استاندار گیلان در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی

رشد ۴۰ درصدی عملکرد بنادر گیلان/به گونه‌ای عمل کنیم تا کشاورزان انگیزه تولید داشته باشند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاندار گیلان در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بر ضرورت حمایت از تولید و بهره‌گیری از فرصت‌ها در جهت رونق و شکوفایی اقتصادی تاکید کرد و افزود: ما راضی به افزایش افسار گسیخته قیمت برنج در بازار نیستیم اما به گونه‌ای عمل کنیم تا کشاورزان عزیز انگیزه تولید را داشته باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دکتر محمدعلی نجفی صبح امروز در این نشست که با حضور معاونان هماهنگی امور عمرانی و امور اقتصادی و توسعه منابع ، نمایندگان شهرستان تالش ،ماسال و رضوانشهر و آستارا و جمعی مدیران دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی در سالن شهید انصاری استانداری برگزار شد دکتر محمد علی نجفی با گرامی داشت فرا رسیدن ۱۳ آبان روز مبارزه با استکبار جهانی بر ضرورت اتخاذ تمهیدات لازم جهت حضور پرشور و گسترده مردم در راهپیمایی این روز بزرگ تاکید کرد.%۸۴%db%8c

وی هدف از برگزاری این گونه جلسات را حمایت از تولید و بهره‌گیری از فرصت‌ها در جهت رونق و شکوفایی اقتصادی عنوان کرد و افزود: باید مدیران استان با تدبیر در جهت رفع موانع تولید و توسعه سرمایه‌گذاری تلاش کنند.

 وی حمایت از بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران را از جمله سیاست‌های استان دانست و افزود: انتظار داریم بخش خصوصی با ارائه پیشنهادات و توانمندی‌های خود، هر چه بیشتر در جهت گسترش تولید و رونق اقتصادی گام بردارند.

دکتر نجفی با اشاره به طرح و بررسی مشکلات شرکت کشتیرانی خزر در این جلسه، حمایت از کشتیرانی را از جمله سیاست‌های دولت عنوان کرد و افزود: باید تمامی تمهیدات لازم در جهت حضور قویتر این بخش فراهم شود.

وی بر ضرورت حل موانع بخش کشتیرانی تأکید کرد و افزود: سازمان بنادر و دریانوردی، امکانات لازم و حمایت‌های بیشتراز حمل و نقل دریایی داشته تا این بخش بتوانند با سود معقول به کار خود ادامه دهند.

استاندار گیلان از رشد ۴۰ درصد عملکرد بنادر گیلان خبر داد و با بیان اینکه این موفقیت در حالی است که بنادر شمال کشور با رشد منفی مواجه‌اند افزود : الحمدا… همکاری، همدلی و همراهی خوبی در میان مدیران استان جهت رفع موانع تولید و گسترش صادرات و تجارت وجود دارد.

استاندار گیلان با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور به گیلان مبلغ ۱۰ میلیارد تومان جهت ایجاد زیر ساخت‌های لازم در بخش پرورش ماهی در قفس در نظر گرفته شد افزود : باتوجه به محقق نشدن بخشی از اعتبارات سال گذشته، این مبلغ جزو طلب استان قرار گرفت و امیدواریم با بهتر شدن وضعیت اعتباری در امسال شاهد تحقق آن باشیم.

وی سرانه مصرف ماهی در کشور ژاپن را بالای ۱۰۰ کیلوگرم و میانگین این سرانه را در جهان ۱۹ کیلوگرم عنوان کرد و افزود : سرانه مصرفی ماهی در گیلان ۱۴ کیلو و در کشور نیز ۹ کیلوگرم است که باید با فرهنگ سازی مناسب زمینه افزایش سرانه ماهی را در گیلان و کشور افزایش دهیم.

استاندار گیلان افزود: باتوجه به اندیشه استفاده از غذای سالم در جامعه می‌توان با فرهنگ‌سازی مناسب زمینه مصرف هر چه بیشتر این محصول را فراهم کرد.

استاندار گیلان و افزود: توسعه کمی و کیفی محصولات کشاورزی از قبیل چای، برنج، محصولات سردختی، زیتون، بادام زمینی از جمله سیاست‌های جهاد کشاورزی است.

وی بر ضرورت ترویج کشت دوم محصولات کشاورزی تأکید کرد و افزود: برداشت محصول دوم برنج می‌توان کمبود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تنی برنج کشور که موجبات نگرانی بخش تجارت در تأمین غذایی مردم شده را تولید کنیم.

دکتر نجفی با بیان اینکه ما راضی به افزایش افسار گسیخته قیمت برنج در بازار نیستیم افزود: اما باید به گونه‌ای عمل کنیم تا کشاورزان عزیز انگیزه تولید را داشته باشند.

وی به استقبال مصرف کنندگان از چای ایرانی اشاره کرد و افزود : باید در کنار کمیت به کیفیت محصولات کشاورزی نیزتوجه داشته باشیم.

وی بر لزوم بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در بخش کشاورزی تأکید کرد و افزود: آبیاری تحت فشار از جمله برنامه‌های جهاد کشاورزی به شمار می رود که باید در جهت تحقق هر چه بیشتر این مهم  در استان  تلاش کنیم .

استاندار گیلان با بیان اینکه نام خاویار در سراسر جهان با نام خاویار ایرانی شناخته شده است افزود: برند خاویار ایرانی در سراسر جهان شهرت داشته و باید زمینه توسعه این محصول را فراهم کنیم.

وی از واگذاری زمین ۴۰ هکتاری به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در منطقه تالش جهت اجرای طرح پرورش ماهیان خاویاری و آبزی پروری خبر داد.

استاندار گیلان همچنین با اشاره به همکاری خوب بنیاد مستضعفان در بخش شیلاتی استان افزود: بنیاد مستضعفان قول مساعد داده‌اند تا محصولاتی تولیدی استان در این بخش را خریداری کنند.

دکتر نجفی همچنین بر ضرورت حمایت از دامداران تأکید کرد و افزود: باید در جهت تقویت و حمایت از دامداران عزیز تلاش کنیم.

استاندار گیلان مبارزه با آفت مگس زیتون را از جمله برنامه‌های پدافند غیرعامل عنوان کرد و افزود: مبارزه با این آفت از جمله برنامه‌های اساسی استان به شمار می‌رود.

وی با ابراز خرسندی از توجه اتاق بازرگانی به مباحث تحقیقاتی و پژوهشی افزود: اتاق بازرگانی می‌بایست در کنار مباحث مطالعاتی به مباحث عملیاتی و اجرایی نیز بیش از پیش ورود کند.

گفتنی است طرح و بررسی مشکلات کشتیرانی خزر در حوزه کسب وکار، چالش های پیش روی صنعت پرورش آبزیان، حمایت از صنعت دامپروری و حمایت از باغداران زیتون از موضوعاتی بود که در این نشست مطرح شد.

tel final1

Share