سخنگوی قوه قضائیه:

«دعایی»تفهیم اتهام شد/برخی از اقدامات زنجانی برای دور زدن تحریم ها بود/تصمیمات اتخاذ شده در موضوع بورسیه به دیوان عدالت اداری ارجاع می شود/باید زیرساختهای فضای مجازی بومی شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محسنی اژه ای درباره آخرین وضعیت مدیر مسئول روزنامه اطلاعات توضیح داد: آخرین دفاع از ایشان اخذ و با قرار تامین آزاد شده است و پرونده، موعد برای ارسال به دادگاه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر ،سخنگوی قوه قضائیه گفت: مدیرمسئول روزنامه اطلاعات برای بار دوم به دادسرای ویژه روحانیت احضار و تفهیم اتهام شد.۱۷۴۴۶۰۶

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای در هشتاد و نهمین نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به پرونده مدیرمسئول روزنامه اطلاعات گفت: دستورالعمل دادستان که منشاء آن مصوبه شورای امنیت ملی است، هیچ تغییری نکرده و اگر هر کس بر خلاف دستور دادستان عمل کند، حتما تحت تعقیب قرار می گیرد.

وی افزود: همانطور که دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات تحت تعقیب قرار گرفت، تفهیم اتهام و بازجویی شد.

محسنی اژه ای درباره آخرین وضعیت مدیر مسئول روزنامه اطلاعات توضیح داد: آخرین دفاع از ایشان اخذ و با قرار تامین آزاد شده است و پرونده، موعد برای ارسال به دادگاه است.

سخنگوی قوه قضائیه با رد برخی اظهارات درباره تغییر دستور با موضوع انتشار عکس یا مطلب از رئیس دولت اصلاحات اظهار کرد: این دستور به قوت خود باقی است و هر کس خلاف آن عمل کند، تحت تعقیب قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: حجت الاسلام دعایی نیز یک نوبت توسط دادگاه روحانیت خواسته شد که از ایشان تعهد گرفتند، اما دوباره به دلیل تکرار اقدامات، احضار و تفهیم اتهام شد و پرونده آماده ارسال به دادگاه است.

سخنگوی قوه قضائیه در این نشست خود با تاکید بر ضرورت تحقق اقتصاد مقاومتی و حرکت در این مسیر گفت: قوه قضائیه تمام تلاش خود را برای تحقق اقتصاد مقاومتی که مجدداً رهبری انقلاب به این موضوع اشاره و تاکید کردند و برای دولت وظایفی را تعیین کردند، انجام خواهد داد.

حجت الاسلام اژه ای اضافه کرد: تلاش ما این است که اقتصاد مقاومتی که نجات کشور در آن است، محقق شود و در این زمینه همه گونه همکاری با دولت خواهیم داشت.

۴ جاعل امضای مسئولان دستگیر شدند

وی با اشاره به دستگیری چهار جاعل در هفته های گذشته گفت: این جاعل ها، امضاء و دست خط برخی مسئولین را جعل کرده، از این طریق از مردم اخاذی می کردند. این چهار نفر با هوشیاری دستگاه های مرتبط و به ویژه دستگاه حفاظت اطلاعات قوه قضائیه دستگیر و بازداشت شدند.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه با اشاره به پرونده مدیران شرکت نگین خودرو گفت: افراد زیادی در این پرونده شاکی بودند که برخوردهای لازم صورت گرفته و حکم صادر شده است. خواهش ما از مردم در مواجهه با این شرکتها این است که هوشیارتر عمل کنند.

وی به انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد و گفت: حدود ۸۰ روز یا کمتر به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری باقی مانده و انشاءالله امسال نیز مانند دوره‌های گذشته انتخابات پرشور و بنا به درخواست رهبر معظم انقلاب اسلامی، انتخاباتی با مشارکت حداکثری و در کمال امنیت و آرامش داشته باشیم. لازمه این انتخابات در طراز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران این است که همه در چارچوب قانون حرکت کنیم و همگان در مقابل قانون انقیاد کامل داشته باشیم.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: هیئت‌های اجرایی بر اساس وظیفه قانونی، انشاءالله به وظیفه خود در چارچوب قانون عمل کنیم و دولت و وزارت کشور و همچنین نیروهای نظامی و انتظامی در اجرا و برگزاری انتخابات به نحو احسن به وظیفه خود عمل کنند.

