در دومین بخش مناظره

پاسخ نامزدهای ریاست جمهوری به سوالات تصادفی

بخش دوم مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با موضوع فرهنگ و سیاست آغاز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  در این بخش از مناظره شش کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ظرف ۲ دقیقه به سوالاتی که مجری برنامه به قید قرعه طرح می‌کند پاسخ می دهند.

جهانگیری: به هیچ وجه پذیرفته نیست که کسی خود را از قانون بالاتر بداند

اسحاق جهانگیری به عنوان اولین کاندیدا در بخش دوم مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که برنامه دولت شما در استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی هنری و سینمایی کشور برای تحقق گفتمان امام خمینی (ره) و انقلاب به ویژه حفظ ارزش‌های اسلامی – ایرانی چیست؟ اظهار کرد: فرهنگ ایرانی اسلامی سهم بسیاری مهمی در اقتدار ملی کشور دارد و ما با قدرت فرهنگی قادریم خیلی از مسائل موجود از جمله مسائل بین المللی و مسائل داخلی کشور را حل و فصل کنیم.

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه هنرمندان کشور در تولیدات هنری که منطبق بر مسائل ایرانی و اسلامی باشد گام‌های مهمی برداشته‌اند در همین زمینه باید به هنرمندانمان آزادی عمل بیشتری بدهیم و آن‌ها نباید نسبت به کارهای هنری که در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دهند با محدودیت مواجه شوند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: به هیچ وجه از هیچکس پذیرفته نیست که هنرمندی تمام مراحل قانونی خود را طی کند و برای اجرای کنسرتی اقدام کند، اما یک مقامی با هر شرایطی بتواند مانع کار او شود. به هیچ وجه پذیرفته نیست که کسی خود را از قانون بالاتر بداند در کشور باید قانون مبنای کار باشد.

جهانگیری تصریح کرد: دولت به طور جدی خود را مقید می‌داند که تمام ظرفیت‌های خود را به کار گیرد که هنرمندان، ‌نویسندگان و تمام صاحبان اندیشه در بخش‌های مختلف فرهنگی بتوانند فعالیت خود را انجام دهند.

وی با تاکید بر لزوم اجرای طرح تحول نظام آموزشی در بخش آموزش و پرورش گفت: نظام آموزشی که نقطه آغاز فعالیت های فرهنگی کشور است باید مورد توجه جدی دولت قرار بگیرد. دانشگاه‌ها نیز به عنوان پایگاه تولید علم و فناوری و اندیشه باید از آزادی عمل و امنیت کامل برای انجام امور خود برخوردار باشد و من در دولت آینده به این مسائل توجه خواهم کرد.

قالیباف:می‌توانیم ۵ میلیون شغل و سامانه ملی کارانه را ایجاد کنیم

محمدباقر قالیباف در پاسخ به این سوال که برنامه عملی شما برای تقویت بعد پرورشی نظام آموزشی به گونه‌ای که فارغ‌التحصیلان و دانشجویان از مهارت‌های متعددی برای زندگی، کار و ساختن جامعه سالم و پویا برخوردار باشند، چیست؟ اظهار کرد: برای اجرای هر برنامه‌ای از جمله همین برنامه چالش ما حفره بین حوزه دانشگاهی و صنعت و اقتصاد ما است.

وی ادامه داد: ما در این مناظره دیدیم که با دو رویکرد مواجه هستیم و دو تفکر وجود دارد. یک تفکر معتقد است ما نداریم و نمی‌توانیم یعنی به منابع و نیروهای داخلی و منابع مادی و انسانی خیلی توجه ندارد و بیشتر متوجه سرمایه داخلی است. البته ما هم به سرمایه خارجی معتقدیم اما اساس داخل است.

این کاندیدای انتخاباتی افزود: در این تفکر می‌گویند نمی‌شود و نمی‌توانیم و تفکری است که باعث شده نتوانیم از منابع استفاده کنیم و می‌گویند نه می‌شود و نه می‌توانیم که این از مشکلات ما است. به نظرم این چهار سال دیگر برای شعار دادن و حرف زدن کافی است.

قالیباف همچنین بیان کرد: تفکر دیگر تفکر دولت مردم است که اعتقاد دارد به اندازه کافی منابع مالی، انسانی و روش‌ها و نیروی خوب با جوانان داریم. می‌توانیم ۵ میلیون شغل و سامانه ملی کارانه را ایجاد کنیم و ارتباطی بین محیط دانشگاه و کار برقرار کنیم و یارانه قشر محروم و کم‌درآمد را افزایش دهیم و رونق اقتصادی به وجود بیاوریم.

