سخنگوی وزارت خارجه کشورمان

نیاز به توصیه کشورهای دیگر در انتخابات نداریم/توافقات اولیه بین ایران وایرباس انجام شد/جای گل‌ آقا خالی است تا «الجبیر» را سوژه طنز کند!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اظهار کرد: گفته‌های عادل الجبیر از زمانی که در پست وزارت خارجه عربستان قرار گرفته است بیشتر از این که به واقعیت نزدیک باشد به طنز نزدیک است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،به نقل از ایسنا ،سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اظهار کرد: گفته‌های عادل الجبیر از زمانی که در پست وزارت خارجه عربستان قرار گرفته است بیشتر از این که به واقعیت نزدیک باشد به طنز نزدیک است.

۱۴۵۰۰۸۱۲۱۲۸۳۱_HAMID FOROOTAN-4حسین جابری انصاری در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری در ارتباط با صحبت‌های اخیر عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان مبنی براین ادعا که ایران تاکنون دیپلماتهای زیادی از عربستان را کشته است و عربستان تاکنون هیچ دیپلماتی را نکشته است اظهار کرد: گفته‌های عادل الجبیر از ابتدایی که این پست را در اختیار گرفته بیشتر اوقات بیش از این که به واقعیت نزدیک باشد به طنز نزدیک است و جای آقای کیومرث صابری مدیر مسئول گل آقا خالی است که صحبت‌های وی را دستمایه‌ی کاریکاتور و طنزپردازی کند.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان در ادامه گفت: گفته‌های وزیر خارجه عربستان سعودی در صورتی می‌تواند واقعیت داشته باشد که عربستان به تروریست‌هایی که در عراق و سوریه علیه دولت و ملت‌های این کشور در حال جنگ هستند گذرنامه دیپلماتیک داده باشد و چون ایران خدمات مستشاری نظامی به دولت‌های قانونی این دو کشور ارائه می‌کند کشته‌شدن تروریست‌های عربستان را منسوب به ایران بداند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: حمله به برخی از اماکن دیپلماتیک ایران از جمله سفارت ایران در بیروت توسط گروههای تروریستی که توسط اتباع سعودی هدایت می‌شدند و ارتباط واضح و روشنی با سرویس‌های اطلاعاتی عربستان داشتند صورت گرفت و این حملات تروریستی منجر به کشته شدن دو نفر و وارد شدن خسارت‌هایی به اماکن دیپلماتیک ایران در بیروت شد.

این دیپلمات عالی رتبه خاطرنشان کرد: امروز تقریبا در سراسر جهان از جمله در کشورهای غربی و رسانه‌ها این موضوع به شکل گسترده منتشر می شود که اقدامات عربستان در حمایت تروریست‌ها باعث ایجاد فضای بی ثباتی و بحران در منطقه شده است و قطعا عربستان با این گونه سخنان و فرافکنی‌ها به موفقیتی دست پیدا نمی‌کند.

مجموعه‌ کشورهای اروپایی که در گروه دومین سفر اروپایی رئیس جمهور قرار دارد مشخص شده

جابری انصاری همچنین در مورد زمان سفر روحانی رئیس جمهور کشورمان به بلژیک و وین و همچنین احتمال سفر رئیس جمهور ویتنام به تهران نیز گفت: زمان سفر آقای رئیس جمهور به برخی از کشورهای اروپایی مشخص شده و گفت و گوهایی برای سفر به دیگر کشورها نیز در جریان است.

وی با بیان این که سفرها معمولا به چند کشور تقسیم می‌شود تصریح کرد: مجموعه‌ کشورهای اروپایی که در گروه دومین سفر اروپایی رئیس جمهور قرار دارد مشخص شده و وقتی برنامه‌های به طور کامل بسته شود در مورد جزییات آن اطلاع رسانی انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد سفر رئیس جمهور ویتنام به تهران نیز گفت: اخیرا هیاتی از ویتنام در تهران حضور داشت و از سوی ایران نیز هیاتی به این کشور سفر کرده است و توافقاتی برای سفرهایی در سطوح عالی‌ تر صورت گرفته و وقتی تاریخ دقیق آن مشخص شد در این ارتباط اطلاع رسانی خواهیم کرد.

