تغییر جانمایی ایستگاه راهآهن رشت با دستور وزیر/ایستگاه راهآهن بخش مسافر باید در شهر باشد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرکل راه و شهرسازی گیلان گفت: قرار است ایستگاه راهآهن شهر رشت با دستور وزیر راه و شهرسازی از موقعیت کنونی تغییر پیدا کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس ،شعبانعلی خاوری امشب در جلسه راه و شهرسازی گیلان با اشاره به اینکه راهآهن قزوین ـ رشت ـ بندر انزلی یک مجموعه ریلی بههم پیوسته است اظهار کرد: مطالعات حمل سالانه ۱۰ میلیون تن بار و جابهجایی ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مسافر توسط شبکه ریلی مذکور انجام شده است.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم حمل بار را از راهآهن قزوین ـ رشت ـ بندر انزلی حذف کنیم هزینههای ریلی برای جابهجایی مسافر توجیه اقتصادی ندارد بنابراین راه آهن قزوین ـ رشت اتمام کار نیست و باید تا بندر انزلی امتداد پیدا کند.
مدیرکل راه و شهرسازی گیلان به طول ۱۶۴ کیلومتری راهآهن قزوین ـ رشت اشاره کرد و افزود: راهآهن مذکور در بخش زیرسازی ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سالهای گذشته ریلگذاری از طرف قزوین آغاز شده است.
خاوری با بیان اینکه ریلگذاری راهآهن قزوین ـ رشت از طرف رشت از دو ماه گذشته آغاز شده است، تصریح کرد: ۵۰ کیلومتر از مسیر مذکور ریلگذاری شده و ۷۰ کیلومتر دیگر از این مسیر آماده ریلگذاری است.
وی، تهیه ریل را نیازمند منابع ارزی خواند و بیان کرد: ارز مورد نیاز تامین شده و ریلهای خریداری شده بهزودی وارد گیلان میشود.
مدیرکل راه و شهرسازی گیلان، احداث پروژه راهآهن قزوین ـ رشت را از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان در فروردین ماه سال ۹۴ ذکر کرد و افزود: تا پایان امسال پروژه مذکور باید به اتمام برسد.
خاوری با اشاره به اینکه شرایط از نظر اعتباری و هماهنگی برای اتمام پروژه راهآهن قزوین ـ رشت مهیا است، خاطرنشان کرد: پیمانکاران پروژه مذکور از آمادگی لازم برخوردار هستند.
وی از تغییر جانمایی ایستگاه راهآهن رشت خبر داد و یادآور شد: قرار است ایستگاه راهآهن شهر رشت با دستور وزیر راه و شهرسازی از موقعیت کنونی تغییر کند زیرا عباس آخوندی اعتقاد دارد نباید مسافر در ۱۲ کیلومتری شهر پیدا شود.
مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با بیان اینکه ایستگاه راهآهن بخش مسافر باید در شهر باشد، اظهار کرد: مسافران باید با احترام وارد شهر شده و بتوانیم به آنها خدمات لازم را ارائه کنیم.
خاوری به عملیات اجرایی یک قطعه از راهآهن رشت ـ انزلی توسط پیمانکار اشاره کرد و افزود: اتمام پروژه مذکور نیازمند فعال کردن دو قطعه دیگر از مسیر است.
وی با تأکید براینکه راهآهن قزوین ـ رشت باید تا آستارا امتداد پیدا کند، بیان کرد: راهآهن قزوین ـ رشت ـ آستارا در کریدور شمال ـ جنوب است.
مدیرکل راه و شهرسازی گیلان به ادامه خط آهن جمهوری آذربایجان به آستارا اشاره کرد و گفت: کشور آذربایجان ریلگذاری ۶ کیلومتر از راهآهن خود تا مرز آستارا را آغاز کرده و ادامه آن تا دو کیلومتر وارد خاک ایران میشود.
خاوری با بیان اینکه اتمام پروژه راهآهن قزوین ـ رشت ـ آستارا ما را به شبکه ریلی بینالمللی متصل میکند، تصریح کرد: مسیر راهآهن رشت ـ آستارا با استفاده از فاینانس و منابع خارجی انجام میشود و مذاکراتی در این زمینه انجام شده اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیدیم.
دیدگاه