چرا سحر‌ قریشی از «علی‌البدل» حذف شد؟

سیروس مقدم درباره علت حذف سحر قریشی از سریال علی البدل گفت: دوستان معتقد بودند که داستان خاص این سریال به اندازه کافی پتانسیل حاشیه‌سازی و حساسیت را دارد و بهتر است خودمان از حواشی احتمالی بیشتر جلوگیری کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از صبح نو، مجموعه نوروزی «علی‌البدل» به کارگردانی آقای «سیروس مقدم» و تهیه‌کنندگی خانم «الهام غفوری» با استقبال گسترده مخاطبان روبه‌رو شده است. «علی‌البدل» سریال مخاطب‌پسندی است که درایام نوروز از شبکه یک سیما پخش شد و به همین مناسبت با سیروس مقدم، کارگردان این مجموعه مصاحبه مفصلی انجام داده‌ایم که می‌خوانید.

چه شد که نوروز، به‌عنوان زمان پخش این سریال انتخاب شد؟

تاریخچه مجموعه «علی‌البدل» از یک طرح ۳۰قسمتی شروع می‌شود؛ ابتدا قرار بود این مجموعه در ۳۰قسمت و برای پخش در ایام ماه مبارک رمضان سال قبل ساخته شود و سیناپس کار هم آماده بود ولی با نزدیک شدن به ماه رمضان و این موضوع که این سریال پروژه سختی بود، شرایط مساعدی برای تولید وجود نداشت و ضمن آن که در آن دوره سازمان با محدودیت‌های مالی زیادی هم روبه‌رو بود. نهایتاً تصمیم براین شد که این مجموعه با قصه‌ای کوتاه‌تر و حدود ۱۵قسمت، برای پخش در ایام دیگری از سال آماده شود. پس از منتفی شدن پخش ماه رمضان، ابتدا قرار شد که این مجموعه در ایام تابستان نمایش داده شود یا اوایل زمستان، که با فراهم نشدن شرایط و نظر مدیران، پخش این سریال برای ایام نوروز در نظر گرفته شد.

آیا کوتاه شدن قصه، به روایت لطمه نمی‌زند؟

طبیعی است که کوتاه شدن داستان به مجموعه آسیب می‌زند؛ وقتی شما قصه‌ای را برای ۳۰قسمت طراحی می‌کنید، سفره‌ای پهن می‌شود که به آهستگی چیدمان آن کامل می‌شود و اگر توجه کنید در قسمت‌های ابتدایی علی البدل ما با ریتم نسبتاً کندی همراه هستیم ولی از قسمت پنجم به بعد ریتم داستان سریع می‌شود و علت آن این است که در آن زمان دیگر مشخص شده بود که باید قصه را در ۱۵قسمت ببندیم؛ قاعدتاً اگر ما از ابتدا می‌دانستیم که سریال قرار است ۱۵قسمتی باشد، قصه و شخصیت‌پردازی‌ها را با توجه به آن اجرایی می‌کردیم و ریتم تندتری به داستان می‌دادیم.

آیا ایده ساخت این مجموعه از فیلم «ایران برگر» الهام گرفته است؟

ایده اولیه متعلق به آقای تنابنده بود که حدود دوسال پیش به تلویزیون ارائه شده بود که به دلیل سختی‌های تولید این مجموعه و همچنین مفاهیم حساس آن که دقت زیادی را برای تولید می‌طلبید، نهایتاً به سال۹۵ رسید.

شاید به این دلیل که به هرحال آقایان تنابنده و مهران‌فر در پروژه «ایران برگر» نیز حضور داشته‌اند این شائبه به وجود آید که علی‌البدل از آن فیلم ایده برداری شده است ولی در واقع به هیچ عنوان قصد و هدف این اتفاق نبوده است و ایران‌برگر بیشتر به فضای انتخاباتی و دعواهای حاشیه آن در یک آبادی می‌پردازد؛ ما تلاش کردیم که فضا و قصه‌ای جدید را روایت کنیم و در اواخر سریال ماجراها به قدری پیچیده می‌شود که باعث تفاوت‌های اساسی با ایران برگر می‌شود.

موضوع سفر رییس‌جمهور از ابتدا در قصه بود یا با توجه به نزدیکی انتخابات به آن اضافه شد؟
این موضوع در همان طرح اولیه دوسال پیش هم وجود داشت؛ در قصه اولیه ناکجاآبادی وجود داشت که ثروت خدادادی که آب‌های زیرزمینی است را دارند و این روستا توسط دو خان اداره می‌شود که درعین مسن بودن دارای رفتاری کودکانه و سرشار از لجبازی هستند. در همان قصه اولیه، موضوع سفر رییس‌جمهور به این آبادی وجود دارد که در قسمت اول عنوان می‌شود. در زمانی که ما سریال را می‌ساختیم، با توجه به فاصله زمانی با انتخابات، هنوز فضای رقابتی و انتخاباتی امروز وجود نداشت.