ظریف سفر موفقی به بلژیک داشت

سخنگوی وزارت خارجه در ابتدای نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی به رفت و آمدهای اخیر دیپلماتیک به کشورمان و همچنین سفر هیاتهای ایرانی به خارج از کشور اشاره کرد و گفت: در روزهایی که گذشت رفت و آمدهای دیپلماتیک به ایران و همچنین ایران به دیگر کشورها به شکل گسترده‌ای در جریان بود همانطور که اطلاع دارید درهفته گذشته آقای ظریف سفر موفقی را به بلژیک داشتند.

حسین جابری انصاری ادامه داد:‌ آقای ظریف در جریان این سفر مجموعه دیدارها و ملاقاتهای دو جانبه‌ای را با مقامات بلژیک و همچنین مقامات اتحادیه اروپا داشتند . در زمینه روابط دو جانبه، تسهیل توافقات برجام و همچنین تبعات و نتایج اقتصادی آن، گفت‌وگوهای مفصل و جدی با مقامات اتحادیه اروپا داشتند.

جابری انصاری همچنین به سفر یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان در ابتدای هفته جاری در راس یک هیات سیاسی و اقتصادی به تهران اشاره کرد و گفت: همراه ایشان هیاتی که ترکیب اقتصادی بارز داشت حضور داشتند و رایزنی‌های گسترده‌ای را با مقامات مختلف ایرانی در زمینه گسترش روابط دو جانبه در حوزه های مختلف انجام دادند.

این دیپلمات ارشد کشورمان به روابط تاریخی و راهبردی دو کشور اشاره کرد و افزود: روابط دو کشور تاریخی و همراه با ثبات بوده و در واقع باید گفت: این رابطه در عالی ترین سطح همراه با اعتماد بوده است.

جابری انصاری ادامه داد: امیدواریم در چارچوب توافقاتی که دراین سفر صورت گرفت و رفت و آمدهایی که در آینده انجام خواهد شد شاهد گسترش روابط دو کشور در مسائل مختلف از جمله مسائل اقتصادی و تجاری باشیم.

در روزهای آینده شاهد سفر روسای جمهور از سه قاره آسیا ، اروپا و آفریقا خواهیم بود

سخنگوی وزارت خارجه اشاره‌ای نیز به رفت و آمدهای دیپلماتیک آینده به کشورمان نیز داشت و گفت: در روزهای آینده شاهد سفر روسای جمهور سه کشور آذربایجان، سوئیس و آفریقای جنوبی از سه قاره آسیا ، اروپا و آفریقا خواهیم بود.

انصاری با بیان اینکه رئیس جمهور آذربایجان فردا به تهران سفر خواهد کرد اعلام کرد: در هشتم و دهم اسفند ماه شاهد حضور روسای جمهور سوئیس و آفریقای جنوبی در تهران خواهیم بود.

وی با بیان اینکه سفر سه رئیس جمهور از سه قاره مختلف معانی خاصی دارد و بیانگر دور جدیدی از رفت و آمدهای دیپلماتیک بین ایران و دیگر کشورهاست، تصریح کرد: امیدواریم با این سفرها زمینه تحقق هر چه بیشتر منافع جمهوری اسلامی ایران فراهم شود.

جابری انصاری در این نشست مطبوعاتی در پاسخ به سوالی در مورد این که چندی پیش شاهد گفت‌وگوها و رایزنی‌هایی در مورد انتقال خط لوله انرژی از ایران به گرجستان بودیم و اکنون مباحثی مطرح است که قرار است آذربایجان جای گرجستان را بگیرد و این که طبق اسناد ویکی لیکس آذربایجان در طی این سالها از تحریم‌ها علیه ایران حمایت کرده است با توجه به سابقه‌ی تجاری دو کشور با ایران در مورد این تصمیمات ابهاماتی وجود دارد که سخنگوی وزارت خارجه خطاب به این خبرنگار گفت که جزییات آنچه را که اشاره کردید را بررسی می‌کند و در آینده پاسخ آن را خواهد داد.

جابری انصاری همچنین خاطر نشان کرد: به صورت کلی هیچ کشوری را در حلقه روابط خارجی جایگزین کشور دیگر در نظر نمی‌گیریم و بهترین حالت این است که امکان تعامل و گفت و گو با کشورهای مختلف وجود داشته باشد چنانکه در وضعیت رقابتی امکان تحقق بیشترین منافع برای کشور فراهم شود.

