اظهارات مخالفان و موافقان استیضاح وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس
جلسه بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی با حضور نمایندگان و برخی اعضای هیات دولت آغاز شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دقایقی پیش جلسه بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی با حضور نمایندگان و برخی اعضای هیات دولت آغاز شد.
اسحقاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و مجید انصاری معاون حقوقی رئیس جمهور ،سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات ،محمود واعظی وزیر ارتباطات،بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی،سیدرضاصالحی امیری وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی،مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری ،سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی،بیژن نامدار زنگنه وزیرنفت برای حضور در جلسه استیضاح در پارلمان حضور یافتند.
سعیدی: استیضاح وزیر راه سیاسی نیست
محمداسماعیل سعیدی در نشست علنی امروز (یکشنبه یکم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس گفت: در ابتدا لازم است کلیاتی را در خصوص استیضاح وزیر راه مطرح کنم،مبنی بر اینکه بر خلاف آنچه که در روزهای گذشته مطرح شده است،استیضاح وزیر راه به هیچ عنوان سیاسی نیست.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دلایل استیضاح وزیر راه بر مبنای مستندات قانونی است افزود: مجلس شورای اسلامی باید به وظیفه نظارتی خود عمل کرده و اگر مشکلی در عملکرد وزرا و مسئولان دولتی وجود دارد این موضوع باید درصحن علنی مجلس پیگیری و مورد رسیدگی قرار گیرد؛بنابراین مطرح کردن مسائلی مبنی بر اینکه چند ماه تا پایان کار دولت زمان باقی است و نباید استیضاح در مجلس پیگیری شود،قابل قبول نبوده و وجهه قانونی ندارد.
وی با تاکید براینکه پاسخگویی از سوی مسئولان به مردم باید نهادینه شود تصریح کرد: به گفته امام(ره) مردم ولی نعمت ما هستند و لذا با پیشانی باز در مقابل این مردم درخصوص مشکلات باید عذرخواهی شود؛هرچند که این موضوع در حوادث گذشته به ندرت اتفاق افتاده به طوری که در حادثه اخیر قطار وزیر راه در مقابل مردم گفتند “نگران نباشید افراد دارای بیمه بودند.”
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از خانواده ها عزیزانشان را در این حادثه از دست دادند گفت:بسیاری از خانواده ها در این حادثه حتی به خاکستر عزیزان خود نیز دست نیافتند؛بنابراین این سوال مطرح می شود که چرا قطار مجهز به امکانات و تجهیزات نبود و چرا امدادگران با تاخیر به محل حادثه آن هم پس از یک و نیم ساعت رسیدند.
سعیدی با اشاره به اینکه گفته می شود از بهترین سیستم ها و تجهیزات در زمان خطر برای قطار استفاده شده است افزود: اگر برای این سیستم میلیاردها تومان هزینه شده و گزارش آن به مردم داده شده است؛پس چرا خطای انسانی در این اتفاق به صفر نرسیده و چرا این حادثه ناگوار اتفاق افتاد و حدود ۴۸ نفر در آتش سوختند.
وی با بیان اینکه چرا برای عبور از رکود سنگین مسکن اقدامات قابل قبولی انجام نشده است،تصریح کرد: آیا از بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری که تبدیل به معضل شده راضی هستید؟آیا از به سازی و نوسازی بافت های روستایی و اقدامات انجام شده در این مسیر رضایتی وجود دارد؟ آیا مردم از تکمیل پروژه های مسکن مهر راضی هستند؟.
این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از بی توجهی وزارت راه و شهرسازی در پیگیری مسکن اجتماعی گفت: آیا از بهبود وضعیت صنعت حمل و نقل ریلی راضی هستید. در خصوص نوسازی ناوگان برون شهری و درون شهری حرکت قابل قبولی انجام شده است. متاسفانه وزیر راه و شهرسازی بدون ارائه نظر کارشناسی طرح مسکن مهر را “مزخرف” می داند؛ضمن اینکه مسکن اجتماعی نیز تا کنون در حد شعار باقی مانده است. همچنین وزارت راه با وجود تخریب توأمان عرضه و تقاضا اقدام خاصی نیز در این حوزه انجام نداده است.
