مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شفت در گفتگو با دیارمیرزا:

تجهیز ۵ هزار و ۸۰۰ هکتار از شالیزارهای شفت/وام بلاعوض ۲۰ میلیون تومانی به کلزاکاران

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،همتی با بیان اینکه در این شهرستان سالانه ۶۵ هزار تن شلتوک و ۳۸ هزار تن برنج سفید از ارقام دم سیاه، علی کاظمی، هاشمی و بینام کشت می شود گفت: به علت مرغوبیت برنج این شهرستان به سایر استان های ایران صادر می شود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رئیس جهاد کشاورزی شهرستان شفت در گفتگو با دیارمیرزا با اشاره به جوانه زدن اولین خوشه های برنج در این شهرستان اظهار کرد: با تمهیدات و اجرای طرح مکانیزاسیون و تجهیز مزارع برنج، امسال شاهد افزایش محصول شالیزارهای شفت هستیم.hemati_2016-07-06_10-46-36

حسن همتی با بیان اینکه شهرستان شفت دارای ۱۴ هزار و ۳۳۰ هکتار اراضی شالیزاری می باشد گفت: از این میزان ۹ هزار هکتار قابلیت تجهیز و نوسازی را دارد.

وی از طرح تجهیز ۵ هزار و ۸۰۰ هکتار از شالیزارهای این شهرستان خبر داد و گفت: مابقی اراضی در حال نقشه برداری و آماده سازی برای سال آینده می باشد.

همتی با بیان اینکه در این شهرستان سالانه ۶۵ هزار تن شلتوک و ۳۸ هزار تن برنج سفید از ارقام دم سیاه، علی کاظمی، هاشمی و بینام  کشت می شود گفت: به علت مرغوبیت برنج این شهرستان به سایر استان های ایران صادر می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شفت همچنین به باغات این شهرستان که ۴ هزار و ۲۶۱ هکتار می باشد اشاره کرد و افزود: از این تعداد ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار باغ چای، یکصد و ۲۰ هکتار باغ مرکبات، ۹۰ هکتار باغ کیوی، شانزده و نیم هکتار باغ گردو و ۹ هکتار باغ فندق می باشد.

همتی همچنین با بیان اینکه شهرستان شفت دارای ۳۷ هزار راس دام سنگین و ۷۸ هزار راس دام سبک می باشد تصریح کرد: این شهرستان با وجود ۴۷ واحد مرغداری صنعتی،۱۱ واحد گاوداری پرواری، ۸ واحد گاوداری شیری، دو واحد کارخانه جوجه کشی، ۷ هزار و ۷۴۴ کلنی زنبور عسل و ۶۴ واحد کارخانه شالیکوبی، مستعد تولیدات کشاورزی است.

وی از تولید سالانه یکصد و ۳۰ تن عسل طبیعی،۲ هزار و ۱۱۰ تن گوشت قرمز، ۷ هزار تن گوشت سفید(مرغ) و ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن شیر خام خبر داد و افزود: این میزان تولیدات توسط کشاورزان نیاز به حمایتهای بیشتر دارد تا شاهد افزایش تولیدات در این بخش ها باشیم.

همتی در بخش شیلات با اشاره به اینکه یک هزار و ۳۲۰ هکتار استخر پرورش ماهیان گرم آبی و ۱۰ مزرعه پرورش ماهیان سرد آبی دز شهرستان شفت وجود دارد، گفت: سالانه ۶ هزار ۶۰۰ تن ماهی گرم آبی و یکصد تن ماهی قزل آلا و مقدار ۶۵ تن گوشت و ۲ تن خاویار از تنها  استخر پرورش ماهیان خاویاری تولید می شود و به بازار عرضه می گردد که توانستیم رتبه سوم استان را کسب نماییم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شفت به پرورش کرم ابریشم اشاره کرد و افزود: تعداد یک هزار و ۵۵۰ خانوار به پرورش کرم ابریشم مشغولند که امسال ۲ هزار و ۷۸۱ جعبه تخم نوغان بین پرورش دهندگان توزیع و انتظار می رود که ۷۸ تن پیله کرم ابریشم تولید و مبلغ یک میلیارد دو ۶۰۰ هزار تومان نصیب مردم و پرورش دهندگان پیله ابریشم شود.

همتی عنوان کرد: اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی در سطح ۲۷۵ هکتار و در ۷ روستا (خطیبان، صیقلان، کمسار کوچک، بیجار سر، چوبتراشان و…) انجام شده و برای این تجهیز و نوسازی اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان هزینه گردیده است.

وی به آبیاری تحت فشار در این شهرستان در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: آبیاری تحت فشار در ۸ هکتار انجام شده و پرونده ۲۶ هکتار از اراضی کشاورزی به استان و سازمان معرفی و ۲۰ هکتار در حال نقشه برداری  است.

این مسئول از تعمیر و بازسازی ایستگاهای پمپاژ و چاه ها جهت جلوگیری از خشکسالی خبر داد و اظهار داشت: تسهیلات خرید ماشین آلات کشاورزی را به تعداد ۱۸۱ نفر با مبلغ یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

همتی از پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی در بخش دام و طیور به ۲۲ نفر به مبلغ یکصد و ده میلیون تومان توسط بانک ملی با سود ۴درصد خبر داد و تصریح کرد: به ۳۳۵ تولید کنندگان شیر به مبلغ یکصد و سی میلیون تومان یارانه پرداخت کردیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شفت با اشاره به اینکه مبلغ ۲۰ میلیون تومان حمایت بلاعوض به تولید کنندگان محصولات زراعی و کلزا کاران شهرستان به تعداد ۷۳ نفر پرداخت شده است, یادآور شد: توزیع کود شیمیایی بین کشاورزان از دیگر اقدامات این اداره بوده است.

همتی از توزیع بذر گواهی شده ی ارقام هاشمی و خزر به مقدار ۱۱ هزار و ۳۴۰ کیلو گرم در سطح ۵۶۷ هکتار برای ۲۷۵ نفر کشاورز خبر داد و گفت: مقدار ۵۷۵ کیلوگرم بذر گیاهان علوفه ای را بین دامداران جهت کشت و استفاده برای دام در فصول سال توزیع کردیم.

وی از توزیع زنبور تریکو گراما در سطح ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار جهت جلوگیری از آفات ساقه خوار برنج خبر داد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شفت از اجرای کشت دوم در سطحی بالغ بر ۴ هزار و ۸۵ هکتار از اراضی بعد از برداشت برنج از ارقام (شبدر،باقلا برکت،)خبر داد و گفت: با این کشت دوم امید است مبلغ  ۳۰۰ میلیون عاید کشاورزان شهرستان شود.

همتی در پایان امیدوار شد در سالی که به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل مزین شده بتوانیم با ترویج فرهنگ تولید افزایش تولیدات کشاورزی را در کنار دیگر تولیدات داشته باشیم.

tel final1

Share