جعفرزاده نماینده مردم رشت:

رشت دچار عقب ماندگی است/ فضای تعاملی و خوبی در بین مدیران و نمایندگان استان وجود دارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا جعفرزاده گفت: شهادت می‌دهم که مدیریت فعلی استان در دوران بعد از انقلاب در نوع خود منحصر به فرد است و فضای تعاملی و خوبی در استان به ویژه بین مدیران و نمایندگان وجود دارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت گفت‌وگوی مفصلی درباره مسائل مختلف از جمله برجام، پساتحریم، تورم، اشتغال، کشاورزی و … با «ایلنا گیلان» انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

به عنوان اولین سوال از بحث داغ این روزها یعنی برجام شروع می‌کنیم. برجام را چطور ارزیابی کردید؟

jafarzade_5778زمانی‌که مسئله تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام مطرح شد مقام معظم رهبری تاکید کردند که مجلس در این زمینه با حساسیت ورود کند و نمایندگان ملت به دقت نقاط ضعف و قوت را بررسی کنند.

پیرو بیانات رهبری، کمیسیون برجام با حضور جمعی از نمایندگان مجلس تشکیل شد.

البته بنده با آوردن متن برجام به مجلس مخالف بودم، زیرا برجام در شورای امنیت ملی تصویب شده بود و همه مراحل مذاکرات زیر نظر مقام معظم رهبری انجام شد و به علاوه پس از یک دهه بحث و بررسی کارشناسانه به ثمر رسیده بود پس آوردن آن به مجلس معنایی نداشت.

به هر حال کمیسیون ویژه برجام را بررسی کرد و در نهایت پیشنهادات متعددی از سوی نمایندگان مطرح شد که آنها را در قالب قانون به منظور کمک به دولت تصویب کردیم.

برجام حاصل تلاش‌های مجدانه تیم دیپلماسی کشور بود که خوشبختانه بررسی و تایید آن در کشور به حلاوت ختم شد و به خیر گشت.

قطعا خطوط قرمز تعیین شده از جانب رهبری و همچنین قانون اجرای برجام، کمک بزرگی برای دولت در دوران پساتحریم خواهد بود.

 اکنون بسیاری از مردم به بهتر شدن شرایط اقتصادی کشور در دوران پساتحریم دل بسته‌اند و در عین حال بسیاری از کارشناسان معتقدند که نمود پیدا کردن آثار رفع تحریم‌ها احتیاج به زمانی طولانی دارد.نظر شما در این رابطه چیست؟

قطعا آثار توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها در زندگی مردم و اوضاع و احوال اقتصادی کشور ملموس خواهد بود.

سالها دشمن به بهانه‌های واهی تحریم‌های ناجوانمردانه‌ای را علیه ملت ایران وضع کرد تا بلکه از طریق وارد کردن فشار اقتصادی به جمهوری اسلامی بتواند ایران را از مواضع خود عقب بنشاند. ملت ایران به خوبی ثابت کردند که توانایی مقابله با تحریم را دارند البته در این راه هزینه‌هایی نیز متقبل شدند.

بخشی از فشار اقتصادی که به مردم وارد شد نتیجه عملکرد نادرست دولت قبلی بود.

در حالی‌که برای اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور نیازمند فراهم شدن زیرساخت‌هایی مثل کاهش هزینه‌ها، کاهش قیمت نفت و … بودیم، دولت نهم و دهم با بی‌توجهی به این مسائل مهم، موجب فشار بیشتر به مردم را در دوران تحریم فراهم کرد.

پساتحریم را می‌توان هم فرصت تلقی کرد و هم تهدید.

فرصت از این جهت که با برداشته شدن تحریم‌ها و باز شدن درب کشور می‌توان به حرکت چرخ‌های توسعه کشور سرعت بخشید و تهدید از این جهت که ممکن است بیایند و تمام زیرساخت‌های ما را خراب کنند.

دولت هم باید توجه داشته باشد که با رفع تحریم‌ها و آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شدن ایران نباید هر وقت که خواست به آن دست درازی کند و با سیاست‌هایی مثل افزایش حقوق وضع را خراب‌تر کند بلکه باید این پول‌ها را سرمایه‌گذاری کند.