وی با بیان اینکه با کدام منطق خرید ۱۱۸ فروند ایرباس و ۱۰۸ فروند هواپیمای بوئینگ برای ایران ایر انجام شده است افزود: منابع خرید این هواپیماها از صندوق توسعه ملی تامین شده که رویکرد قابل قبولی نیست؛ضمن اینکه در کنار این شرکت هواپیمایی ۱۳ شرکت هواپیمایی دیگر هم وجود دارد که اقدام حمایتی برای آنها انجام نشده است.همچنین اقدامات وزارت راه در صنعت هوایی باعث آزادسازی نرخ بلیط شد این در حالی است که این موضوع منجر به ایجاد انحصار و افزایش هزینه برای مردم گردید.
عضوکمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه بسیاری از پروژه های ریلی منتظر تامین منابع هستند،تصریح کرد: باید به مشکلات موجود در وزارت راه و شهرسازی توجه کرد.
مقدسی: استیضاح وزیر به معنای نادیده گرفتن خدمات دولت نیست
نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی گفت که استیضاح وزیر به معنای نادیده گرفتن خدمات دولت نیست.
به گزارش ایسنا، سیدمهدی مقدسی که به عنوان یکی از متقاضیان استیضاح وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) سخن میگفت، اظهار کرد: من با افتخار از دولت حمایت کرده و میکنم و اگر موضوع استیضاح وزیر هم مطرح شود نباید آن را به معنی نادیده گرفتن خدمات دولت دانست. در مقابل هر جا دولت خوب عمل میکند ما خود را موظف به حمایت از دولت میدانیم. لذا نگاه ما یک نگاه سیاه و سفید نیست و بر اساس منطق، عقلانیت و اعتدال مسائل را مطرح میکنیم.
وی افزود: من از موضع فراکسیونی حرف نمیزنم، فراکسیون امید نظر خود را اعلام کرده بلکه ما در مقابل قانون اساسی قسم یاد کردیم که از حقوق ملت دفاع کنیم و این استیضاح هم بر اساس احساس تکلیف بود. ما نباید نگران جراحی در دولت باشیم. زیرا اگر اشکالی را در دولت برطرف کنیم این به سود دولت خواهد بود و اعتقاد مردم به دولت بیشتر میشود.
این عضو کمیسیون صنایع مجلس، اضافه کرد: در همه دنیا وقتی خطایی رخ میدهد بالاترین مقام دستگاه مربوطه عذرخواهی میکند. زیبنده بود آقای آخوندی هم بعد از حادثه قطار سمنان استعفا میداد نه به واسطه اینکه همه مسئولیت متوجه او شود بلکه این حداقل انتظار برای کاهش آلام مردم بود.
مقدسی مسأله اشتغال را جزو مطالبات مردم عنوان و خاطرنشان کرد: ۱۱ ماه از سال ۹۵ گذشته و دولت و سایر قوا باید پیرامون اقتصاد مقاومتی گزارش عملکرد خود را ارائه کنند. من بارها به آقای آخوندی تذکر دادم وقتی امکان ساخت واگن باری و مسافری داریم چرا اقدام به خرید از کشور دیگری میشود؟ وقتی وزیری مثل آقای نعمتزاده که دایره المعارف صنعت کشور است میگوید جلوی واردات واگن را میگیرم چرا وزیر راه ایشان را دور میزند و به آقای روحانی برای واردات واگن نامه مینویسد آن هم در شرایطی که کارخانههای واگنسازی ما رو به تعطیلی است؟ پس ما کی میخواهیم به دستور رهبری برای اقتصاد مقاومتی عمل کنیم؟
نماینده مردم اراک در مجلس ادامه داد: در شرایطی که کارگران ما بیکارند و هشت تا ۹ ماه است حقوق نگرفتهاند چرا ما برای کرهایها و چینیها بازار ایجاد میکنیم؟ باید با ارائه سازوکار و هماهنگی مناسب بحران بیکاری را حل کنیم نه اینکه هر وزیر راه خود را برود.