وی افزود: شورای نگهبان که وظیفه نظارت در تمامی مراحل برگزاری انتخابات را دارد در راستای احراز صلاحیت نامزدها و تایید کسانی که صلاحیتشان احراز می‌شود، بتواند با موفقیت عمل کند.

سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرد: قانون کاملا شفاف و روشن است و وظیفه هر دستگاهی را مشخص کرده و طبق قانون احراز صلاحیت برعهده شورای نگهبان است و طبعا هر کسی که شورای نگهبان احراز و رسما اعلام کند، در انتخابات شرکت می‌کند و هر کسی که مردم به او رای دهند، او فرد منتخب مردم خواهد بود. قوه قضائیه بر اساس قانون وظیفه دارد هر کس، جریان، گروه و فردی که تخطی از قانون کند و مرتکب جرم شود را با خواست مردم و قانون و بدون هیچ اغماض و ملاحظه‌ای برخورد کند.

وی با ابراز امیدواری از اینکه در انتخابات پیش رو کمترین پرونده در دستگاه قضایی تشکیل شود، تاکید کرد: اگر تخلف یا جرمی رخ دهد به طور قطع دستگاه قضایی هیچ حریمی برای مقام، مسئول و جناحی قائل نخواهد بود.

برخی از اقدامات زنجانی برای دور زدن تحریم ها بود

محسنی اژه‌ای در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بابک زنجانی در دادگاه ادعاهای زیادی را مطرح کرده از جمله کمک به دولت برای فروش نفت و انتقال پول به داخل کشور، اما هیچ کس ادعاهای او را تکذیب نکرده است، گفت: به هر حال ما در تحریم بوده و هستیم و امیدواریم این تحریم ها برداشته شود. بدون تردید در زمان تحریم محدودیت هایی وجود دارد و تلاش می شود برای رفع آنها اقدامات بعضا اضطراری صورت گیرد، هیچ کس هم منکر این موضوع نیست.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: وقتی سیستم بانکی و پولی ما تحریم ظالمانه باشد، نفت بفروشیم و پول ما را ندهند، طبیعی است شما کاری کنید تا برخلاف خواست دشمن، فلج نشویم. این موضوع هم در دولت دهم و هم دولت یازدهم بوده و هست.

وی اضافه کرد: جزئیات ادعاهایی که زنجانی مطرح کرده را نشنیده ام و در جریان پاسخ مسئولان هم نیستم، اما اینکه از صفر تا ۱۰۰ همه کارهای زنجانی خلاف بوده، چنین ادعایی را هم نمی توان کرد. قطعا برخی از اقدامات زنجانی برای دور زدن تحریم ها بود.

محسنی اژه‌ای اضافه کرد: اینکه کجای اقدامات او خلاف بوده و آیا از ابتدا نظر سوء داشته یا در وسط کار طمع کرده و خلافی صورت داده، در حال بررسی است.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: برخی از ابتدا قصد کلاهبرداری دارند، اما بعضی ها از اواخر یا اواسط کار دچار طمع می شوند و دست به اقدامات خلاف می زنند، این مساله درباره بابک زنجانی درست است.

پرونده مادر باردار کرجی در انتظار پاسخ پزشکی قانونی و نظام پزشکی است

حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم پذیرش مادر بارداری در یکی از بیمارستان های کرج و فوت مادر و کودک گفت: این پرونده مربوط به ۲ ماه قبل است که این خانم باردار بعد از مراجعه به بیمارستان، پذیرش می شود اما مسئولان بیمارستان دستور انتقال او به بیمارستان دیگر را می دهند. در این بین و در خارج از بیمارستان اول اتفاقاتی می افتد که بیمار و فرزندش فوت می کند.

وی درباره آخرین وضعیت این پرونده گفت: پرونده تشکیل شده و پزشکی قانونی و سازمان نظام پزشکی باید نظر بدهند. پزشکی قانونی باید دلیل فوت را بگوید و نظام پزشکی هم درباره بیمارستان و پزشکی و اینکه آیا آنها به همه وظایف خود عمل کرده اند یا نه، نظر بدهند.

وی تاکید کرد: هنوز نتایج قطعی روشن نشده است.

پرونده دلالان ارز در تعزیرات حکومتی در دست بررسی است

حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه علت دستگیری ۵۰ نفر از دلالان ارز چه بوده؟ گفت: این افراد که نزدیک به ۵۰ نفر بودند به دستور تعزیرات حکومتی دستگیر شدند و پرونده آنها در تعزیرات حکومتی در دست رسیدگی است.

