مدیرکل راه و شهرسازی گیلان:

وجدان کاری در اجرای ایمنی ساختمان‌ها ضعیف است | توجه مردم به رعایت ضوابط جلب شد

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان گفت:ضعف فرهنگی و وجدان کاری در مدیرکل راه و شهرسازی گیلان؛ عمده مشکل در بخش اجرا و نظارت بر ساخت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، علی خاوری با بیان اینکه با کمبود قوانین و مقررات و آیین‌نامه‌ها در حوزه تأمین ایمنی ساختمان‌ها مواجه نیستیم،گفت: عمده مشکلات به بحث اجرا و نظارت بر اجرا برمی‌گردد که این مشکلات در همه مناطق کشور و ازجمله گیلان وجود دارد.

وی افزود:حادثه زلزله منجیل و رودبار در سال ۶۹ در استان گیلان، یک قوه محرکی بود برای اینکه اولین آیین‌نامه زلزله ۲۸۰۰ در کشور نوشته شود و اکنون نیز نسخه پنجم آن تهیه شده و تلاش ما بر این است که در گیلان هم مثل سایر استان‌ها این دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها اجرایی شود.
خاوری وضعیت ایمنی ساختمان‌ها در مقایسه با سال‌های گذشته را قابل‌قبول دانست و افزود: هرچند به وضعیت ایده‌آل در این بخش نرسیده‌ایم، اما نسبت به سنوات و چند دهه قبل کیفیت و رعایت مقررات ملی در تمام بخش‌ها ازجمله در بخش ایمنی بیشتر شده است.
مدیرکل راه ‌‌و شهرسازی استان گیلان با بیان اینکه علی‌رغم مقررات موجود، شاید تاکنون مباحث ایمنی در سازه‌ها چندان مورد توجه جدی قرار نمی‌گرفت، بیان کرد: اتفاق تلخی که در ساختمان پلاسکوی تهران رخ داد، توجهات به این قسمت را بیشتر از قبل کرد.
وی تصریح کرد:ما سمینارهایی برگزار کردیم و گروه‌هایی را تشکیل دادیم تا ساختمان‌های حساس را ازنظر تجهیزات مربوط به ایمنی ساختمان بازنگری و بررسی کنند و این گروه‌ها شروع به بازدید از ساختمان‌های بلندمرتبه و دولتی کرده‌اند.
مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با بیان اینکه ساختمان اداره راه وشهرسازی ازنظر رعایت مسائل ایمنی ضعیف است،گفت: این ساختمان در حال بازدید و بازنگری است تا نواقص آن در حد امکان رفع شود؛ ضمن اینکه این دقت نظر و حساسیت، امروز بیشتر از قبل برای ساختمان‌های دیگر هم ایجاد شده است.
خاوری معضلات موجود در بخش رعایت ایمنی را مربوط به ضعف فرهنگی دانست و خاطر نشان کرد:قوانین و مقررات در کشور موجود است، ولی از نظر وجدان کاری و فرهنگی ضعف داریم؛ دولت هم باید در بعضی از حوزه‌ها ورود پیدا کند و تاحدی هزینه‌‌های این مهم را پرداخت کند و یا حداقل یارانه‌هایی در این بخش بدهد تا مشوقی برای مردم ایجاد شود.
وی تأکید کرد:واقعیت آن است که امروز توجه مردم به رعایت ضوابط جلب شده و وظیفه نظارتی ما و متولیان اصلی ازجمله شهرداری‌ها هم حکم می‌کند که حتماً توجه بیشتری به این موضوع داشته باشیم.
مدیرکل راه ‌‌و شهرسازی استان گیلان همچنین در مورد میزان توجه به الزامات زیست‌محیطی در ساختمان‌ها گفت: یکی از الزاماتی که اکنون در گیلان و سایر نقاط کشور به شدت در ساختمان‌های شخصی و دولتی رعایت می‌شود، صرفه‌جویی در مصرف انرژی است و ازجمله مواردی است که توسط سازندگان موردتوجه بسیار قرار می‌گیرد.
خاوری ادامه داد:مثلاً در بخش گازرسانی، چون نظام‌مهندسی و شرکت‌های کنترل این کار را انجام می‌دهند،کیفیت ایمنی در حوزه گاز و رصدهای حین اجرا و دوره بهره‌برداری بسیار سخت‌گیرانه است و این دقت نظر از سه سال قبل در بخش گاز قوی شده است.
وی خاطرنشان کرد: توجه به مباحث محیط‌زیست هم جزء مقررات الزام‌آور و از موضوعاتی است که به جد در ساخت‌وسازهای گیلان و کشور رعایت می‌شود.
زمان رای‌گیری انتخابات چهارمین جشنواره چهره سال صنعت ساختمان از۳۰ بهمن تا ۱۰ اسفندماه امسال است و هدایای چهره ‏های برتر نیز در مراسمی ۱۷ اسفندماه در سالن اجلاس پارس اهداء می‌شود.

Share