این نماینده مجلس پیش از آغاز سخنان خود نسبت به تجمع جمعی از نمایندگان در اطراف صندلی وزیر انتقاد کرد و خواستار توجه وزیر، نمایندگان دولت و همکاران نماینده خود به اظهاراتش شد.
سیدمهدی مقدسی که در جریان نشست مشترک فراکسیون امید با وزیر راه و شهرسازی دچار فشار عصبی شده و به بیمارستان منتقل شده بود در پایان اظهارات خود از نمایندگانی که به ملاقات وی آمدند تشکر کرد و به مزاح گفت: من به دوستان از بیمارستان توصیه کردم اگر جانم را از دست دادم این را به بندهای استیضاح اضافه نکنند.
صباغیان: امیدوارم استیضاح باعث کاهش تخلفات و رشد ایران اسلامی شود
یک عضو فراکسیون امید با تأکید بر اینکه «نمایندگان فارغ از نگاه سیاسی رأی خود را درباره استیضاح اعلام کنند» ابراز امیدواری کرد که این استیضاح باعث کاهش تخلفات و رشد ایران اسلامی شود.
به گزارش ایسنا، محمدرضا صباغیان نیز به عنوان موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «آقای آخوندی را فردی توانمند و صالح میدانم» گفت: با وجود اینکه بعد از حادثه قطار مشهد- سمنان مدیر رده بالا به خاطر کوتاهی استعفا کرد ولی بنده باز هم این استیضاح را امضا کردم و موافق آن هستم.
وی توضیح داد: در کشور ما بعد از بروز حادثهای افراد رده پایین مقصر شناخته شده و بعضاً تنبیه میشوند و مسئولان ارشد در رأس حوزه اجرایی از پاسخگویی طفره رفته و در حاشیه امن قرار میگیرند. روندی که در کشورهای پیشرفته و مردمسالار وجود ندارد و باید در کشورمان نهادینه شود.
نماینده مهریز و بافق ادامه داد: اگر ما از ابزارهای قانونی نظارتیمان استفاده نکنیم نمیتوان امیدی به حل مشکلات و رفع آن داشته باشیم. اگر مسئولان ارشد قوه مجریه بدانند در برابر پدیدههای اجتماعی همچون طلاق، بیکاری، آلودگی هوا و اتفاقاتی همچون اختلاسها، املاک و حقوق نجومی و تخریب پلاسکو باید پاسخگو باشند و باید به حداقل خواسته عمومی یعنی استعفا تمکین کنند در آینده جامعه بهتری خواهیم داشت. بنده با چنین نگاهی این درخواست استیضاح را امضا کردم چون ما با خانوادههای داغدار و مجروحی روبرو هستیم که باید به آنها پاسخی بدهیم.
صباغیان در پایان تأکید کرد: با نهادینه شدن فرهنگ عذرخواهی و پذیرش مسئولیت شرایط جامعه بهتر خواهد شد. از این رو از نمایندگان میخواهم فارغ از نگاه سیاسی رأی خود را بدهند. امیدوارم این استیضاح باعث کاهش تخلفات و رشد ایران اسلامی شود.
شهریاری: سال گذشته ۱۶ هزارو ۳۰۰ نفر در جادهها کشته شدند
نماینده زاهدان و عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر راه به آمارهای پزشکی قانونی در رابطه با تلفات جادهای اشاره کرد.
