سخنگوی هیأت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در گیلان:

مسؤولان برای رضای خدا ۲۰ روز عملکرد ارائه نکنند!

سخنگوی هیأت نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در گیلان به برگزاری همایش‌‌های رأی اولی و امید و نشاط توسط بعضی از دستگاه‌‌های دولتی با عنوان حضور حداکثری مردم در انتخابات اشاره کرد و گفت: تخلف‌های انتخاباتی گیلان مقداری نگران‌کننده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، احمد قنبریان امروز با اشاره به اینکه شورای نگهبان طبق قانون اساسی وظیفه نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و همه‌پرسی قانون اساسی را به عهده دارد اظهار کرد: شورای نگهبان از طریق سازوکار هیأت‌های نظارت در استان‌ها و شهرستان‌ها به وظیفه قانونی خود عمل می‌کند.

وی به برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا اشاره کرد و افزود: طبق قانون اساسی وظیفه نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی به عهده نمایندگان مجلس است بنابراین شورای نگهبان در بررسی صلاحیت و نظارت شوراها نقشی ندارد.

سخنگوی هیأت نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در گیلان با بیان اینکه وظیفه نظارت بر انتخابات در سطوح مختلف استانی و شهرستانی با انتخاب اعضای هیأت نظارت توسط شورای نگهبان انجام می‌شود، تصریح کرد: ترکیب اعضای شورای نگهبان از اقشار مختلف مردم است.

قنبریان به حضور فرهنگیان، بازاریان، قشرهای مختلف مردم و دانشگاهیان در هیأت‌های نظارت بر انتخابات که توسط شورای نگهبان انتخاب می‌شوند، اشاره کرد و گفت: افراد مذکور طبق سوابقی که نزد شورای نگهبان است و براساس پیشنهادی که دفاتر نظارتی شورای نگهبان در ایام انتخابات به هیأت مرکزی نظارت شورای نگهبان پیشنهاد می‌کنند با بررسی افراد انتخاب و منصوب می‌شوند.

وی با اشاره به آغاز فعالیت هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات در آذرماه سال گذشته، بیان کرد: اواسط دی ماه سال گذشته هیأت‌های نظارت بر انتخابات استان‌ها انتخاب شدند و احکام آنها صادر شده است و پس از آن هیأت‌های نظارت استان‌ها، هیأت‌های نظارت بر انتخابات شهرستان‌ها و بخش‌ها را به مرکز پیشنهاد کردند و توسط هیأت مرکزی حکم آنها صادر شده است.

سخنگوی هیأت نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در گیلان، انتخاب هیأت‌های نظارت بر انتخابات بخش‌ها را توسط هیأت نظارت استان دانست و خاطرنشان کرد: اواسط اسفندماه سال گذشته تمام هیأت‌های نظارت در شهرستان‌ها و بخش‌های استان انتخاب شدند و احکام آنها صادر شده است.

*فعالیت ۱۲ هزار و ۵۰۰ ناظر انتخابات ریاست جمهوری در گیلان

قنبریان به استقرار حدود سه هزار شعبه اخذ رأی طبق آمار وزارت کشور و استانداری در گیلان اشاره کرد و یادآور شد: در مجموع حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر امر نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری را از طرف هیأت‌های نظارت شورای نگهبان در استان به عهده دارند و به طور میانگین برای هر کدام از شعب اخذ رأی حدود چهار نفر در سطوح مختلف امر نظارت را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه در جریان یک انتخابات شش بخش فعال هستند، اظهار کرد: مردم، مجریان انتخابات، ناظران انتخابات، نامزدها، رسانه‌ها و احزاب و گروه‌ها در انتخابات‌ها نقش ایفا می‌کنند و بهترین نقش به عنوان رأی دهنده به عهده مردم است.

سخنگوی هیأت نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در گیلان به موضوع حق‌الناس در انتخابات اشاره کرد و افزود: پنج بخش مجریان، ناظران، رسانه‌ها و احزاب و گروه‌ها مشمول قاعده حق‌الناس می‌شوند و به طبع آن هیأت‌های نظارت از طریق نظارت موثری که از فرآیند انتخابات انجام می‌دهند در تمام مراحل انتخابات نظارت می‌کنند.

قنبریان با بیان اینکه رصد فعالیت نامزدها در ایام تبلیغات و در روز انتخابات، نظارت موثر در شعب اخذ رأی، پایان اخذ رأی و شمارش دقیق توسط ناظران رعایت حق‌الناس است، تصریح کرد: تا روز برگزاری انتخابات فرآیند مذکور به طور طبیعی فعالیت، تبلیغات، پیگیری تخلف‌ها و رسیدگی به شکایت‌ها را رصد می‌کند تا حق‌الناس به نحو مطلوب رعایت شود.

وی، تلاش و همت هیأت نظارت بر انتخابات را انجام وظیفه مذکور به نحو مطلوب خواند و بیان کرد: قانون در انتخابات ریاست جمهوری تبلیغات بسیار موسعی را پیش‌بینی کرده و مهم‌ترین آن این است که رسانه ملی در اختیار نامزدها قرار دارد و برنامه‌های متعددی دارند و تبلیغات خود را ارائه می‌کنند.

