اتصال راه آهن به مجتمع بندری انزلی، تقویت حمل و نقل چند وجهی است/سهم تبادلات تجاری ایران با روسیه کمتر از یک درصد است
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا چراغی خاطرنشان کرد: اتصال بندر به شبکه ریلی کشور و ارتقای قابلیت های بندرانزلی موجب افزایش ظرفیت های تجاری در منطقه و ایجاد فرصت های شغلی از طریق بنادر استان بخصوص بندرانزلی خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت:باید با فراهم آوردن شرایط و زیرساخت های لازم، سهم خود را از بازار منطقه کاسپین افزایش دهیم.
حسین چراغی اظهار کرد: بررسی وضعیت تبادلات تجاری بین ایران و کشورهای حوزه کاسپین (CIS) حاکی از سهم بسیار ناچیز ایران از این بازار بزرگ است.
وی افزود : بعنوان نمونه سهم تبادلات تجاری ایران با روسیه کمتر از یک درصد است.
چراغی خاطرنشان کرد: اتصال بندر به شبکه ریلی کشور و ارتقای قابلیت های بندرانزلی موجب افزایش ظرفیت های تجاری در منطقه و ایجاد فرصت های شغلی از طریق بنادر استان بخصوص بندرانزلی خواهد شد.
به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان، این امر منجر به کاهش زمان حمل کالا به میزان ۴۰ درصد و هزینه های مترتب بر کالا تا ۳۰ درصد در کریدور شمال – جنوب می شود.
وی تصریح کرد: نظر به سیاست های اقتصاد مقاومتی بعنوان یک سند بالادستی و با توجه به طرح های توسعه بنادر در منطقه کاسپین و حجم سرمایه گذاری های جذب شده در بنادر شمال کشور و به منظور تحرک تجاری در منطقه کاسپین اقداماتی الزامی است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان، تغییر رویکرد حاکم بر تجارت در منطقه کاسپین از تجارت منطقه ای به تجارت بین المللی با محوریت ترانزیت و صادرات مجدد را یکی از این ضروریات خواند .
وی خاطرنشان کرد: تغییر در استانداردهای حمل و نقل و استفاده از سایر روش های حمل و نقل کالای دارای انعطاف پذیری و سرعت بیشتر یکی دیگر از الزامات است.
چراغی همچنین کاهش قیمت تمام شده کالا در حمل و نقل دریایی در مقایسه با سایر روش های حمل و نقل در مسیرهای مشابه بخصوص در کالاهای ترانزیتی را بسترساز توسعه خواند.
وی با اشاره به اهمیت اتصال راه آهن به مجتمع بندری انزلی بمنظور تقویت حمل و نقل چند وجهی ، مدیریت و بازنگری زیر ساخت های تجاری در بنادر ، تقویت صادرات و افزایش ارزش صادرات تا ۱۰ برابر را نیز مورد تاکید قرار داد.
دیدگاه