حسینعلی شهریاری گفت: متأسفانه آمار پزشکی قانونی نشان میدهد که تلفات جادهای در سال گذشته ۱۶ هزار و ۳۰۰ نفر بوده، همچنین ۳۱۳ هزار نفر از در نتیجه تلفات جادهای مصدوم شدهاند؛ اگر به این مسأله دقت کنیم متوجه میشویم که تعداد زیادی از تختهای آی.سی.یو بیمارستانها به تصادفات جادهای اختصاص دارد که هزینههای زیادی بر روی دوش بهداشت و درمان میگذارد که شاید دهها هزار میلیارد تومان باشد. یکی از علل تصادفات جادهای، وضعیت نامناسب جادههای کشور است.
این نماینده مجلس ادامه داد: قرار بود که بندر چابهار به عنوان یکی از بنادر کشور شروع به کار کند؛ اگر قرار باشد بندری سالیانه ۶ میلیون تن کالا جابجا کند باید هر روز حدود ۲ هزار کامیون با ظرفیت ۲۰ تن در رفتوآمد باشند اما هیچ یک از راههای ترانزیت سروسامان نگرفته است.
شهریاری متذکر شد: همچنین قرار بود کریدور جنوب به شمال فعال شود. با این کریدور به آسیای میانه راه پیدا میکردیم و قرار بود صادرات به افغانستان انجام شود اما زیرساختها اتفاق نیفتاده است.
او خطاب به جهانگیری نیز گفت: شما تلاش زیادی کردید و فرودگاه چابهار را نیز تصویب کردید. فرودگاه چابهار یک فرودگاه نظامی است. وقتی که میخواهید تجار و سرمایهگذاران خارجی را به منطقه بیاوریم نمیتوان از فرودگاه نظامی که آن هم ۳۰ کیلومتر با شهر فاصله دارد استفاده کنید.
شهریاری در بخش دیگری از صحبتهای خود عنوان کرد: آقای آخوندی وزیر موفقی بود اگر به جز وزارت راه در هر وزارتخانه دیگری بود. شناختی که دکتر هاشمی، وزیر بهداشت از راههای منطقه ما دارد بیشتر از آقای آخوندی است. دکتر هاشمی چند بار به سیستان آمدند و هر بار چند روز حضور داشتند و تمام مسیرها را از طریق اتومبیل طی کردند و با جادهها آشنا هستند. اما ندیدیم که آقای آخوندی این کار را انجام دهند.
این نماینده مجلس همچنین بر پایین بودن شاخص راههای روستایی سیستان و بلوچستان نسبت به میانگین کشوری اشاره کرد و گفت: اینکه امروز چه نتیجهای از این استیضاح بیرون بیاید مهم نیست؛ ما در راستای وظیفه خود و حمایت از حقوق مردم عمل میکنیم.
قاضیپور: هم بُرد و باخت تراکتور مهم است، هم جان مردم
نماینده ارومیه گفت: ما آذری زبان هستیم و افتخار ما این است و برای ما هم برد و باخت تیم تراکتور مهم است هم جان مردمی که در سانحه قطار جان خود را از دست دادند.
نادر قاضیپور که به عنوان موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی سخن میگفت، خاطر نشان کرد: آقای آخوندی شما یک فعال اقتصادی هستید و شرکتها و بنگاههای مختلفی را تاسیس کرد، اما چرا در میان این فعالیتها، کارخانه تاسیس نکردید که جوانان بتوانند در آنجا اشتغال داشته باشند و فقط دنبال تجارت بودید و اگر انشاءالله رای نیاوردید حتما یک کارخانه تاسیس کنید.
وی افزود: آیا شما لیست اموال خود را به قوه قضائیه تحویل دادهاید یا خیر؟ شرکت هایی که توسط اعضای خانواده شما اداره میشود و به ظاهر بعد از وزارت از آنها خارج شدید چقدر از وقت شما را گرفته است و از رانت وزارت شما استفاده کرده؟ لطفا نسبت خود را با خانمها و آقایانی که در شرکتهای منتسب به شما فعالند را بگویید.