به نظر شما رفع تحریم‌ها و اجرای توافق بر رفع مشکلات متعددی که در گیلان وجود دارد نیز تاثیرگذار خواهد بود؟

ما نباید به مسائل کشور به صورت جزیره‌ای نگاه کنیم. قطعا هم گیلان و هم سایر استان‌های کشور در بخش‌هایی دچار عقب ماندگی هستند.

در حال حاضر همه مسئولان کشور این ذهنیت را دارند که گیلان با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد عقب مانده است.

در این شرایط تنها راه چاره این است که با همکاری هم بنشینیم و تدبیری کنیم تا استان را جلو ببریم.

این مهم تحقق پیدا نخواهد کرد مگر ما نقشه راهی تعیین کنیم و تکلیف برای همگان روشن شود. ایجاد اشتغال و ساماندهی امور جوانان و غیره با شعار محقق نمی‌شود و تنها تعیین نقشه راه و تلاش و همکاری برای اجرای آن است که می‌تواند گیلان را به اوج برساند.

در جریان هستید که کشاورزی و برنج‌کاری در کشور دچار رکود شده و از طرفی دیگر، صنعت استان نیز با چالش‌های جدی مواجه است. با این شرایط چه باید کرد؟

اکنون درآمد و هزینه کشاورزی با هم تناسب ندارند. کشاورز هزینه‌های بسیاری را متقبل می‌شود و از جان و مال خود می‌گذارد و وقت زیادی را صرف امور کشاورزی می‌کند اما آنطور که باید نمی‌تواند محصول خود را به بازار عرضه کند و درآمد مطلوب و مورد انتظار خود را کسب کند. قطعا اگر این حرفه به طور صنعتی دنبال شود و مکانیزاسیون ترویج پیدا کند، کشاورزی مقرون به صرفه‌تر خواهد شد.

گیلان را در حوزه صادرات چگونه ارزیابی می‌کنید ؟

 به طور کلی کشورمان ایران  در حوضه صادرات بسیار ضعیف است و  یکی از دلایل  این وضع، ضعف در صنایع بسته‌بندی و صنایع جانبی است که فقط مختص به گیلان نیست.

باید صنایع بسته‌بندی را در گیلان به جایی برسانیم که از لحاظ تکنولوژی و کیفیت در کشور حرف اول را بزند و منحصر به  فرد عمل  کند تا  بتوانیم در کشور حرفی برای گفتن داشته باشیم.

محصولات کشاورزی گیلان از جمله برنج و زیتون به لحاظ کیفیت بی‌نظیر هستند و قطعا با بسته‌بندی مناسب می‌توان صادرات این محصولات را ارتقاء بخشید.

ما باید ابتدا بررسی کنیم که کجا و چگونه می‌توانیم سرمایه‌گذاری کنیم تا مشکلات اشتغال و اقتصاد استان برطرف شود. صنعت، گردشگری و کشاورزی هر سه نیازمند توجه ویژه هستند. البته با توجه به محدودیت زمین در استان‌های شمالی مشکلاتی برای توسعه صنعت وجود دارد. به علاوه خرد شدن زمین‌ها به کشاورزی هم لطمه زده چراکه کشاورزی را غیر اقتصادی کرده است. قطعا در استانی مثل گیلان در هیچ صنعتی نمی‌توان به اندازه کشاورزی اشغال ایجاد کرد. وجود کوه و دریا و اراضی حاصلخیز در کنار هم پتانسیل‌های عظیمی ایجاد کرده است که می‌توان از آن جهت توسعه صنعت کشاورزی و گردشگری بهره گرفت. متاسفانه ما استفاده درست از منابع طبیعی را بلد نیستیم.

در بخش گمرکات نیز مانند سایر بخشها مشکلاتی وجود دارد که خروج کالا مهمترین آنهاست. در این رابطه چه نظری دارید؟

ما در ۳۱۲ واحد تولیدی و صنعتی گیلان، ۲۱ شاخص را دنبال می‌کنیم که مدت زمان انتقال کالاها به خارج از انبار از جمله آنهاست.  در ایران بعضا ۱۵ تا ۱۶ روز طول می‌کشد تا کالا از انبار خارج شود و در گیلان این مدت زمان حدود ۱۱ روز است، در صورتی‌که در دنیا راندمان عالی آن ۴۸ ساعت است. ما بر اساس همین ۲۱ شاخص رتبه اول و دوم را در ایران داریم و جای تاسف دارد که برخی دوستان نماینده، آمار منتشر شده از سوی مجلس که حکایت از بهبود شرایط کسب و کار در استان دارد را زیر سوال می‌برند.