میرسلیم: باید یک همکاری نزدیک و مشترک میان قوه مجریه و قوه قضاییه ایجاد کنیم

مصطفی میرسلیم در پاسخ به پرسش مجری مناظره مبنی بر اینکه سیاست شما برای اتحاد و همکاری میان قوا چیست و در صورت بروز اختلاف میان قوا چقدر تابع قانون خواهید بود، ‌ اظهار کرد: اهمیت قوه مجریه بسیار زیاد است و قابل مقایسه با سایر قوا نیست. خود قوه مجریه در درجه اول باید اجرا کننده خود قانون باشد و تمامی مواردی که در قانون تصریح شده است عملی کند و چنانچه ایرادی از سوی قوه مقننه به قوه مجریه گرفته شد، باید سریعا این ایراد اصلاح شود.

وی ادامه داد:‌ در دولت‌های قبلی شاهد بودیم که مجلس به اجرا نشدن برخی قوانین اعتراض می‌کرد اما آن دولت اهمیتی به این موضوع نمی‌داد. همچنین ما باید یک همکاری نزدیک و مشترک میان قوه مجریه و قوه قضاییه ایجاد کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در موضوع پیشگیری از جرایم جز با همکاری قوه قضاییه نمی‌توان موضوع را حل کرد، گفت: سرمنشأ فساد در قوه مجریه است و رییس دولت اگر تدبیری داشته باشد باید علل و عوامل این موضوع را مشخص کند و در بررسی‌های آماری در این زمینه با قوه قضاییه برای پیشگیری و مقابله از جرایم همراه شود.

میرسلیم در پایان تاکید کرد: با توجه به اینکه محور اصلی اتحاد و هماهنگی میان قوا رهبری است در این زمینه هیچ مشکلی نخواهیم داشت چرا که فصل الخطاب سخنان رهبری خواهد بود و در این شرایط به هماهنگی میان قوا خواهیم رسید.

هاشمی‌طبا: دولت مواردی که در فضای مجازی موجب انحراف می‌شود را کنترل کند

مصطفی هاشمی‌طبا در پاسخ به این پرسش که با توجه به ضرورت بهره‌مندی استفاده از فضای مجازی برنامه شما برای مدیریت فضای مجازی و کاهش آسیب‌های آن چیست، گفت: فضای مجازی هم فرصت است و هم تهدید که در شرایط فعلی نوعی تهدید است چون یک حرص و ولعی در دارندگان موبایل هوشمند وجود دارد که هر چه بیشتر اطلاعات کسب کند که بعد از مدتی این حرص و ولع فرو می‌نشیند و آنها سعی می‌کنند در موارد ضروری از فضای مجازی استفاده کنند.

وی ادامه داد: دولت در این زمینه دو وظیفه دارد. اول اینکه فضای مجازی را کنترل کند؛ مثلاً در ژاپن یا آمریکا موبایلی که در اختیار کودکان است کنترل می‌شود. وظیفه دوم این است که بدون پرده‌پوشی کانال‌های مشکل آفرین را کنترل کند که این مسأله با آزادی مغایرت ندارد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین تصریح کرد: دولت وظیفه دارد آنچه به صلاح مردم است در زمینه‌های علمی، فرهنگی و هنری آزاد بگذارد اما مواردی که موجب انحراف می‌شود را کنترل کند.

روحانی:هنوز مشخص نیست سه میلیارد – چهار میلیاردی که به عنوان دور زدن تحریم‌ها بردند، دست کیست

حسن روحانی در پاسخ به این پرسش که با عنایت به ضرورت گسترش فرهنگ ساده زیستی در جامعه، ‌چنانچه جنابعالی رئیس جمهور شدید تا چه اندازه سطح زندگی کابینه شما در تراز اقشار متوسط جامعه خواهد بود؟ گفت: در مسئله ساده زیستی در مقام عمل باید به قوانین، مقررات و آیین نامه‌ها، نظارت و عمل کنیم و گرنه با شعار فردی لباس ساده می‌پوشد و می‌گوید من ساده زیستم اما بعد مشاهده می‌کنیم که بزرگترین فسادها از همان جا نشأت می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: ما در سالهای گذشته دیدیم که چه فسادهای بزرگی صورت گرفت و عده‌ای آمدند و هم خود را ساده زیست معرفی کردند و هم گفتند که ما می‌خواهیم از اموال مردم حراست کنیم اما دیدیم که میلیاردها اموال مردم از دست رفت به خاطر بی‌توجهی و عدم استفاده از فرصت امریکایی‌ها توانستند دو میلیارد دلار پول ما را ضبط کنند در حالی که ده ماه فرصت بود این اوراق منتقل شود و از دست مردم گرفته نشود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر لزوم حفاظت و حراست از اموال و حقوق مردم گفت: هنوز مشخص نیست که سه میلیارد – چهار میلیاردی که به عنوان دور زدن تحریم‌ها از اموال مردم بردند و غارت کردند دست کیست و چه کسانی به او اجازه دادند؟ دستگاه قضایی باید در این زمینه به مردم پاسخ دهد.

