صالحی اظهار کرد:

در گزینه ترامپیزم قرار گرفته‌ایم | صنعت هسته‌ای بهتر از گذشته در حال پیشرفت است

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: روند فعالیت‌های هسته‌ای کشور رو به جلو و بر روی ریل قرار دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی در سخنانی در دانشگاه صدا و سیما با اشاره به اهمیت مذاکرات هسته‌ای و با اشاره به دیداری که اخیرا علی لاریجانی با مقامات کره جنوبی داشته است، ادامه داد: آقای قشقاوی نقل کردند که کره‌ای‌ها می‌خواستند از تجارب ایران در مذاکرات هسته‌ای استفاده کنیم.

صالحی با اشاره به صحبتی که اخیرا درباره مذاکرات با اماراتی‌ها بر سر جزایر سه‌گانه در مصاحبه‌ای مطرح کرده بود و برخی نقدها به این صحبت مبنی بر این‌که مگر می‌شود اختلاف ارضی را مذاکره کرد؟ افزود: امروز در دنیا بر سر بسیاری از مسایل از انواع مختلف از جمله مسایل مرزی گفت‌وگو می‌شود حالا نوبت به ما که می‌رسد می‌گویند نمی‌شود، در هر حال می‌بینیم که هر حرفی که گفته می‌شود به نحوی تفسیر می‌شود.

وی گفت: مذاکرات هسته‌ای کل دنیا را معطوف خود کرده بود و بازتابش جهانی بود. البته مذاکرات هسته‌ای در خلاء اتفاق نمی‌افتاد و در هر مقطع که مذاکرات انجام شد با برنامه و مدریت بوده است. مذاکرات پیشینه‌ای داشت و همین‌طور که جلو می‌رفتیم راه باز می‌شد. حسنی که در مرحله آخر مذاکرات وجود داشت این بود که راه مذاکره با آمریکا را حضرت آقا باز گذاشتند و دولت یازدهم از این فرصت به نحو احسن استفاده کرد؛ بنابراین ما در خلاء مذاکره نکردیم و افرادی که مذاکره کردند کسانی بودند که سال‌ها در جریان مذاکرات بودند.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: ما الان در گرینه ترامپیزم قرار گرفته‌ایم و یکی از مشکلات سیاستمداران این است که پیش‌بینی مسایل دشوار است؛ بنا براین نه فقط برای ما بلکه برای دیگران هم کار سخت است.

وی با بیان این‌که «فرض کنید برجامی نمی‌بود و قطعنامه‌ها هم سر جای خودش بود و ترامپ هم بود» افزود: ما ملت مقاومی هستیم اما مقاومت ما همراه با تدبیر و هوشیاری بوده است. نباید فک کنیم که جنگ تحمیلی خود به خود تمام شد یا تا الان همین طوری جلو آمدیم. امروز می‌بینیم که انقلاب اسلامی هر روز مقتدرتر می‌شود و اگر این اقتدار نبود آن‌ها تره هم برای‌مان خورد نمی‌کردند.

معاون رییس‌جمهور گفت: ایران تدبیر کرد و خود را در موقعیت بالاتری با توافق هسته‌ای قرار داد. ما نسبت به قبل از برجام چقدر شرایط‌مان تغییر کرده است. اما کجا اشکال وجود دارد؟ من در جای خودش مشکلات را بیان کردم چه وقتی دبه درآوردند آمریکایی‌ها یا وقتی بانک‌های بزرگ از آمدن به ایران خودداری کردند اما من امروز به عنوان خادم ملت می‌گویم ما چیزی را از دست ندادیم. راکتورهای جدید را می‌سازیم، راکتور اراک مدرن می‌شود، سانتریفیوژها کار می‌کنند و غیره. همه چیز در صنعت هسته‌ای با قوت و قدرت روی ریل است. ما اجازه گرفتیم از دوستان امنیتی و اطلاعاتی‌مان که دوستان را ببریم و روند کار را نشان دهیم؛ چراکه امروز با فتوشاپ محفظه راکتور را پر می‌کنند و می‌گویند که از بین رفته است.

صالحی تاکید کرد: اطمینان داشته باشید صنعت هسته‌ای بهتر از گذشته در حال پیشرفت است.

وی ادامه داد: ما فعلا نمی‌توانیم بسیاری از پیشرفت‌ها را مثلا در اکتشاف و استخراج بیان کنیم اما ان‌شاءالله شرایطی فراهم می‌شود تا مسوولان و خبرنگاران از نزدیک با روند کارها آشنا شوند.

صالحی با تاکید بر روایت دقیق و منصفانه وقایع سیاسی و اجتماعی و ضرورت ثبت این وقایع تصریح کرد: آقای غرقی را فردی بی‌طرف در بازگو کردن اخبار می‌شناسیم و این سرمایه‌ای است برای کتابی که وی به نگارش درآورده است. برای کسانی که اهل تحقیق و تفسیرند خوب است بدانند شرایط از منظر یک خبرنگار بی‌طرف چگونه بوده است. از این جهت کتاب وی را مهم می‌دانم.

Share