قاضیپور تصریح کرد: تعدادی از معاونان وزیر راه دو شغله هستند و در شرکت های خصوصی فعالیت می کنند و وزیر اطلاعات به جای اینکه در مجلس بنشیند و از وزیر حمایت کند برود و به این تخلفات برسد. اشخاص و وابستگان درجه یک آقای آخوندی همه در شرکت های خصوصی مشغول کار با وزارت راه هستند، نظیر شرکت کیسون، همچنین فرزند ایشان نیز چندین شرکت زیرساختی ثبت کرده است و محمدهادی آخوندی و احمد آخوندی شرکت های فراوانی به اسم خود دارند و با کد ملی ۰۰۱۰۳۱۱۶۴۶ و با شما چه نسبتی دارند؟
وی در ادامه با اشاره به اموال وزیر راه گفت: املاک شما در شمال تهران و دفتر کار مجهز شما از چه راهی به دست آمده و منزلی که به آقای محمدهادی آخوندی اختصاص یافته به چه عنوان بوده و ایشان با شما چه نسبتی دارند؟ همچنین رئیس سازمان بنادر نیز ۱۵ هزار یورو برای ماموریت خارج از کشور حق ماموریت گرفت. همچنین ساختمان بلوار کاوه، تقاطع دولت، خیابان وارسته کوچه فرهنگ پلاک ۱۰ به چه عنوان به عنوان خانه دوم شما استفاده می شود و از این به بعد مردم باید آنجا را زیر نظر داشته باشند.
قاضیپور خاطرنشان کرد: بیش از یک گونی مدارک در مورد آقای آخوندی به دست آمده و همه آنها مساله دار است و در کنار این یک گونی، انتصاب های ایشان نیز مشکل دار است. چرا لیسانس علوم قضائی را به عنوان معاون خود قرار میدهد. همچنین سهل انگاری هواشناسی باعث شد پرتقال و کیوی کشاورزان یخ بزند، چرا با مسئولین سازمان هواشناسی برخورد نشده است.
علیرضابیگی: دلیلم برای استیضاح وزیر راه فاینانس خرید هواپیما است
نماینده تبریز، مهمترین دلیلش برای امضای استیضاح را استفاده وزیر از فاینانس خارجی برای خرید هواپیمای ایرباس و آر تی آر اعلام کرد.
به گزارش ایسنا، احمد علیرضابیگی در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر راه گفت: در این جلسه، به نمایندگان مجلس اثبات می کنم که آقای آخوندی صلاحیت وزارت را ندارد.
این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس سپس در تشریح دلایل استیضاحش گفت: آیا شهادت شهدای منا بیشباهت با جان باختن عزیزانمان در منطقه هفت خان سمنان نیست؟ یا جان باختن دیگر عزیزانمان در حادثه تبریز با شهدای پلاسکو شباهت ندارد؟ همانطور که معتقدیم آل سعود لایق خدمتگزاری حرمین شریفین نیستند با همان استدلال معتقدیم آقای آخوندی لیاقت و کفایت وزارت راه و شهرسازی را ندارد.
وی با طرح ادعاهایی نسبت به مدیر عامل سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: سعدی نژاد در زمانی که مدیر عامل راه آهن بود به عنوان خریدار، در این سازمان عمل می کرد. آیا ایشان امروز نیز در خریدهای سازمان کشتیرانی نقش آفرین است؟ حضور ایشان در این سازمان نشانه بی لیاقتی وزیر راه و شهرسازی است.
علیرضا بیگی سپس جهت انتقادات خود را متوجه قرارداد خرید هواپیما از شرکت ایرباس و ای تی آر کرد و افزود: شرکت ایرباس در قراردادش با سازمان هواپیمایی کشوری شرایطی را به ایران تحمیل کرده است. از آن گذشته مصوبه هیات وزیران برای خرید ۱۱۱ فروند هواپیما از طریق تسهیلات فاینانس به ارزش ۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو و همچنین خرید هواپیماهای ای تی آر و ارزش میلیون ها دلار آن هم از طریق منابع فایناس (منابع مالی خارجی) بدون استفاده از منابع مالی داخلی مشکل دیگری است که آقای آخوندی باید جوابگوی آن باشد.