روحانی اظهار کرد:باید شبکه‌ای ایجاد کنیم که در آن همه چیز شفاف باشد در این زمینه دولت به دنبال قانون شفافیت و اجرای آن است آیین نامه‌های آن را نیز نوشته و دستگاه‌ها در حال آموزش در این زمینه هستند.

روحانی در پایان تاکید کرد: چنانچه همه چیز شفاف باشد در آن زمان اعتماد، ‌اطمینان و ساده زیستی حاصل می‌شود.

رییسی:احترام با بخشنامه و سخنرانی به دست نمی‌آید

ابراهیم رییسی در پاسخ به این سوال که برنامه‌اش برای ارتقای شأن و منزلت فرهنگیان و معلمان و بهبود سطح معیشتی و علمی آنها چیست، ‌ اظهار کرد: معلمین شغل ممتازی دارند که آینده‌سازان کشور را تربیت می‌کنند و شغلشان انبیایی است.

وی ادامه داد: احترام با بخشنامه و سخنرانی و در هفته معلم و روز معلم به دست نمی‌آید و اینها کافی نیست، بلکه باید زمینه ارتقای علمی معلمان فراهم شود تا بتوانند دانش‌افزایی کنند و به روز شوند.

این کاندیدای انتخابات با بیان اینکه در شأن یک معلم نیست که برای رفع مشکل خود به سوی مشاغل دیگر برود، افزود: من از آن زمان که یادم است مسأله معلمان به عنوان یک مسأله مطرح بود که باید یک زمانی مطرح شود و واقعاً به آنها توجه شود. باید در اقصی نقاط کشور به صورت جدی و نه شعاری مورد توجه قرار بگیرند و این مسأله در دولت کار و کرامت در اولویت است.

رییسی همچنین گفت: نقش دادن به معلمان در آموزش و پرورش و امور فرهنگیان مهم است چون آنها صاحب‌نظر هستند. نمی‌توان در برنامه‌های درسی، استانداردسازی و عدالت آموزشی و بسیاری از زمینه‌ها آنها را به حساب نیاورد. وقتی می‌گوییم که منزلت حفظ شود به معنی به حساب آوردن معلم‌ها است.

جهانگیری :آزمودنی را آزمودن خطاست

در ادامه مناظره تلوزیونی کاندیداها آنها بر اساس زمانی که برایشان باقی مانده بود به ارایه جمعبندی پرداختند که اسحاق جهانگیری در این بخش با اشاره به مطالبی که محمدباقر قالیباف در مناظره گذشته مطرح کرده بود، اظهار کرد: آقای قالیباف دو مطلب درباره زباله‌ها و شورایاری‌ها گفتند که جفتش خلاف بود. ایشان گفتند که از زباله‌ها برق تولید می‌کنیم اما الان ۸ هزار تن زباله جمع می‌شود که فقط از ۲۰۰ تن آن برق تولید می‌شود و درباره شورایاری‌ها هم دولت مصوبه داده است که کمک انجام شود.

وی افزود: مردم عزیز شما حرف‌ها را شنیدید، آزمودنی را آزمودن خطاست. از گذشته باید عبرت بگیرید. انتخابات پیش رو انتخاب بین بد و بدتر نیست، میان راه و بیراهه است. پروژه توسعه ایران را ناتمام نگذاریم. باید به ادامه راه بیاندیشیم و از تغییر و تحول نترسیم.

جهانگیری در پایان گفت: من نگرانی‌هایم را درباره آینده ایران گفتم و ایران فرصت‌های زیادی دارد و شما که برای اولین بار رأی می‌دهید به همه روستاییان، عشایر، معلمان عزیز، بازنشستگان و دانشجویان پای صندوق‌های رأی بیایید و سرنوشت کشور را تغییر دهید.

