استاندار در بازدید از بخشهای مختلف هواشناسی استان گیلان مطرح کرد

افزایش اعتماد مردم به پیش بینی‎های هواشناسی|از اینکه مردم و رسانه‌ها به ما اعتماد می‌کنند سپاسگزارم

نجفی به ارتباط مستمر و مطلوب مدیریت بحران استان با اداره کل هواشناسی اشاره و خاطر نشان کرد: نارسایی‌هایی در بخش‌های سخت افزاری و نرم افزاری این اداره کل وجود دارد که با حمایت‌هایی که خواهد شد در آینده‌ای نزدیک برخی از نواقص برطرف می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاندار ظهر امروز در بازدید از بخشهای مختلف هواشناسی استان گفت: اعتماد مردم به پیش بینی های هواشناسی افزایش یافته است.

 دکتر محمدعلی نجفی در جریان بازدید از اداره کل هواشناسی گیلان در جمع مدیران و کارشناسان این اداره کل با قدردانی از تلاش‌های این مجموعه در مقاطع مختلف افزود : مدیران استانی باید از ظرفیت داده‌های اداره کل هواشناسی و پیش‌بینی‌های آن به عنوان پشتوانه‌ی محکمی در تصمیم‌گیری‌ها بهره‌مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: اعتماد مردم به پیش بینی های هواشناسی در سال های اخیر افزایش یافته است.

نجفی با اشاره به اینکه متأسفانه در بخش پیش‌بینی، پژوهش و داده‌های از پیش تعیین شده کمتر پرداخته شده خاطر نشان کرد: علی رغم اینکه معتقدیم در ۲ دهه‌ی اخیر اقدامات اساسی در توسعه‌ی پیش‌بینی هواشناسی صورت گرفته اما اغلب تلاش‌ها برای پیش‌بینی‌ها را به دید هزینه دیده می‌شود در صورتی که یک سرمایه‌گذاری بزرگ است.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه در سال‌هایی که درآمد کشور بالا بود باید اقدامات مؤثری در این خصوص انجام می‌گرفت اظهار داشت: علی رغم اینکه در شرایط سخت درآمدی بسر می‌بریم اما با جدیت تمام در گسترش حوزه‌ی هواشناسی گام برمی‌داریم.

نجفی گفت: اگر امروز به این درک رسیدیم که هواشناسی اهمیت بالایی دارد نباید به عدم توجه به این بخش در سال‌های گذشته توجه کنیم.

وی اظهار داشت: با برنامه‌ریزی صحیح و استفاده از فرصت پیش‌بینی های هواشناسی بارش‌ها چه به صورت باران و برف به عنوان یک نعمت الهی محسوب می‌شود.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه بیش از ۷ میلیارد مترمکعب آب ناشی از بارش به دریای خزر ریخته می‌شود گفت: بهترین خاک‌های حاصلخیز استان که سال‌ها برای فراوری آن طول می‌کشد با ریختن بارش‌ها به دریای خزر موجب فرسایش می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: رسوب تالاب انزلی باعث کاهش عمق این تالاب شده است که آسیب‌های فراوانی در پی دارد.

دکتر نجفی بر ضرورت انعکاس پژوهش‌های انجام گرفته از اقلیم استان گیلان به مردم تأکید کرد و گفت: دقیق نبودن پیش‌بینی ها و تغییر نقش‌های هواشناسی در سال‌هایی باعث شده تا برخی مدیران اعتقادی به بهره‌مندی از این ظرفیت بالا نداشته باشند که در سال های اخیر این تفکر اصلاح شده است.

وی به بی مهری‌های صورت گرفته در برف اخیر اشاره خاطر نشان کرد: علی رغم تعریف مدیریت بحران که نباید وارد میدان شد و به کنترل وضعیت پرداخت اما حضور در بین مردم باعث کاهش آلام آنان در مشکلات احتمالی بود و این را وظیفه‌ی خود می‌دانستم.

نماینده عالی دولت در گیلان با قدردانی از همراهی‌های مردم در مقاطع مختلف گفت: از اینکه مردم، جراید و رسانه‌ها به گفته‌های ما اعتماد می‌کنند از آنان بسیار سپاسگزاریم.

نجفی به ارتباط مستمر و مطلوب مدیریت بحران استان با اداره کل هواشناسی اشاره و خاطر نشان کرد: نارسایی‌هایی در بخش‌های سخت افزاری و نرم افزاری این اداره کل وجود دارد که با حمایت‌هایی که خواهد شد در آینده‌ای نزدیک برخی از نواقص برطرف می‌شود.

استاندار گیلان یکی از مباحث مهم در سال ۹۶ را گردشگری دانست و افزود: بخش عمده‌ای از تقویت زیر ساخت‌ها و تصمیم‌گیری ها در توسعه‌ی بخش گردشگری مربوط به مجموعه‌ی هواشناسی است.

۱۱ ایستگاه هواشناسی به صورت خودکار عمل می‌کنند

در این نشست مدیر کل هواشناسی گیلان گفت: از سال ۱۳۷۴ و پس از تأسیس اداره کل هواشناسی گیلان دکتر نجفی به عنوان اولین استاندار در این اداره کل حضور پیدا کردند.

بهمن کمانگر با ارائه گزارشی از روند توسعه‌ی این اداره کل و نیز مراکز تحقیقاتی و پیش‌بینی هواشناسی افزود: در ۳ سال گذشته با حمایت‌های مجموعه‌ی استانداری ۱۱ ایستگاه هواشناسی به صورت خودکار عمل می‌کنند و ۲ ایستگاه نیز کماکان به صورت قدیمی هستند.

وی با اشاره به اینکه تنها شناور تحقیقاتی هواشناسی در سطح کشور در استان گیلان وجود دارد گفت: عدم آشنایی مدیران با علم هواشناسی در تصمیم‌گیری‌ها یکی از چالش های روبرو است که در دولت اعتدال این مشکل کاهش پیدا کرده است.

مدیر کل هواشناسی گیلان از راه اندازی سامانه تهک (توسعه هواشناسی کاربردی) از سال ۱۳۹۳ در گیلان خبر داد و گفت: باتوجه به اینکه ۸۵ درصد خسارات به بخش کشاورزی ناشی از پدیده‌های جوی است نرم افزار خودکار سازی تهک با حمایت استانداری گیلان راه‌اندازی شده است.

وی افزود : باتوجه به اهمیت محصول برنج در سال زراعی جاری برای اولین بار این سامانه توسط هواشناسی گیلان در این محصول پیاده سازی شده است.

استاندار گیلان همچنین با حضور در مرکز پیش بینی هواشناسی گیلان از بخش های مختلف آن بازدید کرد.

Share