌ها قرار نگیرد. ما می‌دانیم که افرادی از سوی آمریکایی‌ها به محل استقرار آژانس هسته‌ای می‌روند تا نظر او را تغییر دهند این مسئله را خود این افراد اعلام کرده‌اند که ما می‌رویم تا به‌آمانو مشورت دهیم تا به سمتی حرف بزند که نظر ترامپ است.

وی افزود: این اظهارات در حد ادعاهای آقای ترامپ است. آنها هیچ کاری نمی‌توانند علیه ایران انجام دهند و بدانند مراکز نظامی جزو امنیت ملی ما هست و کسی اجازه ندارد از آن بازدید کند چه آمانو و چه فرد دیگری.

رئیس هیئت‌امنا و هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی درباره طرح همه پرسی اقلیم کردستان عراق نیز گفت: آنچه که مسلم است این است که ما از اقداماتی که تمامیت ارزی عراق و تمام کشورهای منطقه را فراهم کند حمایت می‌کنیم. معتقدیم این همه پرسی علیه تمامیت ارزی عراق است و مردم عراق و گروه‌ها  و مسئولین عراق نیز آن را بر خلاف تمامیت ارزی عراق می‌داند. این مسئله تمامیت ارزی عراق را به خطر می‌اندازد و با منافع عراق در تضاد است. ما نیز با هر اقدامی که به تمامیت ارزی این کشور لطمه زند مخالف هستیم و معتقدیم این مسئله مقدمه تجزیه عراق است.

ولایتی درباره آینده روابط ایران و عربستان نیز گفت: تا اینجا مراسم حج به خوبی برگزار شده و طرفین به توافقات تعهدات خود وفادار مانده‌اند. قرار است هیئتی از عربستان به ایران و هیئتی از ایران به عربستان برای بررسی وضعیت سفارتخانه‌های یکدیگر سرکشی کنند. این گام مهمی است.

وی افزود: ایران بر سر مسائل دوجانبه ایران با عربستان مشکلی ندارد اما در مسائل منطقه‌ای به این کشور توصیه می‌کنیم در امور کشورهای منطقه دخالت نکنیم زیرا این مسئله به نفع عربستان نیست.

رئیس هیئت‌امنا و هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر مسئولان اماراتی، گفت: این اظهارات نیز از آن اظهاراتی است که باید گفت برخی سخنان اضافه زیاد مطرح می‌کنند.

ولایتی درباره کشتار مردم میانمار نیز گفت: از جمله بی منطق‌ترین کارها کشتار افراد و مسلمانان میانمار به بهانه‌های واهی است. مردم مسلمانی که سالها در این کشور زندگی می‌کنند اما با ادعای واهی نژادپرستانه اینگونه دچار مشکل شده‌اند و شهر و محل زندگی خود را ترک می‌کنند. مسئولان این کشور نیز به قدری به این مسئله بی اعتنا هستند حتی به افکار عمومی پاسخ نمی‌دهند.

وی گفت:  زمانی بوق‌های غربی در حمایت از همین خانمی که امروز در مسند است علیه  ژنرال‌های این کشور اظهاراتی را مطرح می‌کردند. اما وقتی همین خانم مسئولیتی برعهده گرفت بدون توجه به افکار عمومی همان جنایت‌ها را انجام می‌دهد از مراکز و سازمان‌های بین المللی درخواست می‌کنیم به این مسئله جدی‌تر ورود کند.

رئیس هیئت‌امنا و هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی درباره اظهارات روز گذشته نیکی هیلی درباره مسائل برجام نیز گفت: اولین بار نیست که از این اظهارات از سوی مسئولان آمریکایی می‌شنویم. امریکایی‌ها در منطقه شکست خوردند شکست محاصره دیرالزور و ان‌شاءالله آزادی رقه و موصل و حلب نشان دهنده پیروزی های مقاومت عراق و سوریه است لذا آمریکایی‌ها در این میدان شکست خورده‌اند و دیگر نه نفوذی و نه آبرویی در منطقه دارند آنها تلاش می‌کنند با داشتن تریبونی که در سازمان ملل که در خاک این کشور است اظهارات و صدای ترامپ را تقویت کنند و آن را اعلام کنند.

ولایتی تصریح کرد: این اظهارات اثری بر جمهوری اسلامی ایران ندارد و نخواهد داشت. آنها می‌خواهند برجام را زیر پا بگذارند اما دنیا مقابل آنها ایستاده است.