رییسی: می‌شود بیکاری را از ۱۲ درصد به ۸ درصد کاهش داد

ابراهیم رئیسی در جمع بندی اظهارات خود در این مناظره با اشاره به اینکه نه دنبال بازگشت به گذشته هستیم و نه تحمل وضع موجود گفت: دنبال تغییر به نفع مردم هستیم باید برنامه ها از مشکلات مردم گره گشایی کنند.

وی اظهار کرد: دولت مستقر دو راه دارد یکی اینکه بگوید چه کارهایی انجام داده و میخواهد آن‌ها را تکمیل کند در این زمینه مردم ببینند آیا به برنامه ها عمل شده است، ‌دوم اینکه رقیب هراسی کند. در سخنان آقایان امروز رقیب هراسی موج می‌زد این نوع برخورد اخلاقی نیست ما برنامه و سخن داریم، می‌گوییم می‌شود بیکاری را از ۱۲ درصد به ۸ درصد کاهش داد، این عین قانون است وظیفه دولت است که این کار را انجام دهد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین ادامه داد: دولت هم باید از امکانات داخلی استفاده کند باید از نیروی جوان و پای کار استفاده کند امام و رهبری جوانان را باور کردند، باید ببینیم بین آنچه انجام می‌شود با آنچه باید انجام می‌شده چه فاصله‌ای وجود دارد در این دولت می‌توان از همه نیروهای دغدغه‌مند صالح و کارآمد استفاده شود که شرطش کار است و حفظ کرامت همه مردم در اقصی نقاط کشور.

رئیسی در پایان گفت:‌ بدهی دولت به نظام بانکی چقدر شده است؟ حتما دو برابر شده است، ‌هزینه‌های جاری و هزینه‌های نهاد ریاست جمهوری چقدر افزوده شده است؟

محمدباقر قالیباف:با بازگشت مردم به عرصه اقتصاد اختلاف طبقاتی از بین خواهد رفت

محمدباقر قالیباف در جمع‌بندی نهایی صحبت‌های خود و با احتساب زمان تخصیص یافته از سوی کمیته نظارت بر تبلیغات کاندیداها از مناظره قبلی اظهار کرد: من در دولت مردم بر این اعتقادم که شفافیت و هوشمندی در دولت شکل بگیرد و سیستم‌های هوشمند برای اصلاح ساختار به کار گرفته شوند و در شفافیت نیز مردم بر اساس اصل هشتم قانون اساسی بر مدیران و مسئولان نظارت کنند و بدانند وزرا و مسئولان دولت کجا کار می‌کنند و اموال آنها چیست.

وی خاطرنشان کرد: من به همه کاندیداها پیشنهاد می‌دهم که در هفته آینده به مردم و قوه قضاییه اموال خود و بستگان درجه یک خود را اعلام کنیم و مردم بدانند که با چه کسانی طرف هستند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه با هوشمندسازی سیستم‌ها فساد از بین خواهد رفت، اظهار کرد: باید دست ۴ درصد را از اموال بیت‌المال و دور زدن قانون کوتاه کنیم با این کار دغدغه‌های ۹۶ درصدی‌ها را نیز که توده‌های مردم هستند حل خواهیم کرد و آنها به عرصه اقتصاد باز خواهند گشت. در این شرایط ما می‌توانیم از معضلات اقتصادی نجات پیدا کنیم و می‌توانیم شغل ایجاد کنیم.

قالیباف با بیان اینکه با بازگشت مردم به عرصه اقتصاد اختلاف طبقاتی از بین خواهد رفت ادامه داد: هر روز شاهد فروپاشی خانواده‌ها، افزایش طلاق و افزایش اعتیاد و مهاجرت به حاشیه شهرها نخواهیم بود.

مصطفی میرسلیم:باید به نظارت عمومی و احترام به تشکل های سیاسی و اجتماعی بها بدهیم

مصطفی میرسلیم در جمع بندی صحبت‌های خود اظهار کرد: هموطنان عزیز اداره کشور جز با مشارکت شما میسر نخواهد شد. مشارکتی که صرف نظر از وابستگی طایفه‌ای مذهبی سیاسی باشد و با انتخاب مدیرانی از خود شما که از نظام و شایسته هستند صورت گیرد و شایستگی از دانش و تجربه و وجدان آن‌ها میاید.

