واکنش قاطعانه رییس جمهور به عقب نشینی وزیر ارشاد

هیچ وزیری در برابر هیچ فشاری نباید عقب‎نشینی کند /هر کسی صبح بلند شد و تریبونی پیدا کرد که نمی تواند قانونگذاری کند و وزیر هم نباید تبعیت کند/حکومت اسلامی، حکومت قانون است/بی قانونی خوب نیست و به نام دین بدتر است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رییس جمهور گفت: از نظر من هیچ وزیری در برابر هیچ فشاری – که البته فشار زیاد است – نباید کوتاه بیاید و عقب نشینی کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از نسیم،حسن روحانی در همایش روز پزشک گفت: بخشی از شفای بیمار در سایه دارو و بخشی هم از  مسیر، روحیه دهی و بیان و تاکید پزشکان بدست می آید.۱۴۷۱۸۴۹۶۹۶۹۸۱۳۵۱۰۰

وی افزود: پزشکان باید باید مومن به نسخه و راه علمی خود باشند.

رئیس جمهور گفت: پزشکان آورنده صحت و سلامت و تامین کننده بخش بزرگی از امنیت روانی جامعه هستند.

روحانی افزود: بسیار خوشحالم که در روز بسیار مبارک پزشک و سالروز شیخ الرئیس حکیم ابوعلی سینا که از افتخارات ایرانیان و جهان اسلام است خداوند توفیق داد تا در خدمت شما خدمتگزاران بسیار تاثیرگذار و تضمین کننده سلامت و امنیت جامعه باشم.

وی اضافه کرد: درست است صحت و الامان دو نعمت شمرده شده اما بخش بزرگی از این نعمت یعنی نعمت مربوط به امنیت در گرو سلامت است.

رئیس جمهور اظهار داشت: اگر جامعه ای پزشک نداشته باشد، اگر جامعه ای برای روز سختی و بیماری پناهی نداشته باشد و اگر جامعه ای برای درد خود دارو و درمانی نداشته باشد همیشه در التهاب و اضطراب روز بیماری خود یا اعضای خانواده، دوستان، همشهریان و یا همنوعان خود است.

رئیس جمهور افزود: پزشکان آورنده بخش بزرگی از امنیت روانی جامعه هستند.

وی اضافه کرد: وقتی پدری وارد بیمارستان می شود و همه پزشکان را بالای سر فرزند بیمار خود می بیند، آرامش و سکونت پیدا می کند و دو دقیقه معطلی برای آن پدر چندین ساعت ، چندین سال و عمری می گذرد.

روحانی با بیان اینکه شما مایه آرامش و امنیت جامعه هستید گفت: برخی فکر می کنند پزشکان جامعه درمانگر درد اعضای بدن انسانها هستند اما این چنین نیست و پزشکان پناه و ملجاء مردم هستند.

وی افزود: آن کلمه ای که پزشک متخصص با زبان مهربانانه به بیمار می گوید، خود ۵۰ درصد از درمان است.

رئیس جمهور گفت: همین کلمه چیزی نیست اما از بار سنگینی که بر ذهن و روان بیمار نشسته و باعث نگرانی اش شده است می کاهد .

وی با بیان اینکه شما قبل از درمان، آرامش و قبل از نوشتن نسخه اطمینان می دهید گفت: آنکه شفا می دهد خداوند است و آنکه شفا می دهد روح تاثیرگذار شماست، نگاه و کلام شما، بسیار تاثیرگذار است.

روحانی افزود: گاهی نگاه پزشک به صورت بیمار، نگاهی اطمینان بخش و شفابخش است.

وی تصریح کرد: درست است که بخشی از درمان انسانها جسمانی است و باید حل شود اما بخش بزرگی از آن روحی، روانی و معنوی است و بسیار مهم است که آن پزشک در برابر بیمارش با نام خدا کارش را آغاز کند.

روحانی اضافه کرد: خود نام خدا غیر از اینکه شفا دست اوست و غیر از آنکه ما در درمان باید لا به لای همه قوانینی که خدا در این جهان خلق کرده، در جسم ما ، در ویژگیهای آن دارو و در نوع تاثیری که آن دارو در بدن می گذارد و در عکس العملی که بدن نشان می دهد، در همه اینها  ما از لا به لای قوانین و سنتهای الهی عبور می کنیم و آنجایی ما موفق هستیم که همگام و همراه با این قوانین و سنتهای الهی حرکت کنیم.