نماینده مردم تبریز در مجلس با طرح این پرسش که خرید هواپیما کجای اقتصاد مقاومتی قرار دارد؟ گفت: چرا تمام برنامه وزارت راه و شهرسازی به خرید هواپیما اختصاص یافته است، در حالی که هر دو روز یک بار به اندازه یک سقوط هوایی در جاده های کشور کشته می دهیم؟
فرهنگی: استیضاح آخوندی فنی، عملکردی و نظارتی است
نماینده مردم تبریز تأکید کرد که استیضاح وزیر راه و شهرسازی از معدود استیضاحهایی است که کاملاً فنی، عملکردی و نظارتی است.
محمدحسین فرهنگی نیز به عنوان موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی، گفت: در این استیضاح مقام مسئولی وادار به توضیح شد و متن بر حاشیه غلبه کرد و در این استیضاح عملکرد فارغ از مسائل سیاسی و شخصی مورد بررسی قرار گرفت.
وی با اشاره به اعلام موضع برخی از فراکسیونهای مجلس درباره استیضاح، گفت: علت اینکه برخی از فراکسیونها قبل از شنیدن استدلالها نسبت به استیضاح وزیر اعلام موضع کردند را نمیدانم اما امیدوارم تجدیدنظر کنند.
فرهنگی همچنین با انتقاد از هیأت رئیسه برای تعلل در دستور کار قرار دادن استیضاح وزیر راه و شهرسازی، گفت: این استیضاح در ۱۴ /۹/ ۹۵ تصویب شد اما بعد از بیش از دو ماه در دستور کار قرار گرفت که این کار خلاف آییننامه است. این توضیح که این تأخیر به دلیل بررسی برنامه ششم در مجلس بوده نیز با توجه صراحت آییننامه قابل قبول نیست.
وی در پایان گفت: بنده و آقای دهقان بعد از صحبتهای وزیر استدلالهای محکم و قابل توجهمان را مطرح میکنیم. امیدوارم هیأت رئیسه در آن زمان تدبیری بیندیشد تا با برقراری نظم در مجلس نمایندگان بتوانند به صحبتهای ما گوش کنند. لذا ادامه بحثم را بعد از صحبتهای وزیر مطرح میکنم.
براساس تکلیف شرعی از وزیر راه و شهرسازی دفاع میکنم
ابوالفضل حسن بیگی در مخالفت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی گفت: بنده یک اصولگرا هستم که اصول را خود را از امام، رهبری و شهدای جنگ تحمیلی و شهدای انقلاب اسلامی آموختهام و امروز براساس تکلیف شرعی از وزیر راه و شهرسازی دفاع میکنم.
نماینده مردم دامغان در مجلس سپس به تشریح چگونگی حادثه قطار سمنان و اقدامات وزارت راه و شهرسازی پرداخت و افزود: در ساعت اولیه حادثه در منطقه در کنار نیروهای اجرایی هر آنچه که میشد، انجام گرفت. بنده به عنوان نماینده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به بررسی ابعاد این حادثه پرداختم. براساس بررسی های انجام گرفته قطار در دمای ۱۳- درجه ترمزش یخ زده بود و همین عامل باعث تصادف با قطار دوم شد. این مساله در حالی اتفاق افتاد که مراکز کنترل سی تی سی و ای تی سی و مراکز کنترل مرکزی تهران و شاهرود مسیر را تحت کنترل داشتند.
