معاون توسعه مدیریت سازمان محیط زیست در بیست و سومین نشست تخصصی توسعه

وضعیت محیط زیستی حوزه دریای خزر اسفبار است | اظهار تأسف از وضعیت پسماند گیلان

مجابی با اظهار تأسف از وضعیت پسماند و زباله های استان اظهار داشت: گیلان به عنوان استانی که نگین شمال کشور است نیازمند آموزش به مردم و گردشگران است

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بیست و سومین نشست از سلسله نشست های تخصصی توسعه، امروز ۲۵ خرداد در سازمان برنامه و بودجه استان گیلان برگزار شد. در این نشست محمد مجابی، معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست کشور به سخنرانی در مورد «سیاست های کلی محیط زیست، جایگاه آن در برنامه ششم توسعه» پرداخت و علاوه بر ایشان محمدی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان، محمدپور، مدیر کل محیط زیست استان و لاهوتی، نماینده استان گیلان در مجلس حضور داشتند.

 به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از رشت، این جلسه با ایراد سخنرانی کوتاه محمدی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در مورد اهمیت محیط زیست ایران در منطقه و جهان و انتساب نقش محوری توسعه محیط زیست به مجابی آغاز شد. پس از آن کاووسی به شرح سوابق تحصیلی و شغلی مجابی در زمینه محیط زیست کشور پرداختند و سپس محمد مجابی سخنان خود را که در چند بخش ایراد کرد.

معاون توسعه مدیریت سازمان محیط زیست سخنرانی خود را با عرض ارادت به استان و مردم گیلان آغاز کرد و دلیل این علاقه را وجود سرمایه انسانی توانا و فرهیخته در استان گیلان عنوان کرد.
وی با تأکید بر اهمیت توجه به فرصت ها به جای مشکلات، رئوس مطالب خود را این چنین بیان کرد: مسائل محیط زیستی ایران و جهان، شاخص ردپای زیستی، وضعیت عناصر حیاتی و مصرف انرژی، شاخص عملکرد محیط زیست، چالش های بخشی و فرابخشی، چارچوب سیاستگذاری محیط زیستی در ایران و انعکاس آن در سند چشم انداز و برنامه توسعه و در نهایت، ارائه ماتریس تطبیقی میان سیاستها و برنامه ششم توسعه.

ما بسیار بیشتر از میانگین جهانی از ظرفیت منابع استفاده می‌کنیم

مجابی با اشاره به این موضوع که وضعیت بحرانی محیط زیست تنها به ایران و منطقه ما محدود نمی‌شود اظهار داشت: اگر به ردپای اکولوژیک یعنی میزان برداشت از منابع و در مقابل، میزان هزینه برای بهبود خسارات و آلودگی های ناشی از این مصرف، نگاهی بیندازیم شاهد خواهیم بود که میان ظرفیت منابع و اندازه مصرف توازن برقرار نیست و این مقدار در ایران از میانگین هم بیشتر است. بنابراین مصرف بیش از سه برابر ظرفیت از منابع در کشور به عنوان یک زنگ خطر است.

مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در چند سال اخیر در ایران کاهش یافته است

مجابی با توضیح وضعیت عناصر حیاتی یعنی هوا، آب و خاک در مورد آلودگی هوا گفت: وزارت بهداشت میزان انتساب مرگ ها در سال ۹۲ را ۷۵۰۰ نفر اعلام کرده بود که این عدد در سال ۹۵ به ۵۷۰۰ مرگ تقلیل یافته است.

وی بر اهمیت تغییرات اقلیمی به عنوان یکی از مهمترین و اصلی ترین مسائل جهان تأکید کرد و اظهار داشت: ۱۹۷ کشور جهان در پاریس گرد هم جمع شدند تا اجازه ندهند افزایش دما بیش از دو درجه نسبت به قبل از انقلاب صنعتی اتفاق افتد. برای درک اهمیت این دو درجه کافی است به عصر یخبندان رجوع کنیم که متوسط دمای کره زمین ۵ درجه کاهش پیدا کرد.