وی گفت: علاوه بر این گاهی درمان، شیوه و راه درمان را الهام الهی در ذهن پزشکی می دانیم و باید همه اینها را در کنار علم و تخصص قرار دهیم و این دو با هم منافات ندارند.

رئیس جمهور با بیان اینکه عالم بودن، متخصص بودن و درد را شناختن و علل بیماری را یافتن و از بهترین راه به درمان بیماری پرداختن منافاتی با توکل به حق ندارد اظهار داشت: این مسائل منافاتی با این ندارد که شفای نهایی دست اوست و همچنین منافاتی با این ندارد که شفای بیمار بخشی در سایه دارو و بخشی در سایه تقویت روحی و روانی است که با زبان ‌، نگاه ، القا ، بیان  و با تاکید شما تامین می شود.

لزوم رعایت قانون در کشور

رئیس جمهور گفت: از نظر من هیچ وزیری در برابر هیچ فشاری – که فشار زیاد است – نباید کوتاه بیاید و عقب نشینی کند.

روحانی در ادامه سخنانش در مراسم روز پزشک افزود: گاهی وقت ها از بعضی امور در جامعه بسیار متأسف می شوم.

وی گفت: نقد غیر منصفانه دولت را تحمل کرده ایم و کم کم عادت می کنیم و یک روز هم که حرف های بد در برخی از رسانه ها نوشته می شود تعجب می کنیم که چرا امروز خبری نیست.

رئیس جمهور با بیان اینکه این موضوع مسئله ای نیست ، تصریح کرد: اگر وجداناً به کار و عمل ما راضی باشیم این موارد مهم نیست.

روحانی ادامه داد: در جامعه بزرگ ما اقشاری که دارای احترام هستند ، اگر احترام آنها خدشه دار شود ، زندگی مردم خدشه دار خواهد شد.

وی افزود: مگر می شود در جامعه ای به این همه دیپلمات دلسوزی که ۳۰ ماه شبانه روز برای کشور تلاش کردند بدون ملاحظه کسی دهانش را باز کند و هر لفظ و لغتی را که می خواهد به کار ببرد.

رئیس جمهور ادامه داد: برای کسانی که من می دانم چه شب هایی را تا صبح بیدار بودند ، چقدر فراز و نشیب بود برای اینکه یک کلمه ای بالا و پایین شود ، برای یک حرف تعریفی چقدر فراز و نشیب بود و ساعت ها برای اینکه این کلمه اضافه یا کم شود وقت صرف شد.

روحانی گفت:‌ جامعه ای که قدردان آدم های مخلص ، پاک ، زحمتکش و بزرگان و عالمان و مخلصان خودش نباشد آن جامعه دچار مشکل می شود.

وی افزود: چرا کفران نعمت می کنید؟ دیگر از جامعه پزشکی ، جامعه ای خدوم تر (وجود ندارد) و در کنار تخت بیمار بودن کار آسانی نیست.

رئیس جمهور گفت: نمی توانیم زحمات این پزشکان را فراموش کنیم حالا در یک گوشه ای ممکن است اشکالی هم بوجود بیاید ، ما که معصوم نیستیم و در زندگی همه ما مشکلات و اشکالاتی وجود دارد.

روحانی ادامه داد: غیر از فرهنگ اسلام که فرهنگ ادب، اخلاق، مودت، اعتدال، حساب و فرهنگی است که به ما می گوید انسان اول می اندیشد بعد حرف می زند، ما ایرانی هستیم و ایران دارای تمدن بزرگ و بلند و اخلاق والاست.

وی در ادامه با انتقاد از برخی رفتارها در فضای مجازی گفت: فضای مجازی ضمن خوبی هایی که دارد و این دولت هم بیشترین تلاش را در این سه سال کرده است تا این فضا با آرامش در اختیار مردم باشد و آنها بتوانند از این فضا برای ارتباطات ، پیام رسانی ، علم ، دانش ، اطلاعات و اتصال به جهان استفاده کنند ، نمی دانم چرا بعضی ها وقتی وارد این فضا می شوند عبارت ها ، لحن ها ، جملات و کلماتی استفاده می کنند و واژه هایی دیده می شود که از آنها کمتر سراغ دارد.