وی ادامه داد: در مرحله اول، هدف کمک به آسیب دیدگان بود و در مرحله دوم دنبال مقصر یا مقصران بودیم و این در حالی بود که در آن شرایط حساس، هر دستگاه، دیگری را به عنوان مقصر معرفی میکرد. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز برای روشن شدن ابعاد حادثه بنده را از طرف کمیسیون مامور بررسی موضوع کرد. البته تعدادی از اعضای کمیسیون عمران نیز در منطقه حاضر شدند. در این حادثه اشکالات عجیب و غریبی مطرح می شد. ما سراغ مانیتورها رفتیم تا مغایرت اظهارات مسئولان با تصاویر ثبت شده در مانیتورها مشخص شود.
حسن بیگی ادامه داد: محل وقوع حادثه جزو مناطق صعب العبور بود که به دلیل ترمزهای پی در پی، ترمز قطار کارایی خود را از دست داده بود. گزارش های متعدد و ضد و نقیض ما را بر آن داشت که تحقیقات دوم را آغاز کنیم. هجمه ها در این گزارش ها به مسئولان استان تا جایی پیش رفت که تلاش داشتند گزارش های نادرست را به تایید مقامات مسئول برسانند.
نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از نگاشتن نامه محرمانه به رئیس جمهور خبر داد و افزود: در همان مقطع به فاصله حدود دو هفته از حادثه قطار نامه ای محرمانه در ۲۲ محور به رئیس جمهور نوشتم و از وجود مافیا برای خرید تجهیزات پیشرفته خط آهن از روسیه، آمریکا یا رژیم صهیونیستی خبر دادم و به ایشان تاکید کردم که نباید در برابر این مافیا کوتاه بیایند.
نماینده مردم دامغان در مجلس یادآور شد: تمام تحقیقات و بررسی های انجام گرفته را بار دیگر با تعداد زیادی از کارشناسان و متخصصان حتی متخصصان بازنشسته مرور کردم و مشخص شد که مدیر عامل سابق شرکت راه آهن در حادثه قطار سمنان مقصر نبود.
وی مجلس شورای اسلامی را در اصلاح زیرساخت های حوزه راه آهن مسئول دانست و افزود: راه آهن تهران – مشهد که اعتبار ایران است باید از نظر زیرساختی با پیش بینی بودجه مورد نیاز اصلاح شود و این کار باید توسط ما نمایندگان مجلس انجام شود، مجلس در این زمینه سهیم است.
حسن بیگی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به استعلام های انجام گرفته از وزارت اطلاعات در حادثه قطار سمنان گفت: در خصوص گزارش های متعدد تهیه شده در این موضوع از وزیر اطلاعات سوال کردم و ایشان به من گفتند بخش اعظم گزارش ها نادرست است. به اذعان ایشان وزارت راه یکی از پاک ترین وزارتخانه ها در دولت فعلی است.
تاجگردون: سهم آخوندی در حوادث حوزه راه در حد استیضاح نیست
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ضمن مخالفت با استیضاح وزیر راه گفت که از باب وظیفه نمایندگی برخی ابهامات در مورد آخوندی را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که این مسائل صحت نداشت است.
به گزارش ایسنا، غلامرضا تاجگردون نیز در جریان بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی به عنوان یکی از مخالفین استیضاح، گفت: برخی میگویند زمان زیادی تا پایان عمر دولت باقی نمانده لذا نباید وزیر را استیضاح کنیم اما من نمیگویم که چون زمان دولت کم است استیضاح نکنیم بلکه اگر وزیری حتی یک ثانیه وزارتش به ضرر نظام بود نباید بگذاریم پشت میز وزارت بنشیند و اگر خلاف و خیانتی کرده باید استیضاح شود.
وی افزود: سالانه ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر از عزیزان ما جانشان را در جادهها از دست میدهند. شاید من و امثال من هم در آینده جزو این قربانیان باشیم. اما آیا وزیر مقصر این اتفاق است؟ ما باید در این حوادث سهم تقصیر هر دستگاه را مشخص کنیم. اگر سهم وزیر در حد استیضاح است او را استیضاح کنیم اما اگر ادله کارشناسی به این نتیجه میرسد که سهم آخوندی در حد استیضاح نیست باید جلوی آن را بگیریم.