وی درباره سفر سرلشکر باقری به ترکیه نیز گفت: شاید این اولین بار بود که هیئت نظامی ایران در این سطح به کشوری خارجی سفر کرده است. در این سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح که پس از مقام معظم رهبری بالاترین شخص نظامی است به ترکیه رفت و مورد استقبال مسئولان این کشور قرار گرفت و بحث‌های مهم و تعیین کننده‌ای درباره مسائل ایران، ترکیه و منطقه مطرح شد که امیدواریم در آینده شاهد رفع و از بین رفتن بسیاری از مشکلات و مسائل مربوط به منطقه باشیم.

رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه دانشگاه آزاد برای گسترش کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه آزاد گفت: توجه به این مقوله از نظر فرهنگی بسیار مورد توجه است. بنده می‌دانم بین  آقای کلانتری معاون فرهنگی دانشگاه آزاد و مسئولان نظری کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه پردازی قرارهایی منعقد شده است آقای رشاد که از دست اندرکاران این مسئله هستند از برنامه‌های دانشگاه آزاد و دکتر کلانتری در این زمینه اظهار رضایت کرده‌اند.

ولایتی درباره تعداد جلساتی که حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی در جلسات هیئت موسس شرکت نکرده و اینکه آیا همچنان عضو این هیئت هستند، گفت: حجت الاسلام سیدحسن خمینی از زمانی که به جلسات تشریف بیاورند عضو هیئت امنا و هیئت موسسد انشگاه آزاد هستند، حتما مشکلاتی دارند که تاکنون تشریف نیاوردند. هر زمانی بیایند به عنوان عضو حاضر خواهند شد.

وی درباره اخباری مبنی براینکه گفته می‌شود بیش از ۸۰ نفر از کارمندان مطبوعاتی این دانشگاه پس از حضور مدیریت جدید اخراج شده اند گفت: تا آنجا که بنده خبر دارم بعد از تغییر مدیریت عده ای از همکاران مطبوعاتی استعفا دادند. طبیعی است در هر دستگاه و نهادی مدیران جدید سیاستهای جدیدی دارند و هر کسی با این سیاست‌ها همراه نباشد اعلام انصراف می‌کند. آنچه که بنده می‌دانم این است که بخش عمده‌ای از آنها با مدیریت جدید همکاری می‌کنند.

رئیس هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره اینکه گفته می‌شود دانشگاه آزاد در زمان گذشته تخلفات مالی وسیعی داشته است، و آیا دفتر بازرسی هیئت امنای دانشگاه آزاد این مسئله را تأیید می‌کند گفت: جزو اولین اقداماتی که با حضور بنده در دانشگاه آزاد صورت گرفت درخواست از مرکز حسابرسی برای انجام کارهای حسابرسی دانشگاه آزاد است ما برای این منظور از مرکز حسابرسی مفید راهبر که صحت و درستی اقدامات آن مورد اعتماد همگان است دعوت کردیم با حضور در دانشگاه آزاد و انجام فعالیت‌های مضاعف وضعیت مسائل مالی این دانشگاه را حسابرسی کنند.

ولایتی گفت: تا زمانی که کار حسابرسی انجام می‌شود و هنوز نتایج آن بررسی‌ها بیرون نیامده بیان چنین اظهاراتی شایعات است که نباید به آنها توجه کرد. البته هدف ما از تأسیس این مرکز بحث پیشگیری از سوءاستفاده‌های مالی است به هر حال هر مکانی که دارای امکانات مالی باشد اگر با کنترل و نظارت روبرو نباشند ممکن است با سوءاستفاده‌هایی روبرو شوند. دانشگاه آزاد متعلق به مردم است و باید مراقب بود از امکانات آن سوءاستفاده نشود. این پول باید به درستی خرج شود تا مردم از فواید آن بهره گیرند.

وی در پاسخ به آخرین سوال این نشست درباره علت تغییر دوباره نام واحد نجف آباد دانشگاه آزاد پس از نامگذاری آن به نام شهید حججی به نام واحد نجف آباد گفت: نامه ای از سوی پدر، مادر وهمسر شهید حججی بزرگوار به مسئولان دانشگاه ارسال شد که آنها خواستار نامگذاری این واحد به نام قبلی ان یعنی واحد نجف آباد بودند. این خانواده محترم اعلام کردند که شهر نجف آباد شهدای متعددی را تقدیم انقلاب کرده است و نامگذاری این واحد به نام شهید حججی که یکی از این شهداست درست نیست و نمی‌خواهیم فقط نام این شهید مطرح باشد و ما نیز چون نمی‌خواستیم درخواست این خانواده را رد کنیم هرچند تابلوی نام دانشگاه به نام شهید حججی نیز تهیه شده بود اما به خواست این خانواده محترم احترام گذاشتیم.

Share