وی با بیان اینکه باید به اهل فرهنگ و هنر بها بدهیم،‌افزود: بسیاری از تحلیل‌های اهل فرهنگ دقیق‌تر از سیاستمداران است مثلا کارگردان جوان ما سعید روستایی در فیلم ابد و یک روز با زبان هنرمندانه بیکاری و اعتیاد ومشکلات اجتماعی در جامعه را نشان داد و مفتخر به گرفتن جایزه شد اما دولت همچنان بر وجود جامعه پرنشاط تاکید می‌کند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: یا مثلا رضا میرخانی در کتاب نفحات نفت فرهنگ نفتی را نقد می‌کند اما دولت ما همچنان افتخار میکند که یک میلیون صادرات را به دو و نیم میلیون رسانده یعنی همان پایبند نبودن به سیاست عدم خام فروشی ضمن آنکه پول آن هم برنمی‌گردد یا اگر برگردد به صورت کالاهای بنجول است یعنی مانع کار و اشتغال ما می‌شود در واقع بایک تیر دو نشان منفی می‌زند

وی در ادامه بیان کرد: ما باید به نظارت عمومی و احترام به تشکل های سیاسی و اجتماعی بها بدهیم چون برای نقد عملی به دولت لازم است باید به صداقت اهتمام بورزیم این پرده آویزها که در شهر برپا شده و به افتتاح پارس جنوبی اشاره میکند را به برجام وصل می‌کند در حالی که ربطی به برجام ندارد و ۵۰ درصد مربوط به دولت قبل و ۵۰ درصد مربوط به دولت الان است که این عدم صداقت را نشان می‌دهد.

میرسلیم اضافه کرد: موضوع ۸ درصد رشد اقتصادی که شش درصد آن مربوط به فروش نفت و دو درصد مربوط به فعالیت‌های اقتصادی است صداقت ایجاب می‌کند که رئیس جمهور اشاره کند این شش درصد رشد مربوط به نفت و خام فروشی بوده است .

وی در پایان گفت: ما در دنیا همیشه به دنبال صلح بوده و هستیم و هیچ گاه به دنبال تجاوز نبودیم در حالی که به ما تجاوز شده از خود دفاع کردیم اما طبق قانون اساسی همواره مدافع محرومان جهان بودیم و خواهیم بود و در این زمینه از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم و مردم شاهد این استمرار خواهند بود.

روحانی: باید از مردم پرسید این دولت کار خوبی در کارنامه داشته است یا نه؟

حسن روحانی در جمع‌بندی سخنان خود در دومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: گفته شد که ما به دنبال صداقت هستیم و بیان واقعیت، این موضوع کاملاً درست است. من از مردم می‌پرسم که کاندیداهایی که در طول دو هفته اخیر تبلیغات کردند و حرف زدند و مدام به دولت انتقاد کردند که البته حق آنان است، آیا این دولت کار خوبی در کارنامه نداشته است؟

وی افزود: آیا این دولت تحریم‌ها را رفع نکرده است؟ آیا این دولت طرح بیمه سلامت نداشته است؟ آیا این دولت طرح بیمه همگانی را اجرا نکرده است؟ آیا امروز به خودکفایی در گندم، گازوییل و بنزین که به زودی ایجاد می‌شود نرسیده‌ایم؟ آیا زندگی کشاورزان بهتر نشده است؟ و دولت گندم ‌آنان را دو برابر قیمت جهانی خریداری نمی‌کند؟

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: راه‌هایی که برای روستاها کشیده شده است و برق‌رسانی که انجام می‌شود و گازرسانی که تا پیش از این در ۱۶ هزار روستا انجام شده بود و امروز در ۹ هزار روستای دیگر هم انجام شده و نیز افزایش صادرات غیرنفتی بر واردات که در ۶۰ سال گذشته بی‌نظیر بوده،‌ انجام نشده است؟

روحانی در پایان اظهار کرد: در همین موضوع ستاره خلیج فارس هم اگر برجام نبود تا دو سال دیگر هم کمپرسورها همچنان در بندر مانده بود و کارش پیش نمی‌رفت.

هاشمی طبا:می‌توانیم با هنر صادق بودن آینده نکویی داشته باشیم

مصطفی هاشمی طبا در جمع بندی مطالب خود در پایان مناظره روز دوم با بیان اینکه هنر خوب زیستن مهارتی است که همه مردم باید آن را داشته باشند اظهار کرد: شهیدان هنر خوب زیستن و خوب مردن را یاد دادند و مردم باید وارث آن هنرمندان باشند.

وی درپایان گفت: اگر هنر خوب زیستن را سرلوحه کار خود قرار دهیم می‌توانیم به مراحلی برسیم که ایران را سربلند و عاری از عدم صداقت کنیم، می‌توانیم با هنر صادق بودن آینده نکویی داشته باشیم.

Share