نماینده مردم گچساران در مجلس در ادامه استیضاح را وظیفه قانونی نمایندگان عنوان و خاطرنشان کرد: استیضاح تقابلی بین نمایندگان موافق و مخالف ایجاد نمیکند. بلکه هر دو گروه مطالبات اجتماعی، فنی، اعتقادی و نقطه نظر خود را مطرح میکنند.
وی ادامه داد: اینکه وزیری بارها در ملأ عام، در تلویزیون و امروز چندین بار در صحن مجلس رسماً از مردم و نمایندگان پوزش طلبیده و برای اولین بار معاون وزیری استعفا داده موضوعی است که باید آن را به فال نیک بگیریم و با قدر دانستن آن را در جامعه تکثیر کنیم. اگرچه وظیفه وزیر بود که معذرت بخواهد و این کار را کرد. اما کسانی هم بودند که مقصر بودند و هیچ وقت عذرخواهی نکردند.
تاجگردون با تأکید بر لزوم ارزیابی عملکرد وزارت راه در حوزه هوایی، دریایی و ریلی ادامه داد: ما باید نقاط قوت و ضعف را در کنار هم بگذاریم و به وزیر نمره بدهیم. اگر اینها را بررسی کنیم میبینیم که شاید نشود نمره منفی به وزارت راه داد. آقای آخوندی ۱۶۰ هزار میلیارد تومان قرارداد بسته در حالی که من به عنوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و رئیس کمیسیون تلفیق بودجه یک دهم این مبلغ را هم نمیتوانم به وزارت راه اعتبار دهم و چون در بودجه ۹۶ نتوانستیم یک میلیارد دلار برای بخش ریلی اختصاص دهیم خود را در حوادث آتی ریلی هم مقصر میدانم.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه با اشاره به برخی ابهامات و سوالات درباره وزیر راه اظهار کرد: من به عنوان وظیفه نمایندگی خدمت آقای وزیر رسیدم و گفتم آیا صحت دارد که فرزند شما با فرزند مدیرکل در فلان معامله شریک است و آیا صحت دارد که فلان معاون شما چنین کرده؟ ایشان از من خواست موضوع را بررسی کنم، اگر به تشخیص میرسیدم که در مجموعه آقای آخوندی و یا هر وزیر دیگری امکان فساد وجود دارد که منجر به نگرانی برای ملت است نمیآمدم به خاطر امثال آقای آخوندی دنیای خود را بفروشم. من به عنوان وظیفه نمایندگی از ایشان سوال کردم و اگر به نتیجه دیگری میرسیدم حتماً میگفتم.
تاجگردون درباره طرح اتهاماتی مبنی بر سیاسی بودن وزیر راه گفت: ما میفهمیم که کدام وزیر رفتار سیاسی دارد یا نه. تک تک معاونین وزیر راه را مرور کنید، از شرکت زیرساخت تا راهآهن، پشتیبانی امور مجلس و برنامهریزی و اقتصاد کدام یک آدمها سیاسی و وابسته به جناح سیاسی هستند؟ اینها متعلق به دورهها و دولتهای مختلف هستند. به کدام جریان سیاسی و حزبی وصل هستند؟ نه اینکه سیاسی بودن اشکالی داشته باشد اما اگر رفتار سیاسی دیده شود باید با آن برخورد شود.
نماینده مردم گچساران در ادامه با بیان اینکه حتی کشته شدن یک نفر در حوادث ریلی، جادهای و هوایی حائز اهمیت است، افزود: من به خانوادههای داغداری که در سانحه قطار سمنان عزیزانشان را از دست دادند تسلیت میگویم و به مردم شریف آذربایجان و خراسان نیز تسلیت میگویم. اما از نمایندگان میخواهم که این استیضاح رأی ندهند و بگذارند چرخهای که به راه افتاده به سرمنزل مقصود برسد.
دیدگاه