گزارش خبری از اولین و کاملترین کلینیک بیماری های پستان استان گیلان

ضرورت توجه همگانی به پیشگیری از ابتلا به شایعترین سرطان زنان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نیک پوری گفت: سرطان پستان اگرچه هم در مردان و هم در زنان ایجاد می شود اما بروز آن در زنان قابل مقایسه با مردان نیست. طبق آمار هایی که داریم هر ساله ده هزار زن در ایران به سرطان پستان مبتلا می شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، از آنجا که سرطان سینه شایعترین سرطان در بین خانمها و دومین عامل مرگ ناشی از سرطان در بین زنان است و متاسفانه در کشور ما سن ابتلا به این بیماری ۱۰ سال زودتر از سن مبتلایان در کشورهای غربی است. اهمیت توجه بیشتر به سیستم غربالگری مناسب و آگاهی عمومی از علائم و نشانه های زودرس این سرطان در بین زنان مشخص است خصوصاً که تنها راه درمان مناسب این سرطان تشخیص به موقع و زودرس بیماری است و هیچ کس از ابتلا به سرطان پستان در امان نیست.
در ایران بیماران مبتلای بیشتری از گروه بانوان جوانتر هستند و زنان در روزهای اوج مناسبت اجتماعی و خانوادگی ممکن است به این سرطان مبتلا شوند که اثرات جبران ناپذیری بر خانواده ، باروری و انگیزه به زندگی آنها خواهد گذاشت. در ایران بدلیل عدم وجود سیستم غربالگری مناسب عمومی ، عدم وجود کلینیک های مجهز و دارای فن آوری روز دنیا در زمینه تشخیص زودرس سرطان پستان و عدم آگاهی بانوان از علائم بیماری متاسفانه خانم ها در مراحل پیشرفته تری مراجعه میکنند. بطوری که با اینکه درصد ابتلای زنان در ایران کمتر از کشورهای غربی است (۱/۸ در مقابل ۱/۱۵) ولی میزان کشندگی بیماری و درصد مرگ و میر افراد مبتلا به این سرطان در ایران بسیار بالاتر از کشورهای غربی است.
بنابراین افزایش آگاهی عمومی خصوصاً آگاهی بانوان عزیز، وجود سیستم های غربالگری مناسب و بیمه پذیر و در دسترس با امکانات بروز دنیا، و آموزش شیوه صحیح خودآزمایی سینه به دختران و زنان بالای ۲۰ سال جهت پیشگیری و درمان موفق سرطان سینه کاملاً احساس می شود.
در این راستا گزارش از اولین و مجهزترین کلینیک پستان بیماری های پستان بیمارستان بین المللی قائم(عج) که از سال ۱۳۹۲ بطور رسمی شروع به کار کرده و بطور همگانی به بیماران استان و استانهای همجوار خدمات ارائه کرده است و حدود ۵ هزار مراجعه کننده را مورد پذیرش و درمان مناسب قرارداده، تهیه کرده ایم تا با اصول تشخیصی، پیشگیری و درمان و مشکلات موجود در راه تشخیص زودرس همگانی و استفاده عموم مردم از این خدمات را بررسی می کنیم.

هر ساله ده هزار زن در ایران به سرطان پستان مبتلا می شود

در صحبت با سرکار خانم دکتر زهرا نیک پوری جراح و متخصص زنان، مسئول و موسس اولین کلینیک بیماری های پستان استان گیلان در مورد اهمیت این موضوع به مسائل مهمی اشاره کرده اند.
نیک پوری گفت: سرطان پستان اگرچه هم در مردان و هم در زنان ایجاد می شود اما بروز آن در زنان قابل مقایسه با مردان نیست. طبق آمار هایی که داریم هر ساله ده هزار زن در ایران به سرطان پستان مبتلا می شود و از آنجا که زنان بخش مهمی از جامعه هستند و سلامت آنها عمیقاً با سلامت دیگران پیوند دارد و بعنوان همسر و مادر رکن اساسی هر خانواده را در جامعه تشکیل می دهند بنابراین توجه به پیشگیری و در مان مناسب این سرطان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این جراح و متخصص زنان تصریح کرد: متاسفانه در ایران در مقایسه با توجهات و پیشرفت های فراوانی که در زمینه نازایی و دیگر علوم شده است. در زمینه تشخیص و درمان های موفق سرطان پستان هنوز مشکلات زیادی داریم خصوصاً در شهرستان ها بانوان با چالش ها و مشکلات زیادی همراه هستند، نبودن یک سیستم غربالگری منظم ، عدم وجود کلینیک های مناسب بیماری های پستان جهت مراجعه سریع و به موقع و راحت بانوان و انجام ماموگرافی در زمان مناسب، در دسترس نبودن امکانات آموزشی و تشخیصی در یک مکان مناسب منجر می شد که بانوان نتوانند در زمینه بهداشت ، پیشگیری و همچنین در زمینه درمان مناسب ، امکانات لازم را دریافت کنند.