سخنگوی هیأت نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در گیلان با اشاره به اینکه از لحاظ تبلیغات میدانی امکان استفاده از پوستر در ابعاد مختلف برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فراهم است، خاطرنشان کرد: امکان توزیع زندگینامه و تبلیغات نامزدها فراهم است بنابراین روش‌های تبلیغات قانونی به نحو کافی وجود دارد.

قنبریان، یکسری موارد را تخلف تبلیغاتی عنوان کرد و گفت: نامزدها می‌توانند در هر کدام از شهرستان‌ها یا بخش‌ها یک ستاد اصلی و تعدادی ستاد فرعی داشته باشند و در این ستادها از بنر استفاده کنند اما جایی که ستاد نداشته باشند اگر از بنر استفاده شود یا تشکیل ستاد به فرمانداری یا بخشداری اعلام نشده باشد، تخلف است.

*تشکیل ستادهای انتخاباتی ۶ نامزد ریاست جمهوری در گیلان

سخنگوی هیأت نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در گیلان به تشکیل ستاد استانی شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری در استان اشاره کرد و یادآور شد: تعداد بسیاری از ستاد انتخاباتی نامزدها در شهرستان‌ها تشکیل شده و فعالیت می‌کنند.

قنبریان با اشاره به اینکه بعضی از مواقع یکسری تخلف‌ها مقداری نگران‌کننده است و نباید رویکرد به این طرف باشد، بیان کرد: ستادهای متعددی در گیلان تشکیل شده و از دو روز گذشته روند تبلیغات اوج بیشتری پیدا کرده است.

وی به نظارت استصوابی اشاره کرد و افزود: نظارت استصوابی به معنای نظارت موثر و تاثیرگذار است و اگر ناظران شورای نگهبان در روند برگزاری انتخابات در مراحل مختلف تخلف و انحرافی مشاهده کنند باید تمهیدات لازم را انجام دهند تا از تخلف‌ها جلوگیری شود و در حقیقت نظارت استصوابی نظارت موثر است و حق‌الناس را تضمین می‌کند.

سخنگوی هیأت نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در گیلان تصریح کرد: قانون پیش‌بینی کرده است دستگاه‌های دولتی و دستگاه‌هایی که به نحوی از بیت‌المال استفاده می‌کنند حق دخالت در انتخابات به نفع یا علیه هیچکدام از نامزدها را ندارند و از طرفی پیش‌بینی کرده، کارکنان دولت در وقت غیر اداری بدون استفاده از امکانات دولتی می‌توانند به نفع نامزدها فعالیت کنند.

قنبریان با بیان اینکه شاهد هستیم بسیاری از مواقع قانون را به طوری تأویل و تفسیر می‌کنند که روح آن از بین می‌رود و اثری از قانون باقی نمی‌ماند، متذکر شد: اکنون شاهد برگزاری همایش‌هایی با عنوان بسیار جذاب و جالب حضور حداکثری، رأی اولی و امید و نشاط هستیم اما وقتی ماهیت و هویت این همایش‌ها بررسی می‌شود یک دستگاه دولتی پشت آن همایش است ضمن اینکه سخنران به نوعی عملکرد بعضی از نامزدها را تشریح و تبیین می‌کند.

وی ادامه داد: اکنون نامزدهایی که در مرحله تبلیغات هستند مواضع خود را بیان می‌کنند، از عملکرد خود دفاع کرده و برنامه‌ها را ارائه می‌کنند و آن را نیز دستگاه‌ها و مسؤولان دولتی انجام می‌دهند و این امر تبلیغ محسوب می‌شود.

سخنگوی هیأت نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در گیلان با اشاره به اینکه برخی از همایش‌ها به مناسبت‌های مختلف برگزار می‌شود که دوره‌های گذشته سابقه‌ای از آن مشاهده نمی‌شود، تصریح کرد: دست‌اندرکاران همایش‌های مذکور بیان می‌کنند می‌خواهیم عملکرد ارائه کنیم.

*مسؤولان برای رضای خدا ۲۰ روز عملکرد ارائه نکنند

قنبریان متذکر شد: از مسؤولان می‌خواهیم برای رضای خدا ۲۰ روز عملکرد ارائه نکنید زیرا مدت چهار سال فرصت کافی برای ارائه عملکرد داشتید و در مدت باقی‌مانده تا انتخابات اجازه دهید مردم این عملکردها را ارزیابی کنند.

وی با بیان اینکه آنها که باید پایبند به قانون بوده و دغدغه اجرای آن را داشته باشند این قوانین را به نحو ناشایستی زیر پا می‌گذارند، بیان کرد: امیدواریم تذکرات موجب شود مقداری از تخلف‌ها جلوگیری کنند.

سخنگوی هیأت نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در گیلان به ارجاع تخلف‌های انتخاباتی به دستگاه قضا اشاره کرد و یادآور شد: دستگاه قضایی بررسی خود را انجام می‌دهد و قضاوت می‌کند.

قنبریان با اشاره به فعالیت دفاتر شورای نگهبان در شهرستان‌های مختلف گیلان، یادآور شد: مردم برای ارائه گزارش‌های خود می‌توانند به صورت حضوری به دفاتر مذکور مراجعه کنند یا با شماره تلفن ۳۳۶۰۵۱۲۷ هیأت نظارت مرکزی استان در رشت اطلاع دهند.

Share