توافقات اولیه بین ایران وایرباس انجام شده است 

خبرنگاری در این نشست مطبوعاتی از سخنگوی وزارت خارجه در مورد رایزنی‌های ایران با شرکت ایرباس و بحث خرید هواپیما پرسید که جابری انصاری در پاسخ گفت: در سفر آقای رئیس جمهور و هیات اقتصادی همراهشان به ایتالیا و فرانسه رایزنی‌هایی بین طرف‌های ایرانی و شرکت‌های فرانسوی و ایتالیایی انجام شده از جمله رایزنی با شرکت‌های هواپیماسازی.

وی با بیان اینکه توافقات اولیه بین ایران وایرباس انجام شده و مسیر اجرا را طی می‌کند ادامه داد: ایران بر اساس نیاز ناوگان هوایی خود با شرکت‌های هواپیماسازی در دیگر نقاط جهان نیز گفت و گوهایی را دارد و تامین این نیازها در اولویت ایران قرار دارد و امیدواریم با رایزنی‌ها و گفت و گوهایی که انجام می‌شود بهترین توافقات برای تامین منافع و نیازهای کشور در این زمینه حاصل شود.

ایران در تلاش است میزان تولید نفت خود را به وضعیت قبل از تحریم‌های ظالمانه ارتقا دهد

در این نشست خبرنگاری بار دیگر به سفر رئیس جمهور آذربایجان به تهران اشاره کرد و گفت آیا در این سفر امکان دارد که شاهد دیپلماسی نفتی بین دو کشور باشیم با توجه به اینکه در ماههای اخیر شاهد سقوط قیمت نفت بوده‌ایم؟ این دیپلمات در پاسخ اظهار کرد: در روزهای اخیر تلاش‌ها و رایزنی‌هایی بین کشورهای مختلف عضو اوپک و خارج از مجموعه اوپک در جریان است. نشست‌هایی در تهران و برخی دیگر از کشورهای منطقه برگزار شده است. ایران از تلاش کشورهای عضو و غیر عضو اوپک برای بازگرداندن قیمت نفت به قیمت عادلانه و منطقی خود حمایت می‌کند .

وی با بیان اینکه ایران در تلاش است که میزان تولید خود را به وضعیت قبل از تحریم‌های ظالمانه ارتقا دهد ادامه داد: امیدواریم کشورهایی که در این دوران بیش از سهم خود افزایش تولید داشتند با کاهش تولید خود زمینه‌ موفقیت رایزنی‌هایی که در حال انجام است را فراهم کنند.

جابری انصاری افزود:‌ در سفر ریئس جمهور آذربایجان به تهران که همراه با هیات متنوعی از مقامات آذربایجان خواهد بود، بین مقامات دو کشور در زمینه‌ی مسائل سیاسی و اقتصادی و انرژی گفت و گوها و رایزنی‌هایی انجام خواهد شد. در حال حاضر انعقاد مجموعه‌ای از موافقت‌نامه‌ها بین دو کشور در حال بررسی و تنظیم است و امیدواریم که دراین سفر شاهد امضای توافقات خوبی بین دو کشور در زمینه‌های مختلف باشیم؛ توافقات و قرارداد‌هایی که در چند روز اخیر بین هیات‌های مختلف ایرانی و آذربایجانی در ارتباط با آن رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی در جریان بوده و هست.

ایران از ابتدا از تحقق آتش بس جدی در صحنه بحران سوریه حمایت کرده است

خبرنگاری در این نشست خطاب به سخنگوی وزارت خارجه گفت که در روزهای اخیر به نقل از مقامات روسیه و آمریکا صحبت‌هایی در مورد رسیدن به توافق مقدماتی جهت ایجاد آتش بس در سوریه مطرح شده است نظر شما در این ارتباط چیست و به نظر جنابعالی چرا تلاش‌های قبلی برای رسیدن به آتش بس به نتیجه‌ی چندانی نرسیده است که جابری انصاری در پاسخ اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدایی که طرح‌های مختلف برای حل بحران سوریه مطرح بوده از تحقق آتش بس جدی در صحنه بحران سوریه حمایت کرده است .

وی با بیان این که اقدامات گروه‌های تروریستی یکی از دلایل اصلی به نتیجه نرسیدن طرح‌های قبلی در زمینه حصول آتش بس در سوریه بوده است، گفت:‌ درواقع گروههای تروریستی تلاش می‌کنند که راه را برای هرگونه وصول راه حل سیاسی به نتیجه ببندند و موفقیت طرح‌های جاری منوط به این است که تروریست‌ها محدود شوند و آنها از عرصه‌ تاثیرگذاری در بحران سوریه خارج شوند. باید این موضوع به صورت جدی دنبال شود و گرنه این گروهها با اقدامات و آتش افروزی‌های خود هرگونه طرحی را در زمینه آتش بس با مشکل روبرو می‌کنند .

