مدیرعامل آب و فاضلاب شهری گیلان مطرح کرد:

اجرای پروژه فاضلاب شهری صومعه سرا | لزوم تعامل بین دستگاهی و سعه صدر شهروندان

همایش عمومی« ایجاد تأسیسات فاضلاب » در صومعه سرا در حالی برگزار شد که مسئولان با تأکید برضرورت ساماندهی اصولی فاضلاب گیلان، مشارکت مردمی را اصل مهم در حل معضلات اجتماعی بر شمردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر، عصر شنبه به منظور هماهنگی های نهایی برای اجرای پروژه فاضلاب شهری صومعه سرا همایش «ایجاد تأسیسات فاضلاب» در سالن فارابی مجتمع فرهنگی و هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان صومعه سرا برگزار شد.

در این همایش که برای آگاهی مردم و مسئولان از چگونگی و مدت زمان اجرای پروژه، ایجاد تعامل و همکاری بین دستگاهی و مسائل و مشکلاتی که ممکن است در طول مدت اجرای پروژه در سطح شهر به وجود آید برگزار شده بود، جمعی از مهمانان کشوری، مسئولان استانی و شهرستانی و شهروندان صومعه سرایی حضور داشتند.

ضرورت ساماندهی اصولی و بهداشتی فاضلاب در استان گیلان

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری گیلان در این همایش با اشاره به اهمیت ساماندهی فاضلاب به صورت اصولی، اظهار کرد: استان گیلان دارای محیط زیست بسیار زیبا و منحصربه فردی است که به همان نسبت نیز می تواند شکننده باشد.

سید محسن حسینی به وجود رودخانه و سطح بالای آب های زیرزمینی در استان گیلان اشاره کرد و افزود: جمع آوری غیر اصولی فاضلاب می تواند خسارت جبران ناپذیری به محیط زیست استان وارد کند.

وی با بیان اینکه  در سال های گذشته رفتار مناسبی با محیط زیست استان انجام نشده است، گفت: متاسفانه اینگونه رفتار نامناسب در همه بخش ها اعم از توریسم، فاضلاب و… صورت گرفته است.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری گیلان با اشاره به تدابیر اندیشیده شده از سوی دولت برای ساماندهی فاضلاب در مدت زمان کوتاه، خاطرنشان کرد: این همایش در راستای موضوع استفاده از وام بانک خارجی «سرمایه گذاری زیرساخت آسیا» برای ساماندهی فاضلاب شهری صومعه سرا برگزار شده است.

وی با بیان اینکه ساماندهی فاضلاب شهری صومعه سرا طی سالیان گذشته آغاز و در طول این ایام به فراخور حال اعتباراتی برای آن منظور شده است، تصریح کرد: خریداری زمین تصفیه خانه، احداث بخشی از خط انتقال و فاضلاب شهری اقداماتی بوده که در طول این سال ها انجام شده است.

 تعامل بین دستگاهی اصل مهم در اجرای پروژه فاضلاب شهری صومعه سرا

حسینی با اشاره به اینکه کمبود اعتبارات در این بخش سبب شده تا اجرای این پروژه از سرعت مناسبی برخوردار نباشد، یادآورشد: براساس اقدامات و پیگیری های خوبی که توسط مسئولان ارشد استانی و شهرستانی انجام شده  در حال سرعت بخشیدن به اجرای این پروژه در شهرستان هستیم.

وی به اقدامات دولت بعداز برجام و ایجاد ارتباطات بین المللی با سایر کشورها اشاره کرد و ادامه داد: براساس ایجاد این روابط دریافت وام از بانک مذکور در دستور کار مسئولان قرار گرفته است.

به گفته این مسئول برای دریافت این وام استان گیلان با پنج شهر، کرمانشاه، فارس و خراسان رضوی درخواست داده اند که مسئولان پیگیر اخذ این وام  هستند.

وی با بیان اینکه برای دریافت این وام وجود یکسری ملزومات اجباری است، گفت: تعامل بین دستگاهی مهم ترین اصلی است که برای دریافت و اجرای این پروژه باید به آن توجه شود زیرا نبود همکاری در بین دستگاه ها سبب ایجاد اختلال در اجرای این پروژه می شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری گیلان با اشاره به اینکه این پروژه ظرف مدت چهار سال اجرا می شود، افزود: در طول این مدت کل شبکه جمع آوری فاضلاب شهر صومعه سرا به همراه یک تصفیه خانه به ظرفیت شش هزار و ۳۵۰ متر مکعب در روز ساخته می شود.

وی به دشورای های اجرای این عملیات با چنین حجمی اشاره و خاطرنشان کرد:در طول این مدت حداقل ۵۳ کیلومتر لوله گذاری برای اجرای این پروژه در شهر صومعه سرا انجام می شود.

 حسینی با بیان اینکه حفاری هایی نیز برای اجرای این پروژه در سطح معابر اصلی و فرعی شهر صومعه سرا صورت می گیرد، ادامه داد: این میزان از حفاری مشکلاتی را برای شهروندان عزیز به وجود آورده که نیازمند مدیریت درست از سوی مسئولان و سعه صدر از سوی شهروندان است.

Share