سید حجت مهدوی سعیدی

فسادِ مالیِ سیستماتیک

از فساد، فساد می زاید و پیامدهای اپیدیمیک آن دامن همه ی ساحت های جامعه را فرا می گیرد ، پدیده آقازاده ها ، پول شویی ، و .. هنوز پدیده ای خظرناک در جامعه ماست

DSCN0021-1دکتر احمد توکلی نماینده نامدار اصول گرای مجلس در پایان سه دوره نمایندگی در مجلس(هفتم تا نهم) در بخشی از بیانیه خداحافظی خود از ملت ، مصمّمانه از تاسیس نهاد مردمی و مدنی تحت عنوان «دیده ببان شفافیت و عدالت» جهت مبارزه با مفاسد سیستماتیک مالی در کشور خبر داد. فارغ از نیت خوانی ها، انگیزه ها و کار آمدی این تصمیم باید همنظرانه و همدلانه گفت : «نیّت خیر مگردان که مبارک فالی ست» اینکه چرا جامعه ایرانی و اسلامی ما قریب به چهار دهه از عمر خود ، پس از آن همه ایستارها و تکاپوها ، امروز بعضاً به چنین ورطه ای در غلطیده است ؟! ظاهراً حاجت تقریر و بیان اینهمه نیست .در اینجا نیازی نیست که ما به تهران و استان های دیگر بنگریم . در همین استان مفلوک هم می توان دید که چگونه ، افرادی که تا دیروز آه در بساط ، نداشته اند به جهت پاره ای از گاوبندی های اقتصادی با فلان وکیل یا وزیر و .. به ثروت های نجومی چنگ افکنده اند ! تاجایی که فرزندانشان سوار بر پورشه و بنز در اینجا و آنجا جولان می دهند! با عنایت به تذکرات پیاپی رهبری ، متاسفانه مراجع قانونی ذیربط نیز به علت ندانم کاری و یا هر چیز دیگر ، نه تنها سکوت نموده اند بلکه گاه حتی فراتر از آن مهر مشروعیت بر اینهمه آورده های نامشروع کوبیده اند!

از فساد، فساد می زاید و پیامدهای اپیدیمیک آن دامن همه ی ساحت های جامعه را فرا می گیرد ، پدیده آقازاده ها ، پول شویی ، و .. هنوز پدیده ای خظرناک در جامعه ماست . امروز فساد مالی و پولی به اشکال مختلف به مثابه سرطانی مخوف ، خون جامعه ما را می مکد. مردم جان فرسوده از این وضعیت با این همه شهید و حماسه می پرسند : پس چرا در مبارزه با این همه اختلاس و ارتشاء اهتمام و جدیتی دیده نمی شود ؟ اقتصاد نیمه جان ایران دیگر توان این همه انفعال و واگرایی مسئولین ذیربط ندارد با هر منطق و گزاره ای با چنین شرایط شکننده ای باید به بهاء و بهانه های مختلف پرچم مبارزه با مفاسد سیستماتیک اقتصادی را در اقصی نقاط کشور بر افراشته نگه داشت . نمی توان با فساد روز افزون مالی تعارف نمود نباید گذاشت این مار اژدها و بلکه ، اژدهاتر شود ! هیچ اصولی ، اصولی تر از اصول مبارزه با ظلم اقتصادی نیست . دالّ مرکزی گفتمان مهدویت نیز چیزی جز این نیست . مهدی موعود می آید تا بساط این همه خودکامگی های ویرانگر اقتصادی را برچیند ، ضمن تبریک به گشایش چنین سازمانی به کمک این نهاد مردمی ، امید آن می رود به شیوه های قانونی ، علمی و روشمند، جلوی فساد سیستماتیک بر آمده از اقتصاد نفتی ، گرفته شود .

هر گلی نو که در جهان آید

ما به عشقش هزار دستانیم (سعدی)

دکتر سید حجت مهدوی سعیدی – استاد دانشگاه

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
tel final1

Share