ما هیچ هدف و قصدی برای تقابل یا حمایت از جناح‌ها و جریان‌های سیاسی نداشتیم. ما معتقدیم که خود مردم باید فکری به حال خودشان بکنند و رییس جمهور هم فرد منتخب همین مردم است و اگر رفتار و کردار مردم درست نباشد، طبیعتاً یک نفر نمی‌تواند کار خاصی انجام دهد.

از علت عدم حضور بازیگرانی مثل «گوهرخیراندیش» و «سحرقریشی» در این سریال بفرمایید.
هر پروژه‌ای در زمان شروع، گزینه‌هایی برای نقش‌های مختلف دارد؛ مورد خانم «خیراندیش» ایده اولیه‌ای بود که قرار بود یکی از خان‌ها زن باشد و نقش آن را ایشان بازی کنند که یک رقابتی بین خان مرد و زن ایجاد شود ولی این ایده در همان ابتدای کار لغو شد و علت آن هم این بود که با این انتخاب، بسیاری از موقعیت‌های طنز محدود می‌شد.

نقش دختری که به روستا می‌آید و مردم او را به‌عنوان فرستاده رییس‌جمهور اشتباه می‌گیرند، در ابتدا قرار بود خانم «سحرقریشی» بازی کنند که نهایتاً با مشورت‌هایی که صورت گرفته شد از این انتخاب منصرف شدیم. دوستان معتقد بودند که داستان خاص این سریال به اندازه کافی پتانسیل حاشیه‌سازی و حساسیت را دارد و بهتر است خودمان از حواشی احتمالی بیشتر جلوگیری کنیم و این معذوریت‌ها درباره ایشان از سمت تلویزیون منجر به این اتفاق شد وگرنه بعید می‌دانم چیزی به اسم ممنوع‌التصویر در تلویزیون داشته باشیم.

امکان تولید سری بعدی این سریال وجود دارد؟

مشخص نیست، باید بررسی شود که ابتدا نظر مردم چگونه است و آیا این مجموعه را دوست داشته‌اند و سپس نیاز سنجی صورت گیرد و درمرحله بعد این که مدیران فرهنگی موافق این اتفاق هستند و در مرحله آخر این موضوع که آیا تیم سازنده، ایده و داستان نو و جذابی برای ادامه این مجموعه دارند یا خیر. ضمن این که علی‌البدل برعکس «پایتخت» که فضایی دارد که شما در یک جمع شلوغ هم می‌توانید آن را ببینید و متوجه داستان شوید، نیاز به دقت و فهم داستان دارد و به همین علت امیدواریم که علی‌البدل در زمان مناسب دیگری هم بازپخش شود که می‌تواند جذابیت‌های زیادی داشته باشد.

از اینکه استاندارد قضاوت شما توسط مردم «پایتخت» است نگران نیستید؟

صادقانه باید بگویم که چرا، واقعاً نگران‌کننده است؛ حتی مردمی که درباره علی‌البدل صحبت می‌کنند در پایان از پایتخت سؤال می‌کنند! و علی‌البدل را با آن مجموعه مقایسه می‌کنند یا می‌پرسند که چرا نقی در علی‌البدل چنین نقشی دارد؟! خب این سؤالات طبیعی است ولی باید درنظر داشت که هرکار فضای خاص خود را دارد که باید براساس آن عمل کرد.

از همکاری‌های آینده با سازمان «اوج» بفرمایید.

در حال حاضر درآستانه تولید «پایتخت» با همکاری سازمان اوج هستیم و تا این لحظه همکاری خوبی بوده است و برخلاف برخی از حواشی، اوج درباره داستان این مجموعه اعمال نظر و دخالتی نداشته است. ورود اوج به سریال‌سازی در تلویزیون فقط بحث حمایتی است و دراین اوضاع محدود مالی سازمان می‌تواند کمک خوبی صورت بپذیرد.

مجموعه «هنگام بیداری» هم درحال انجام کارهای مقدماتی است که بعد از پایتخت وارد تولید شود؛ متن درحال نگارش است، لوکیشن‌ها بازبینی شده و قطعاً اوایل پاییز کار کلید خواهد خورد.

Share