واکنش لاریجانی به پرواز جنگنده‌های روسیه از پایگاه هوایی شهید نوژه همدان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه با روسیه در موضوع منطقه همکاری داریم گفت: ایران به هیچ وجه هیچ پایگاه نظامی به روسیه و به هیچ کشوری نداده است لذا استقرار پایگاه نظامی برای روسیه را تکذیب می‌کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، علی لاریجانی در تذکر فلاحت پیشه در مورد حضور جنگنده‌های روسیه در پایگاه هوایی شهید نوژه همدان گفت: اخطار شما ناظر به اصل ۱۴۶ قانون اساسی است که طبق آن‌ استقرار هرگونه پایگاه نظامی خارجی در کشور ممنوع است که بر این اساس پایگاهی در اختیار هیچ کسی قرار ندادیم.

larijani_2015-10-15_16-08-27وی ادامه داد: اینکه ما با روسیه به عنوان متحد در مسائل منطقه به خصوص در سوریه همکاری داریم به معنای این نیست که پایگاهی به روسیه از نظر نظامی دادیم لذا اگر کسی این موضوع را در رسانه های مطرح کرده تکذیب می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما با روسیه همکاری داریم و آن‌ را به صورت علنی مطرح کرده ایم گفت: این همکاری به خاطر بحران تروریستی است که برخی کشور های مخرب منطقه و آمریکایی‌ها راه انداخته‌اند، می باشد. آن‌ها شرایطی را در منطقه ایجاد کرده اند که فکر می‌کنیم در این وضعیت روسیه تلقی درستی از منطقه پیدا کرد و در یک سال اخیر همکاری‌اش را با ما در زمینه حل بحران تروریستی در منطقه آغاز کرد.

لاریجانی با بیان اینکه همکاری ایران و روسیه در مسئله سوریه نزدیک است گفت: فکر می‌کنیم بعد از این مدت روشن شد که نظرات ایران از ابتدا در مورد سوریه درست بود به طوری که مقاومت می‌کرد که بحران آفرینی‌ها در سوریه باعث جرقه زدن آتش در کل منطقه می شود.

وی با ابراز خوشنودی از اینکه روسیه در مسئله یمن نیز توجه بیشتری دارد گفت: آرای ما در حل بحران تروریستی در منطقه با روسیه نزدیک است و همکاری می کنیم اما  به هیچ وجه هیچ پایگاه نظامی نه به روسیه نه به کشور دیگری در ایران داده نشده است.

فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توضیح تذکر و اخطارش با استناد به ماده ۱۱۰ آیین‌نامه و ۱۴۶ قانون اساسی گفت: طبق آیین‌نامه، رئیس مجلس می‌تواند در ابتدای جلسات در خصوص مسائل مهم کشور صحبت کند. استقرار جنگنده های روسی در پایگاه شهید نوژه همدان مطرح شده حال اینکه بر اساس اصل ۱۴۶ قانون اساسی استقرار هرگونه پایگاه نظامی خارجی در کشور حتی برای استفاده صلح آمیز ممنوع است البته شاید شما ناظر به اصل ۱۴۶ این موضوع را جزئی وظایف شورای امنیت ملی مطرح کنید که به نظر من این موضوع ارتباطی به وظایف و اختیارات این شورا ندارد.

این عضو کمیسسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با بیان اینکه روسیه دارای سیاست خارجه بسیار متفاوت و بعضا متلاطم و پر نوسان است گفت: روسیه در سال ۱۹۹۰ میلادی یک ابر قدرتی با یک موضع است ولی در سال ۱۹۹۱ با کشورهای غربی برای انجام اقدامات نظامی در منطقه همکاری می‌کند بعد از آن‌ در سال ۱۹۹۴ عضو طرح مشارکت برای صلح ناتو می‌شود که زمانی در مقابل و در جناح ورشو قرار داشت.

وی افزود: با وجودی که قدرت ها ملاحظات خاص سیاسی راهبری خودشان را دارند و در قالب این منازعات عمل می ‌کنند اما کشور جمهوری اسلامی ایران کشوری است که هرگاه با بحران مواجه شد دو طرف شرقی و غربی در دنیا علیه‌ او بودند که نمونه‌های متعدد آن‌ را می‌توان در جنگ، تحریم و موارد دیگر ملاحظه کرد.

وی یادآور شد: اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم است که  همچنین امکانی در اختیار یک قدرت خارجی در ایران گذاشته می‌شود. درخواست من این است که طبق ماده ۱۱۰ آیین نامه توضیح دهید که آیا اقدامات صیانتی لازم در این رابطه وجود دارد و اینکه چقدر می‌توان در برابر نوسانات سیاسی و راهبردی در رفتار آینده روس ها اطمینان کرد که اینگونه آسمان خود را در اختیار روس‌ها قرار دهیم.

tel final1

Share