این مسئول وضعیت درجه حرارت کره زمین را هشدار دهنده عنوان کرد. به طوری که اگر  افزایش دما ادامه پیدا کند آثار عجیب و غریب آن تجربه جهنم را در همین جهان به همراه خواهد داشت.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست بر نقش انتشار گازهای گلخانه ای تأکید کرد و ایران را جز ۱۰ کشور اول که بیشترین رتبه انتشار این گازها را دارد معرفی کرد.

وی در ادامه افزود: در میان این ۱۰ کشور آمریکا و چین به ترتیب بالاترین رتبه دارند اما باید به این نکته توجه کنیم که جمعیت چین با جمعیت آمریکا قابل مقایسه نیست و علاوه بر این، چین به عنوان کارخانه جهان عمل می کند. بنابراین نقش امریکا در تولید گازهای گلخانه ای به هیچ وجه قابل چشمپوشی نیست.

سیاست های رهبری برای محیط زیست بسیار پیشرو تر از تفاهم نامه پاریس است

مجابی سیاست های موجود در معاهده پاریس را بسیار رقیق تر از سیاست های مورد نظر مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: اولین سیاست، اصلاح الگوی مصرف است که ما بر اساس این سیاست باید تا پایان برنامه پنجم، میزان مصرف انرژی را به نصف کاهش می دادیم.

وی توجه به انرژی های تجدیدشونده از دیگر سیاست های ابلاغ شده از سوی رهبر انقلاب داستت و افزود: این درحالی است که روح و اساس تفاهم نامه پاریس این است که کشورهای توسعه یافته باید به کشورهای درحال توسعه کمک کنند تا صندوقی ایجاد کنند و در آن پول جمع آوری کنند و نیز تمامی تکنولوژی های خود را در اختیار کشورهای درحال توسعه قرار دهند که آنها نیز به تولید کمتر گازهای گلخانه ای تشویق شوند.

مجابی با اظهار تأسف از کناره گیری رئیس جمهور آمریکا از تفاهم نامه پاریس عواقب خوبی را برای آینده این کشور پیش بینی نکرد و افزود: ایران تا پیوستن نهایی و قطعی به تفاهم نامه پاریس راهی ندارد و منتظر تصویب این امر در شورای نگهبان است.

لزوم فعالیت در حوزه تالابی و پرداخت حقآبه

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست با برشمردن کانون های گرد و غبار در جهان از تفاهمی جهانی خبر داد که قرار است «اجلاس جهانی مقابله با آثار گرد و غبار» در تیرماه سال جاری در تهران و توسط سازمان ملل برگزار شود.

مجابی یکی از نتایج گرد و غبار را اثرگذاری آن بر تالاب ها عنوان کرد و گفت: تالاب ها از مهمترین مکان هایی هستند که به دلیل عدم پرداخت حقابه توسط انسان درحال از بین رفتن هستند.

وی در ادامه افزود: یکی از ارزشمندترین اکوسیستم ها را تالاب ها تشکیل می دهند و ایران از ۴۲ اکوسیستم تالابی ۴۱ اکوسیستم را داراست. نمونه بارز مشکل عدم پرداخت حقابه را میتوان در دریاچه ارومیه مشاهده کرد که به دلیل استحصال زیاد، میزان آب رودخانه در سال ۹۳ به ۵۰۰ میلیون متر مکعب رسید و با اینکه این رقم در سال ۹۵ به ۲۵۰۰ میلیون متر مکعب افزایش یافت اما در واقع باید به ۱۲ تا ۱۳ میلیارد متر مکعب برسد.

مجابی با ابراز خرسندی از اینکه در ابتدای سال ۹۶ قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب ها به تصویب مجلس رسید، فعالیت در حوزه تالاب ها را ضروری دانست.