نیک پوری در ادامه گفت: کلینیک بیماری های پستان بیمارستان بین المللی قائم(عج) پاسخی به این نیاز ها بوده و در همین راستا افتتاح و تجهیز شده است چرا که سرطان پستان یک بیماری مولتی سیستمیک است و نیاز به درمان های گروهی و فوق تخصصی دارد و لازم است بیماران مراجعه کننده با مشکلات پستان در یک مکان توجه به متخصصین رشته های مختلف مثل زنان، جراح عمومی، رادیولوژی و آزمایشگاه و در صورت لزوم انکولوژی و رادیوتراپی ویزیت و مورد مشورت قرارگیرند تا از این مطب به آن مطب رفتن و نگرانی و اضطراب نجات یابند چون در تجربه ای که من دارم دیدم که سرطانی به اندازه ابتلا به سرطان پستان برای یک زن ترسناک و ناراحت کننده نیست چرا که با حس زنانگی خانم، جذابیت و حس مادر بودن و همسر بودن او تداخل دارد. از طرفی نیاز به افزایش آگاهی عمومی، کلاسهای آموزش خودآزمایی پستان و یادگیری علائم و نشانه های زودرس بیماری از دیگر امکانات کلینیک های پستان است که اهمیت بسزایی در تشخیص بیماری دارد چون هنوز در ایران بدلیل نداشتن سیستم غربالگری اجباری این خود بیمار است که بعنوان اولین نفر متوجه تغییرات پستان خود می شود.

وی تصریح کرد: نحوه جداسازی افراد پرخطر و با استعداد ژنتیکی از دیگر اقدامات یک کلینیک پستان مناسب می باشد که این مهم در بخش های متعدد کلینیک پستان با حضور پزشکان متخصص و فوق تخصص در نظر گرفته شده است یکی از نیازهای بالقوه امروز استان ما نداشتن سیستم مدونی برای حفظ باروری در بیماران جوانی است که مبتلا به سرطان پستان می شوند و لازم است تحت شیمی درمانی قرار گیرند. با هدف حفظ قدرت باروری در این دختران و زنان جوان کلینیک پستان بیمارستان بین المللی قائم(عج) با کمک مراکز درمان نازایی استان اقدامات مفیدی را در درجه اول برای مبتلایان به سرطان پستان و انشاالله بعداً برای سایر سرطان ها در دست اقدام دارد و در حال حاضر عده زیادی از این متدها بهره می برند و می توانند بعد از درمان مناسب ازدواج کرده و باردار شوند یا از یائسگی زودرس آنها جلوگیری شود.

لزوم سیستم غربالگری عمومی و اجباری برای زنان بالای ۳۵ سال

نیک پوری در مورد روشهای جدید تصویر برداری و اهمیت آن در تشخیص زودرس و رضایت مندی بیمار و موفقیت درمان اظهار کرد: دستگاه ماموگرافی دیژیتال و بیوپسی استریوتاکسی ضایعات پستان با تخت نمونه برداری خوابیده که برای اولین بار در استان توسط اینجانب در کلینیک پستان بیمارستان بین المللی قائم(عج) به کمک متخصصین رادیولوژی دوره دیده تیم فوق تخصصی کلینیک راه اندازی شد، روشی جدید و دقیق در تشخیص ضایعات بسیار کوچک و غیر قابل لمس پستان که فقط در ماموگرافی قابل رویت است می باشد . قبل از این دستگاه، نمونه برداری یا ممکن نبود و باید بیمار مورد جراحی های غیر دقیق قرار می گرفت یا نمونه برداری در اتاق عمل و زیر بیهوشی انجام می شد که با راه اندازی این دستگاه نمونه برداری بسیار ساده و بصورت کامپیوتری بدون بیهوشی و بدون استفاده از اتاق عمل و بدون ناراحتی و اضطراب بیمار با بی حسی موضعی در حالی که بیمار به روی شکم خوابیده و در این دستگاه جایی برای قرارگیری سینه وجود دارد که موقع انجام بیوپسی علاوه بر رضایت و جلوگیری از ترس بیمار نمونه برداری را برای پزشک آسانتر می کند.
وی در پاسخ به سوال بعدی در مورد روش جدید بیوپسی مکشی یا vacume biopsy که برای اولین بار در استان در این کلینیک پستان راه اندازی و انجام می شود گفت : VADاستفاده از واکیوم یا نیروی مکشی قوی برای برداشتن ضایعه بافتی پستان بداخل سوزن نمونه برداری است که باعث می شود بافت مناسب تر و بیشتری در اختیار پاتولوژیست و آزمایشگاه قرار گیرد ، با یک بار ورود سوزن ، نمونه برداری در جهات مختلف انجام می شود و نیاز به سوزن زدن های مکرر نمی باشد و دقت تشخیص را بسیار بالا می برد. رضایت مندی بیمار را نیز افزایش داده و بصورت سرپایی انجام می شود و بیمار بعد از آن به منزل می رود.
مسئول اولین کلینیک پستان استان در پاسخ به این سوال که امروز استان ما به چه چیزهایی برای پیگیری و کاهش ابتلا به این سرطان نیاز دارد گفت:با توجه به اینکه علت قطعی ابتلا به سرطان پستان هنوز مشخص نیست و بسیاری از زنان مبتلا به سرطان پستان داریم که هیچ یک از عوامل خطر شناخته شده را ندارند. باید یک سیستم غربالگری عمومی و اجباری برای زنان بالای ۳۵ سال حتماً داشته باشیم که امیدوارم مسئولین مورد توجه قرار دهند. هم رسانه های ارتباط جمعی و صدا و سیما مسئولیت بزرگی در جهت آگاهی و اطلاع رسانی در مورد علائم و نشانه های این سرطان و برنامه های آموزشی در این مورد را دارند که امیدوارم روز به روز در این رشته تلاش بیشتری صورت گیرد.

در پایان ضمن خسته نباشید به سرکار خانم دکتر زهرا نیک پوری که در جهت آموزش و اطلاع رسانی به بانوان عزیز در زمینه سرطان پستان اقدامات فراوانی انجام داده و با صرف هزینه و تحمل سختی های فراوان اولین کلینیک پیشرفته و مجهز بیماری های پستان استان را جهت استفاده عموم مردم راه اندازی کرده اند امیدواریم مسئولین نیز به این مهم توجه بیشتری نمایند.

 

Share