شیرینی سفر به ضیابر با حلوای ۵۰۰ ساله ضیابری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،حلوای ضیابری یکی از شیرینی‌های سنتی منطقه ضیابر از توابع شهرستان صومعه سرا است که براساس شنیده‌ها قدمتش به ۵۰۰ سال می‌رسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،حلوای ضیابری یکی از شیرینی‌های سنتی منطقه ضیابر از توابع شهرستان صومعه سرا است که براساس شنیده‌ها قدمتش به ۵۰۰ سال می‌رسد.

-منطقه ضیابر در نزدیکی شهرستان صومعه سرا یکی از مناطق گردشگر پذیر استان گیلان است که در کنار آداب و رسوم خاص خود از جمله عزاداری عاشورا، آوازه حلوای آن نیز به گوش گردشگران رسیده است که با توجه به قدمت دیرینه پخت آن، مسئولان تصمیم به ثبت آن به عنوان سوغات سنتی شهرستان صومعه سرا گرفته‌ اند.

استان گیلان به دلیل دارا بودن فرهنگ‌ها و سنت‌های مختلف، از آیین‌ها، رسوم و خوراکی‌ها و سوغاتی‌های متفاوتی برخوردار است که باعث تنوع بخشی به مجموعه گردشگری استان شده و گردشگران را با انواع طعم و رنگ و نقش آشنا می‌کند.

طبق رسم هرساله، زنان و دختران فامیل براساس سنتی دیرینه که قدمت آن براساس گفته گذشتگان شاید به بیش از ۵۰۰ سال برسد، دور هم جمع شده و نوعی شیرینی مخصوص این منطقه به نام «حلوای ضیابری» را تهیه می‌کنند.

هرچند که تهیه این شیرینی چند سالی است که به ورطه فراموشی سپرده شده، اما هنوز هستند زنان و دخترانی که در ایام نوروز در خانه یکی از بزرگترهای فامیل جمع شده و تعداد زیادی از این شیرینی محلی و خوشمزه را تهیه و در بین همسایه ها و مهمانان خود تقسیم می‌کنند.

tel final1

Share