رئیس جمهور افزود: ما باید از فرهنگ ، اخلاق و جامعه خودمان حراست کنیم و  به افرادی که در این جامعه خادم هستند احترام بگذاریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع کنسرت ها اشاره کرد و گفت: در یک جایی که کنسرتی می خواهد برگزار شود فوراً یک مجلس قانونگذاری درست می شود ، در این مملکت یک جا بیشتر برای قانونگذاری نداریم و آن هم مجلس شورای اسلامی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه هر کسی صبح بلند شد و تریبونی پیدا کرد که نمی تواند قانونگذاری کند تاکید کرد: وزیر ما هم نباید تبعیت کند ، وزیر باید تابع قانون باشد.

وی ادامه داد: از نظر من هیچ وزیری در برابر هیچ فشاری – که فشار زیاد است – نباید کوتاه بیاید و عقب نشینی کند.

رئیس جمهور اظهار داشت: اگر قانونی می خواهد وضع شود اهلاً و سهلاً ، مجلس شورای اسلامی وجود دارد و اگر مجلس قانونی را تصویب و شورای نگهبان آن را امضا کرد ، رئیس جمهور موظف به ابلاغ می شود.

روحانی تاکید کرد: بی قانونی خوب نیست ، والله خوب نیست و به نام دین بدتر است ، بی قانونی به نام دلسوزی از دین بدتر است ، ما قانون و مقررات داریم و افتخار ما این است که این کشور ، کشور قانون است.

رئیس جمهور گفت:‌ حضرت امام (ره) دهها و صدها بار تاکید کرده است که حکومت اسلامی ، حکومت قانون است و چیز دیگری نیست.

 روحانی افزود: جمهوری اسلامی حکومت قانون است ، اگر قانون زیر پا برود و هر کسی بخواهد آن را تفسیر کند و اگر قانون مورد بی احترامی قرار بگیرد آن وقت سنگ  روی سنگ بند نمی شود.

وی تاکید کرد: افتخار ما این است که در اینجا مردم سالاری وجود دارد ، مجلس شورای اسلامی داریم و در چارچوب قانون حرکت می کنیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: به هنرمندان ، پزشکان ، اساتید دانشگاه ، دیپلمات ها احترام بگذاریم و از هر جمله ، کلمه و هر کلامی در رسانه ها استفاده نکنیم.

روحانی افزود: احترام و اخلاق به نفع ما و به نفع جامعه ماست.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: همه مردم ما احترام ویژه ای برای پزشکان قائل هستند و امروز هم که روز پزشک است این احترام مضاعف خواهد بود.

روحانی افزود: طرح تحول سلامت که کار بزرگی بود و از سال ۹۳ شروع شد و دو سال ادامه پیدا کرد ، ادامه خواهد یافت و حتی سخت هم باشد این طرح را ادامه خواهیم داد.

رئیس جمهور گفت: ممکن است در جاهایی عقب ماندگی ها و مشکلاتی داشته باشیم ، سال گذشته سال سخت و مشکلی بود و هنوز هم تاوان سختی های سال گذشته را در شش ماهه اول امسال پرداخت می کنیم.

وی افزود: وزیر بهداشت در دولت حضور دارد و وضع  و شرایط مالی ما را می داند.

رئیس جمهور ادامه داد: سال گذشته یکی از کشورهای پولدار جنوبی خلیج فارس برای اینکه بتواند بودجه اش را در سال گذشته به خاطر قیمت نفت تأمین کند ، به ذخایرش دست برد و حدود ۱۰۰ میلیارد دلار از ذخایرش استفاده کرد تا کشور را اداره کند.

روحانی ادامه داد: یک کشور دیگر در غرب کشور ما رفته تا از صندوق بین المللی پول وام بگیرد برای اینکه حقوق کارمندان خودش را تأمین کند و اینها کشورهای بزرگ نفت خیز هستند و تولیدات بزرگ نفتی دارند.

روحانی در مراسم گرامیداشت روز پزشک که در مرکز همایش های بین المللی ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، از ۱۵ تن از پیشکسوتان و برگزیدگان این عرصه تجلیل کرد.

پیشکسوتان جامعه پزشکی نیز به پاس قدردانی از رییس جمهوری برای حمایت و پشتیبانی از اجرای طرح تحول نظام سلامت  در کشور، لوحی را که مزین به یک گوشی پزشکی به عنوان نماد بود، تقدیم وی کردند.

tel final1

Share