انصاری در پایان پاسخ به این سوال تاکید کرد:‌ ایران همانطور که بارها گفته حداکثر همکاری را با کشورهای دیگر برای تسهیل راه حل سیاسی در سوریه انجام می‌دهد و در این زمینه اعلام آمادگی کرده است.

کشورهای منطقه نباید سیاست‌هایی را دنبال کنند که به ضد خود تبدیل می‌شود

در ادامه این نشست خبرنگار دیگری به مسائل منطقه اشاره مجددی داشت و گفت ترکیه و عربستان در حال آتش افروزی در منطقه هستند و درعین حال دولت ترکیه ایران را متهم به افزایش تنش در منطقه کرده است. نظر دستگاه دیپلماسی در این ارتباط چیست؟ که سخنگوی وزارت خارجه با تکرار مواضع قبلی ایران در این ارتباط خاطرنشان کرد:‌ مواضع جمهوری اسلامی ایران بارها در این زمینه تکرار شده است. ما بارها گفته‌ایم که از راه حل سیاسی برای حل بحران‌های منطقه حمایت می‌کنیم و تمام کشورهای منطقه باید با هماهنگی یکدیگر با موضوع تروریست مواجه شوند.

وی با بیان اینکه تروریست معضل فقط یک یا دو کشور نیست، بلکه یک مساله ی منطقه‌ای و جهانی است ادامه داد: از دیگر سو باید این زمینه فراهم شود تا سرنوشت کشورهایی که دچار بحران هستند توسط ملتهای آنها فراهم شود و زمینه برای برگزاری انتخاباتی آزاد و دموکراتیک دراین گونه کشورها فراهم شود.

وی با تاکید بر این موضوع که اگر اراده مشترکی بین کشورهای منطقه وجهان در جهت مبارزه با تروریسم فراهم نشود بحران‌های جاری هر چه بیشتر ادامه پیدا می‌کند ادامه داد: کشورهای منطقه نباید سیاستهایی را دنبال کنند که به ضد خود تبدیل می‌شود ونتایج منفی آن به سمت کل کشورهای منطقه بر می‌گردد.

در ادامه نشست هفتگی سخنگوی وزارت خارجه با خبرنگاران با توجه به نزدیک شدن هفتم اسفند ماه برگزاری دو انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی دو خبرنگار سوالاتی را در این ارتباط از سخنگوی وزارت خارجه پرسیدند.

ملت ایران با مشارکت حداکثری در انتخابات زمینه‌های گسترش قدرت ایران در فضای بین‌المللی و منطقه‌ای را فراهم می‌کنند 

در این نشست خبرنگاری با اشاره به نزدیک بودن هفت اسفند و طرح این موضوع که برخی از رسانه‌های بیگانه سعی در شکل دهی به آرای مردمی دارند و اظهارات مداخله جویانه‌ای دراین ارتباط می‌کنند نظر وزارت خارجه دراین ارتباط چیست؟ که جابری انصاری پاسخ داد: موضع ایران در این ارتباط موضع روشنی است. از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی استقلال و آزادی است و ملت آگاه ایران نیازی به نصیحت و توصیه از سوی هیچ بازیگر خارجی را ندارند و ما اطمینان داریم که در انتخابات پیش رو ملت ایران با حضور و مشارکت حداکثری خود و انتخاب هوشمندانه‌ای که انجام می‌دهند زمینه‌های گسترش قدرت ایران در فضای بین‌المللی و منطقه‌ای را فراهم می‌کنند.

در این چارچوب خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه پرسید که نتایج انتخابات هفتم اسفند چه تاثیری می‌تواند در روند سیاست خارجی ایران به خصوص تعامل با کشورهای غربی داشته باشد که این دیپلمات ارشد تصریح کرد:‌ به هر حال مجلس شورای اسلامی یکی از نهادهای مهم و قانونی کشور است و یکی از نهادهایی است که در بستر قانو‌ن‌گذاری، ناظر بر مسائل خارجی کشور است و دراین ارتباط می‌تواند نقش اساسی ایفا کند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در همین چارچوب ادامه داد: ما امیدوار هسیم که با انتخاب آگاهانه و هوشیارانه ملت ایران همانطور که مورد انتظار است شاهد شکل گیری مجلسی قوی در راستای خدمت به منافع ایران و خواسته‌های ملت ایران باشیم تا بتواند در زمینه پاسداری از اصول و ارزشهای اسلامی نقش آفرینی مثبت خود را ایفا کند.