وی اضافه کرد: بحث این است که آیا آنها در جهت اخلال در نظام ارزی اقدام می کردند که اینها در تحقیقات اولیه مشخص خواهد شد و توضیحات پس از آن ارائه می شود.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه و در پاسخ به این سئوال که برای رفع مشکلات خانواده های زندانیان چه نهادهایی مسئولیت دارند و قوه قضائیه در این زمینه چه می کند، گفت: آنهایی که زندانی می شوند به ویژه سرپرستان خانواده، قطعا خانواده آنها با مشکلاتی روبرو می شوند. اینکه قوه قضائیه بتواند آنها را به صورت کامل تامین کند، نه. بلکه حمایت از این خانواده ها باید با همکاری کمیته امداد و بهزیستی و انجمن حمایت از زندانیان صورت گیرد اما باید توجه داشته باشیم که خود مجرم هم باید این را در نظر بگیرد که در صورت ارتکاب جرم و دستگیری، هم آبرو، هم اشتغال خودش و دیگر اعضای خانواده اش و هم مسائل اقتصادی خانواده تحت الشعاع عمل او قرار می گیرد.

حجت الاسلام اژه ای افزود: با این حال سازمان های مختلف به ویژه افراد خیر به فکر هستند اما نباید این گونه هم تلقی شود که مجرم پیش خود فکر کند اگر زندان رفتم خانواده ام مورد حمایت صد درصدی قرار می گیرد و نگرانی او از این بابت به صفر برسد.

تصمیمات اتخاذ شده در موضوع بورسیه به دیوان عدالت اداری ارجاع می شود

وی در ادامه درباره سئوالی با موضوع بورسیه ها گفت: تصمیمات در این زمینه گرفته شده که باید به دیوان عدالت اداری ارجاع شود. رئیس قوه قضائیه نیز در این زمینه نامه ای به مقام معظم رهبری نوشته اند که این موضوع در حال پیگیری است.

سخنگوی قوه قضائیه اضافه کرد: اما اگر حیثیت کسی منکوب شده باشد یا مورد ظلم قرار گرفته باشد باید با مراجعه به دادگستری شکایت کند که این مورد نیز پس از آن رسیدگی خواهد شد.

زندان ها از اشکالات کلی مستثنی نیستند

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر مشکل گرمایشی در بندی از زندان اوین که انتقاداتی را به همراه داشت، تصریح کرد: زندانها در عین حال که بیش از همه دستگاههای کشور مورد توجه هستند اما از اشکالات کلی مستثنی نیستند.

حجت الاسلام اژه ای توضیح داد: اگر در تهران گاز قطع شود قطعا گاز زندان نیز قطع می شود.

سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: قطعا بیش از آن که مسائل گرمایشی و سرمایشی در خانه ها، کارخانه ها و حتی بیمارستانها مورد توجه قرار می گیرد این مسئله در زندان ها لحاظ می شود. امکانات اضطراری نیز برای شرایط خاص در نظر گرفته شده است اما اینکه گاهی یک امر کوچک یا اتفاقی را بزرگ جلوه دهیم کار پسندیده ای نیست.

حجت الاسلام اژه ای در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر این مطلب که می گوییم شبکه های اجتماعی مسدود شود، ادامه داد: تاکید ما بر روی استفاده صحیح از آنها است تا از این طریق ضربه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی نخوریم.

باید زیرساختهای فضای مجازی بومی شود

وی اضافه کرد: باید تلاش کنیم زیرساخت های فضای مجازی را بومی کنیم تا این زیرساخت ها تحت اختیار خودمان نباشد حتما متضرر خواهیم شدم.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: گاهی مسائل امنیتی فضاهای مجازی به مراتب بالاتر از مسائل اخلاقی و فرهنگی است.

وی با اقدامات صورت گرفته در این زمینه تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب بر تشکیل شورای عالی فضای مجازی تاکید داشته اند و در بخشی از آن بحث ایجاد زیرساخت های بومی در کشور مورد توجه ویژه بود. متاسفانه در این زمینه آن گونه که باید و شاید سرمایه گذاری فکری و مالی برای بومی سازی مسائل و داخلی کردن زیرساخت ها صورت نگرفت.

tel final1

Share