بحث و جدل مجری «هفت» با رئیس سازمان سینمایی:

ایوبی خطاب به افخمی: بنظرم شما خیلی ترسو هستید

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، حضور رئیس سازمان سینمایی در برنامه «هفت» با بحث و جدل میان او و بهروز افخمی همراه شد. این برنامه در یکی دو شب اخیر از داوران و فهرست نامزدهای جشنواره به شدت انتقاد کرده بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از آی سینما، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، حضور رئیس سازمان سینمایی در برنامه «هفت» با بحث و جدل میان او و بهروز افخمی همراه شد. این برنامه در یکی دو شب اخیر از داوران و فهرست نامزدهای جشنواره به شدت انتقاد کرده بود. امشب حجت الله ایوبی از افخمی و برنامه «هفت» درباره بحث دوتابعیتی بودن داوران انتقاد کرد و بحث میان آنها بالا گرفت.
رئیس سازمان سینمایی در بخشی از گفت‌وگو با افخمی گفت: «شما داوران را متهم کردید که به دلیل دوتابعیتی و ترس از منافقین به فیلمی رای نمی دهند. این تهمت را چگونه می خواهید جبران کنید؟ شما منافقین این انسان های حقیر را چنان بزرگ کردید. این جمله ترسناک است. دیگران می شنوند و این بد است. شما با این جمله، کل سینما را می زنید. ما باید مراعات کنیم.» او همچنین به شکل تلویحی به این نکته اشاره کرد که افخمی چون اقامت کانادا نگرفته، داوران را متهم می‌کند.
اما افخمی در پاسخ به او با اشاره به تشکر خود در سال گذشته از جشنواره گفت: «من یک سال و ۳ ماه در کانادا زندگی کردم با اجازه کار! هیچ گاه درخواست اقامت نکردم. دقیقا بعد از اتمام کارم از کانادا خارج شدم. الان خیلی ها این شایعات را پخش می کنند که من اقامت کانادا دارم. اما داورانی که اقامت یا تابعیت دارند چگونه می تواند بدون ترس داوری کنند؟ مسئله من این نیست که دوتابعیتی هستند یا خیر. مسئله این است که این داوران بسیاری شان در آن سوی مرزها خانه و زندگی و اقامت دارند.»
سپس ایوبی این‌طور به افخمی پاسخ داد: «من در فرانسه چندین سال دانشجو بودم و انجمن اسلامی فرانسه را تاسیس کردم. واقعا منافقین در مرکزشان که فرانسه است هیچ نیستند. بنظرم شما خیلی ترسو هستید. ما به هیچ وجه داوران دوتابعیتی نداریم. من اگر بنا باشد به مصلحتی به داوران مسئله ای را تذکر دهم، رسما اعلام می کنم. پس ما دخالتی نداریم. وقتی رسانه هایی مثل برنامه «هفت» قبل از اعلام آرا فشارهایی به هیئت داوران وارد می کند، این بد است.»
رئیس سازمان سینمایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از هیات داوری جشنواره تمام‌قد دفاع کرد: «داوری ها کاملا درست است. هرسال این اتفاق می افتد. کسی که خودش گمان می کند کارش خوب است، از دیدن نتایج شگفت زده می شود و این در هر جشنواره ای طبیعی است. این جشنواره به طور جد یکی از بهترین جشنواره های ۱۵ سال اخیر بود. درباره فیلم ها بنظرم می رسد فیلم های بسیار خوبی بود. داوران داوران بسیار خوبی بودند. داوری یعنی رای. طبیعی است برخی را انتخاب می کنند و برخی را انتخاب نمی کنند.»
بحث میان ایوبی و افخمی تا جایی بالا گرفت که افخمی از رئیس سازمان سینمایی خواست استعفا دهد: «با این ادبیات که شما دارید من چاره ای ندارم جز اینکه آنچه سال آینده گفتم شما باید استعفا دهید، را الان مجدد بگویم که همین الان بنظرم باید استعفا دهید. این نظر من ترسوی غیرکارشناسی است که نمی فهمم دقیقا چه اتفاقی افتاده و نمی فهمم که این اتفاق هر سال رخ داده است. شما از بیخ همه چیز را منکر می شوید و می گویید به به از این آفتاب عالم تاب!»
ایوبی در پاسخ گفت: «استعفای من به خودم و رئیس فهیمم مربوط است. کمیته ای قرار است پس از جشنواره تشکیل شود و به همه این انتقادات و اعتراضات رسیدگی کند. خانم درخشنده امروز تماس گرفتند، و بسیار از داوری خوب جشنواره تشکر کردند. حالا اینکه بین صد و خورده ای کاندیدا، یک نفر استعفا داد و این ها چیزی نیست. بسیار از این اتفاقات رخ داده است.»
سپس او از افخمی خواست از برنامه «هفت» استعفا دهد که افخمی جواب داد: «من برعکس شما همیشه آماده استعفا هستم. هر زمان که عذرم را بخواهند می روم. اصلا اگر فروش سال آینده سینمای ایران با افزایش بلیط ها به بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان برسد، من استعفا می دهم.»

Share