در این نشست خبرنگار آناتولی ترکیه به اقدامات تروریستی اخیر در آنکارا اشاره کرد و گفت طبق اخبار منتشر شده مسئولیت این اقدامات تروریستی بر عهده گروه پ . ک . ک بوده نظر ایران در مورد این اقدامات تروریستی چیست؟ که جابری انصاری در پاسخ خاطر نشان کرد:‌جمهوری اسلامی ایران بلافاصله بعد از حادثه تروریستی آنکارا اقدام به محدودیت شدید این عملیات تروریستی کرد.

وی با اشاره به گسترش حوزه عمل ترویست‌ها جهت انجام اقدامات تروریستی در کشورهای مختلف تاکید کرد:‌ همانطور که بارها گفته‌ایم مساله‌ تروریست مساله یک کشور و دو کشور نیست بلکه یک مساله منطقه‌ای و جهانی است و برای رویارویی مشترک با این خطر باید کشورهای منطقه وجهان با یکدیگر همکاری نزدیکی داشته باشند و اینگونه حوادث ضرورت این امر را آشکارتر می‌کند.

جابری انصاری افزود:‌ در همین قالب ایران آماده همکاری‌ با همه دولت‌های منطقه از جمله دولت همسایه ترکیه برای رویارویی با مساله تروریسم است.

ایران علیرغم برخی اختلاف نظرها، رابطه‌اش با حماس را حفظ کرده و ادامه داده است

در ادامه این نشست خبرنگاری به سفر چندی پیش مقامات حماس به تهران اشاره کرد واز سخنگوی وزارت خارجه در مورد دیدار این هیات با افرادی چون سردار سلیمانی و شمخانی و مباحث مطرح شده در این دیدارها پرسید که جابری انصاری در پاسخ اظهار کرد:‌همانطور که قبلا نیز گفته‌ام در جریان جشن‌های سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به طور معمول هیات‌هایی متشکل از گروهها ، احزاب و شخصیت‌های مختلف از نقاط مختلف جهان به ویژه جهان اسلام به تهران سفر می‌کنند و امسال نیز هیات‌هایی از برخی گروههای فلسطینی از جمله حماس به تهران سفر کرده بودند و علاوه بر شرکت در جشن سالگرد پیروزی سالگرد انقاب اسلامی گفت و گوهایی نیز با مقامات جمهوری اسلامی ایران داشتند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از یک روابط مستمر و با ثباتی با مجموعه گروههای فلسطینی برخوردار است گفت: در همین چارچوب روابط خود را با جنبش حماس علی رغم برخی از اختلاف نظرهایی که وجود دارد حفظ کرده و ادامه داده است و این موضوع را در راستای حفظ منافع جهان اسلام و ملت مظلوم فلسطین است.

سفر بن علوی به تهران دو جانبه و بر اساس برنامه ریزی قبلی بود

مباحث منتشر شده در مورد میانجیگری وزیر خارجه عمان بین ایران و عربستان دیگر سوالی بود که دراین نشست از سخنگوی وزارت خارجه پرسیده شد. خبرنگاری از جابری انصاری پرسید که آیا آقای بن علوی در سفر به تهران در تلاش بودند که بین ایران و عربستان میانجی‌گری کنند که جابری انصاری در پاسخ گفت: سفر آقای بن علوی به تهران سفری دو جانبه و بر اساس برنامه ریزی قبلی بوده . ایشان را چندین وزیر و مقامات عالی رتبه اقتصادی‌ عمان همراه می‌کردند.

وی در ادامه توضیح داد‌: در این سفر در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی صحبت شد ولی هدف اصلی سفر در راستای گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور بود.

انفجارهای زینبیه در دمشق موضوع دیگری بود که سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با آن در این نشست مطبوعاتی موضع‌گیری کرد و گفت: تروریست‌ها هیچ گاه خواهان آتش بس نبوده‌اند و راه حل سیاسی را قبول نداشتند و تلاش کردند که برنامه‌های خود را برای آشوب و بحران به طرف‌های دیگر تحمیل کنند.

