عقیل حق شناس

 مسئولان استان مطالبه‎گری در خصوص احیای تالاب انزلی را از استانهای همجوار یاد بگیرند

تالاب انزلی یعنی بهبود وضعیت اقتصادی مردم استان، افزایش درآمد سرانه ساکنین شهرهای حاشیه تالاب، احیای خانواده ها و جلوگیری از مهاجرت جوانان، لذا مسئولان باید فرصت درخواستهای بزرگ را از دست ندهند

گیلان سرزمین آرزوهای بسیاری از ایرانیان، استانی که با داشتن مواهب طبییعی، اقلیم های متنوع کوهستان، جنگل و دریا تصویرهای چشم نواز بی بدیلی را در خود جای داده و از سرمایه های بالقوه فراوانی برخوردار است.سرمایه هایی که با یک مدیریت صحیح و منسجم می تواند تبدیل به ثروت گردند. یکی از این سرمایه های ارزشمند تالاب بین المللی انزلی می باشد، این تالاب با وسعت ۱۸۰ تا ۲۰۰ کیلومتر مربع حکم تصفیه خانه را برای رودخانه‌هایی دارد که به دریای خزر می‌ریزد. محل تخم ریزی آبزیان و پناهگاه و مامن پرندگان بومی و مهاجر است. در داخل تالاب جزایر زیبایی وجود دارد و شهر بندرانزلی و روستای آبکنار با جمعیتی حدود ۱۴۰ هزار نفردر ساحل شمالی، شرقی و غربی و شهرصومعه سرا و بخش پیربازار در ساحل جنوبی آن قرار دارند. این تالاب، به واسطه گیاهان، جانوران و مورفولوژی و شکل بستر ارتباط با دریا و رژیم رودها دارای محیط زیستی ویژه است. معروف‌ترین گیاه تالاب انزلی که شهرت جهانی دارد «لاله تالابی» است.همه این ویژگیها یعنی ثروت، یعنی اشتغال، یعنی کاهش فقر، روزگاری که وضعیت تالاب مثل امروز نبود با تکیه بر مزیتهای بالقوه این نعمت خدادادی، زندگی حاشیه نشینان تالاب رونق داشت.
تالاب بیمار انزلی که همچون سایر تالابهای کشور به دست انسانهای ناآگاه و مسئولان بی تفاوت در سالیان گذشته روندی رو به نابودی را طی می کند، نیاز به توجه ویژه و عزمی مضاعف از سوی مسئولان استان برای حیات دوباره دارد. این عزم باید با انسجام تمامی مسئولان شهرستان، استان و درخواست از مسئولان ملی برای تخصیص بودجه لازم برای رفع مشکلات و تجدید حیات تالاب بین المللی انزلی انجام شود.
حضورشخصیتهای ملی همچون دکتر جهانگیری در استان گیلان به معنای فرصتی بی نظیر برای مطالبه گری مسئولان برای حل مشکلات بزرگ استان می باشد. مسئولان باید از این فرصتها برای درخواستهای بزرگ استفاده نموده و در کنارافتتاح طرحهای کوچک و توسعه ای که در جای خود قابل تقدیر است، بدنبال اهداف بزرگ باشند.
زمانی که همزمان با سفر دکتر جهانگیری به گیلان، مدیرکل سواحل سازمان حفاظت محیط زیست کشور خبر از تخصیص بودجه ۳۸۰ میلیارد ریالی برای تحقیق و رفع مشکل تالاب میانکاله استان مازندران و خلیج گرگان در استان گلستان می دهد (البته جای خوشحالی دارد) نشانه انسجام و مطالبه گری مسئولان در دو استان شمالی برای احیای منابع طبیعی، ثروتهای خدادادی و استفاده از فرصتها دارد و این نگاه باید در بین مدیران استان گیلان تقویت گردد. لزوم احیای تالاب بین المللی و منحصر به فرد انزلی و تخصیص بودجه ویژه برای این امر از سوی دولت دوازدهم، با توجه به بازدیدهای مکرر مسئولان ملی در گذشته و قولهای فرواوان، باید جزء اولویتهای اول مسئولان شهرستان بندرانزلی و استان گیلان در مطالبه گریهای آینده از دولتمردان باشد. چرا که احیای تالاب انزلی یعنی بهبود وضعیت اقتصادی مردم استان، افزایش درآمد سرانه ساکنین شهرهای حاشیه تالاب، احیای خانواده ها و جلوگیری از مهاجرت جوانان، لذا مسئولان باید فرصت درخواستهای بزرگ را از دست ندهند و برای آینده برنامه ریزی مناسب تری داشته باشند. راه خدمت به مردم و حل مشکلات آنان فقط از طریق برنامه ریزی صحیح، سرمایه گذاری بر روی مزیتهای بالقوه استان و استفاده بهینه از فرصتها امکان پذیر است.

عقیل حق شناس

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share