 به انتخابات مجلس نزدیک می‌شویم. مهمترین اقداماتی که در طول سه سال و چند ماه گذشته انجام داده‌اید را چه می‌دانید؟

نماینده مجلس کارش قانونگذاری و نظارت بر قانون است. استیضاح و سوال از دولتمردان هم در حوزه اختیارات نمایندگان مردم پیش بینی شده است و بنده به شدت تاکید دارم که نباید از این ابزار برای فشار به دولت و پیاده کردن مقاصد شخصی و جناحی استفاده کرد.

در ادوار گذشته بسیاری از استان‌ها از قطار پیشرفت جا ماندند که در این بین می‌توان گیلان را عقب مانده‌ترین و محروم‌ترین آنها دانست. رشت به عنوان مرکز استان در همه زمینه‌ها از جمله آبرسانی، گازرسانی و آسفالت راه روستایی دچار عقب ماندگی است بطوری‌که بعضا برخی از بخشها مانند کوچصفهان از بدترین آب شرب در سطح استان برخوردارند.

نمی‌دانم دلیلش چه بود که به مرکز استان این چنین بی‌توجهی شد. به هر حال با پیگیری‌ها و ممارست‌هایی که صورت گرفت، به تازگی شاخص آب شرب روستایی شهرستان رشت در حال نزدیک شدن به شاخص استان است.

تعریض جاده سراوان- سنگر- کوچصفهان و لشت نشاء از جمله مهمترین پروژه‌هایی بوده که در سال‌های اخیر اجرایی شده است. همچنین دیگر اقدام مهمی که اخیرا در استان صورت گرفته و هنوز رسانه‌ای نشده، حل و فصل مسئله زمین‌های شهرک صنعتی بوده است. جهاد کشاورزی در صدد بازپسگیری ۷۰۰ هکتار از اراضی صنعتی بود که با تلاش‌ها و پیگیری‌های فراوانی که انجام دادیم، توانستیم مانع از این کار شویم. بنده در زمینه بالا بردن شاخص‌های توسعه روستایی بیشترین پیگیری را در استان داشتم که خوشبختانه بسیار موثر واقع شده است.

 شرکت برق نیز برای رفع مشکلات خود از شما درخواست کمک کرد. چه تدبیری برای تقویت شرکت سهامی برق منطقه‌ای و رفع مشکلات آن دارید؟

یکی از مشکلات روستاهای استان اکنون نوسانات برق است. با توجه به اینکه میزان تولید برق در استان بسیار بیشتر از نیاز موجود است و حتی قابلیت صادرات نیروی برق نیز وجود دارد، انتظار چنین مشکلی در استان نمی‌رود. گره کوری در این بین وجود دارد که بر می‌گردد به همان تاسیسات و ابزار برق رسانی. جلسات متعددی با وزیر نیرو داشتیم و از این وضع گلایه کردیم و تاکید کردیم که این شرایط در گیلان قابل قبول نیست.

 یکی از مهمترین شعارهای دولت یازدهم ایجاد بستر مناسب برای فعالیت احزاب بود. اکنون با توجه به پیش رو بودن انتخابات، احزاب و فضای سیاسی موجود در گیلان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

من شهادت می‌دهم که مدیریت فعلی استان در دوران بعد از انقلاب در نوع خود منحصر به فرد است و فضای تعاملی و خوبی در استان به ویژه بین مدیران و نمایندگان وجود دارد ولی  بعضا شیطنت‌هایی صورت می‌گیرد و برخی تلاش می‌کنند با فتنه انگیزی، فضا را ناسالم و متشنج  کنند که لازم است دستگاه‌های امنیتی در این زمینه ورود کنند و با این عوامل برخود کنند.

امیدوارم که  این فضای آرامش که در استان حاکم  است  توسط دستگاه‌های امنیتی همچنان حفظ شود و از فتنه‌های احتمالی که توسط  برخی از سودجویان در آستانه انتخابات صورت خواهد گرفت، جلوگیری کنند تا این انتخابات هم مانند سال‌های قبل در کشور و در استان ختم به خیر شود.

tel final1

Share