وی با بیان اینکه با هر یک از مراحل پیشرفت نشست‌های وین برای حل بحران سوریه شاهد این هستیم که اقدامات تروریستی از سوی گروههای تروریستی افزایش پیدا می‌کند افزود: این موضوع اتفاقی نیست و پیام آن برای کشورهایی که در نشست‌های وین شرکت می‌کنند به آشکاری این است که می‌بایست زمینه‌های محدود سازی و رویارویی جدی با گروههای تروریستی را در هر راه حل سیاسی مورد توجه قرار دهند وگرنه امکان موفقیت برای حل بحران سیاسی در سوریه کاهش پیدا می‌کند.

تغییرات و رفت و آمدها در وزارت خارجه امری عادی است
خبار منتشر شده مبنی بر ایجاد جابجایی‌هایی در وزارت خارجه از جمله تغییر معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه موضوع دیگری بود که دراین نشست مورد توجه خبرنگاران قرار گرفت و سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با آن واکنش نشان داد.

جابری انصاری افزود: هرگونه تصمیمی برای جابجایی و تغییر در مسئولان وزارت خارجه اتخاذ شود به اطلاع افکار عمومی رسیده می‌شود و خبر محرمانه ای در این ارتباط وجود ندارد.

انصاری همچنین ادامه داد‌: تغییرات و رفت و آمدها در وزارت خارجه امری عادی است. رفت و آمد بین سفرا و مدیران وزارت خارجه یک سنت عادی در وزارت خارجه است و بر حسب مورد هرگونه تصمیمی در این ارتباط گرفته شود به اطلاع افکار عمومی رسانده می‌شود.

رسانه‌های عربستانی عملیات حساب شده‌ای را برای تحریک افکار عمومی در پیش گرفته‌اند

خبری به نقل از العربیه منتشر شد مبنی بر اینکه عربستان ۳۲ نفر را به اتهام جاسوسی برای ایران دستگیر کرده که در میان آنها یک افغانستانی و یک ایرانی نیز حضور دارند که سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به این خبر تصریح کرد:‌ رسانه‌های عربستانی عملیات حساب شده‌ای را برای تحریک افکار عمومی در پیش گرفته‌اند چنان‌که در ایام پیش از اعدام شیخ نمر نیز آنها این روند را در پیش گرفته بودند.

امیدواریم عربستان به بازی بی حاصل خود با افکار عمومی خاتمه 

وی با بیان اینکه عربستان سعودی با درپیش گرفتن اینگونه روند در صدد است که مشکلات داخلی خود را فرافکنی به دیگر کشورها منتسب کند، افزود: امیدواریم که عربستان به بازی بی حاصل خود با افکار عمومی خاتمه دهد و مسائل را به شکل واقعی و از مجاری واقعی خود پیگیری کند.

جابری انصاری همچنین در این نشست مطبوعاتی با محکوم کردن انفجارهای صورت گرفته در سوریه در روز گذشته گفت: جمهوری اسلامی ایران به روشنی و آشکارا هر گونه اقدام تروریستی را محکوم می‌کند . ما انفجارهای دیروز در زینبیه را محکوم می‌کنیم اقداماتی که مردم عادی و بیگناه را مورد هدف قرار می‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این که در هر گونه راه حل سیاسی برای حل بحران سوریه باید مبارزه با گروههای تروریستی و محدود کردن آنها مورد توجه قرار بگیرد گفت: تروریست به یک معضل مشترک برای کشورهای منطقه و جهان تبدیل شده است.

پیام ویژه‌ای از سوی پوتین به روحانی منتقل شد

سفر روز گذشته وزیر دفاع روسیه به تهران و دیدارش با تعدادی از مقامات کشورمان از جمله حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی دیگر سوالی بود که دراین نشست مطبوعاتی از سوی خبرنگاران مطرح شد و جابری انصاری در ارتباط با آن توضیح داد. سفر وزیر دفاع روسیه به تهران بعد از سفر وزیر دفاع کشورمان به مسکو انجام شد و نمادی از روابط نزدیک و تبادل نظرات مستمر بین ایران و روسیه است.

این دیپبلمات تصریح کرد:‌ پیام ویژه‌ای از سوی آقای پوتین به جناب آقای روحانی منتقل شد که ناظر بر تحولات منطقه و مسائل دو جانبه است .