وضعیت محیط زیستی حوزه دریای خزر اسفبار است/ از شما جنگل نشینان گلایه دارم

مجابی تخلیه فاضلاب های انسانی، فاضلاب های صنعتی و افتادن دکل های نفتی و ورود لکه های نفتی به دریای خزر را از اتفاقاتی دانست که از آستارا تا گیلداغ را درگیر کرده است. اتفاقی که در حوزه خلیج فارس نیز درحال رخدادن است. وی با اشاره به بحران های ناشی از این اتفاق ها به بند ۱۵ سیاست ها مرتبط دانست.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست با اظهار گله مندی از مردم خطه گیلان که جنگل نشینان اصلی شمال کشور را شامل می شوند گفت: میزان جنگل های ما از چهل سال گذشته تاکنون بسیار کاهش یافته است. وقتی در برنامه ششم تصمیم گرفتیم به توقف استحصال از جنگل رأی دهیم بخش اعظم مخالفان این طرح، استان های شمالی بودند. این درحالی است که شمال کشور با جنگل هایش معنا پیدا می کند

رتبه ایران در شاخص عملکرد محیط زیستی پایین است

مجابی با اشاره به خواست ایران برای رسیدن به رتبه اول در عملکرد محیط زیستی اظهار داشت: ما چه طور می توانیم این انتظار را داشته باشیم وقتی هنوز کارواش ها با آب شرب کار می کنند و تمامی ساختمان های تهران و مواجه با بحران آب که بیش از ۷ طبقه دارند دارای استخر هستند؟

وی چالش های پیش روی محیط زیست ایران را بخشی و فرابخشی دانست و تصریح کرد: ما بخشی بخشی کار می کنیم و استقرار مدیریت یکپارچه نداریم و لازم است یک عملکرد نتیجه گرا داشته باشیم. او در ادامه سخنان خود سهولت بره برداری غیر مجاز از طبیعت، نامناسب بودن الگوهای تولید و مصرف منابع در کشور و استقرار نامناسب جمعیت را از جمله چالش های فرابخشی عنوان کرد

باید باز شدن این پنجره فرصت را قدر بدانیم

مجابی با ابراز امیدواری از اینکه عالی ترین مقام کشور یعنی رهبری تأکیداتی به مراتب بسیار قوی تر از سیاست های دیگر دارند افزود: از سال ۹۲ تا سال ۹۵ به اندازه ۸۷۰۰ هکتار متر مربع علیه کسانی که به عرصه های طبیعت در محیط زیست دست اندازی کرده بودند ما شکایت کردیم، توانستیم ۵۷۰۰ هکتار را پس گرفتیم و بقیه در جریان حکم دادرسی قرار دارند. وی همین اتفاقات را دلیل خوبی برای قدردانی از این پنجره فرصت و پیگیری لوایح محیط زیستی در مجلس عنوان کرد.

معاون توسعه مدیریت سازمان محیط زیست تاریخی ترین اتفاق در قانونگذاری ها را ابلاغ سیاست های کلی محیط زیستی از سوی مقام معظم رهبری دانست و با اشاره به عملکردهای متناقض مجلس نهم و دو مجلس بعدی اصل ۱۱۰ قانون اساسی را چاره کار دانست. طبق این اصل سیاست های کلی از اختیارات رهبری است که می تواند مشخص کند.

دو آرزو برای رفع معضلات محیط زیستی گیلان دارم

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست بخش آخر سخنان خود را به برشمردن معضلات زیست محیطی استان گیلان اختصاص داد. او دو معضل تالاب انزلی و وضعیت پسماند را اسفبار دانست و گفت: احیای ۲۰ تالاب کشور در برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده است که یکی از آنها تالاب انزلی است.

وی با اظهار تأسف از وضعیت پسماند و زباله های استان اظهار داشت: گیلان به عنوان استانی که نگین شمال کشور است نیازمند آموزش به مردم و گردشگران است. ما با هم قصور کردیم و باید با هم تلاش کنیم.

مجابی چهار اقدام را برای برون رفت از این وضعیت بیان کرد: تولید کمتر زباله، تفکیک زباله ها، استفاده بهتر از پسماند و زباله سوزی.

وی در پایان سخنان خود انعکاس سیاست های راهبری در برنامه ششم را اتفاقی مثبت ارزیابی کرد و با اشاره به ماتریس تطبیقی تهیه شده موضوع محوری را تغییر نگرش نسبت به محیط زیست، لزوم برخورد مسئولانه با طبیعت و بازگشت به نگاه عرفانی با این موهبت احدیت عنوان کرد.

این نشست با سخنان کوتاهی از محمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان پایان یافت.

Share