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با اشاره به گفته‌های قبلی خود گفت: همانطور که بارها گفته‌ام روابط ایران و روسیه به لحاظ سیاسی در عالی ترین سطح قرار دارد و مقامات دو کشور در تلاش هستند که روابط تهران و مسکو را در زمینه‌های دیگر نیز ارتقا دهند که یکی از این زمینه‌ها مباحث مربوط به نیازهای دفاعی ایران است. گفت وگوهایی میان مقامات ذیربط دو کشور در جریان است که از جمله این مسائل موضوع ارائه نسل جدید اس ۳۰۰ از سوی روسیه به تهران است که این موضوع بر حسب توافقات دو کشور انجام می‌شود و بر حسب مورد در زمان مقتضی خود جزییاتش به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

در همین چارچوب خبرنگاری خطاب به سخنگوی وزارت خارجه گفت خبرگزاری ایتارتاس روسیه اعلام کرده ایران هنوز هزینه‌های اس ۳۰۰ را پرداخت نکرده است که سخنگوی وزارت خارجه گفت: همانطور که قبلا گفتم اس ۳۰۰ از جمله موضوعات رایزنی بین مسائل دو کشور است و مسائل فنی این موضوع و توافقات انجام شده در این چارچوب مسیر پیش بینی شده خود را طی می‌کند و مبادله‌ای که باید انجام شود طبق توافقات انجام خواهد شد.

همکاری در زمینه‌ تامین نیازهای نظامی ایران در دستور کار تهران و مسکو است

خرید جنگنده‌های سوخو از روسیه سوال دیگری بود که در این نشست مطبوعاتی مورد پرسش خبرنگاران قرار گرفت و جابری انصاری در پاسخ گفت: همانطور که اشاره کردم گسترش همکاری در زمینه‌های مختلف بین دو کشور ایران و روسیه از جمله تامین نیازهای نظامی ایران در دستور کار تهران و مسکو است و گفت و گوهایی در این زمینه در حال انجام است و بر حسب نیاز در ارتباط با این موضوع اطلاعات لازم از سوی جهاتی که در حال مذاکره هستند، در اختیار افکار عمومی قرار می‌گیرد.

وی در مورد واکنش برخی از کشورها در ارتباط با این موضوع گفت:‌ پیش از این ایران برای برخی از خرید‌های خاص تسلیحاتی با مشکلات و محدودیت‌هایی روبرو بود ولی با ساز و کارها و قطعنامه‌های جدید امکان انجام این موضوع وجود دارد و بر حسب مورد و توافقات انجام شده کار انجام می‌شود.

ایران به طور کلی از دولت وارتش لبنان حمایت می‌کند

در اوایل هفته، دولت عربستان اعلام کرد که از ارائه کمک مالی که قرار بود به ارتش لبنان انجام دهد خودداری خواهد کرد . در این ارتباط خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه پرسید که بعد از اعلام این خبر گویی وزیر دفاع لبنان خواسته است که ایران به این کشور کمک نظامی کند و آیا چنین درخواستی به صورت رسمی از سوی لبنان به ایران ارسال شده است که جابری انصاری در پاسخ اعلام کرد هنوز درخواست رسمی از سوی دولت لبنان به ایران منتقل نشده است. البته جمهوری اسلامی ایران پیش از این آمادگی خود را در عالی ترین سطوح برای ارائه کمک به ارتش لبنان به عنوان نهادی که با تروریستها مبارزه می‌کند و در جهت حفظ تمامیت ارزی لبنان تلاش می‌کند اعلام کرده است در همان ایام بعد از اعلام آمادگی ایران دولت عربستان سعودی اعلام کرد که حدود ۴میلیارد دلار کمک‌هایی را در اختیار لبنان به ویژه ارتش این کشور قرار می‌دهد ولی آنچه که اکنون عملا اتفاق افتاده است این است که مقامات سعودی اعلام کردند که این کمک را به بهانه‌های واهی در اختیار لبنان قرار نمی‌دهند .

جابری انصاری در این ارتباط ادامه داد:‌ ایران به طور کلی از دولت وارتش لبنان حمایت می‌کند و آمادگی خود را برای همکاری در زمینه‌های مختلف با دولت لبنان اعلام کرده است و اگر مورد مشخصی در این زمینه مطرح شود این موضوع در مجاری ذیربط مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد.

tel final1

Share