بر اساس یافته‌های مرکز آمار

درآمد ماهانه ۲ میلیون,پس‌انداز تنها ۵۳ هزار تومان/معاش خانوارهای ایرانی در سال گذشته

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا این یافته‌ها نشان می‌دهد که هر خانوار شهری به‌طور متوسط در سال گذشته می‌توانسته در نهایت ۶۴۵ هزار تومان را به عنوان پس‌انداز ذخیره کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا, یافته‌های مرکز آمار از میزان درآمد و هزینه سالانه خانوار‌ها در سال گذشته نشان می‌دهد که متوسط درآمد یک خانوار شهری حدود ۲۴ میلیون تومان و هزینه متوسط آن حدود ۲۳ میلیون و ۴۸۶ هزار تومان بوده است که به‌طور متوسط هر خانوار شهری توانسته نزدیک ۶۴۵ هزار تومان( ماهانه ۵۳ هزار تومان) پس‌انداز کند.

۳۴۳ مرکز آمار ایران با انتشار گزارشی درباره‌ متوسط هزینه و درآمدهای خانوارهای شهری و روستایی در سال گذشته آماری را درباره‌ وضعیت دخل و خرج خانوارها اعلام کرد.

در این گزارش آورده شده است که متوسط کل هزینه خالص سالانه یک خانوار شهری به چیزی نزدیک به ۲۳ میلیون و ۴۸۶ هزار تومان می‌رسد که این رقم نسبت به سال گذشته افزایشی ۱۴ درصدی داشته است به‌ این ترتیب متوسط هزینه ماهانه هر خانوار شهری یک میلیون و ۹۵۷ هزار تومان است.

بر اساس همین گزارش اعلام شده است که متوسط درآمد اظهار شده سالانه یک خانواده شهری ۲۴ میلیون و ۱۳۱ هزار تومان بوده که این میزان نسبت به سال پیش از آن افزایشی ۱۸ درصدی داشته است، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت متوسط درآمد ماهانه هر خانوار شهری چیزی نزدیک به دو میلیون تومان است.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که هر خانوار شهری به‌طور متوسط در سال گذشته می‌توانسته در نهایت ۶۴۵ هزار تومان را به عنوان پس‌انداز ذخیره کند.

همچنین این گزارش نشان می‌دهد که از کل هزینه سالانه خانوارهای شهری پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان آن با سهم ۲۴.۷ درصدی مربوط به هزینه خوراکی و دخانی و ۱۷ میلیون و ۶۷۳ هزار تومان آن با سهم ۷۵.۳ درصدی مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است.

در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی بیشترین سهم با ۲۱.۶ درصد مربوط به هزینه گوشت و در بین هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم را ۴۴.۴ درصد مربوط به مسکن بوده است.

در حالی که رشد متوسط درآمد سالانه خانوارهای شهری چهار درصد بیشتر از رشد هزینه کل سالانه آنها است، این یافته‌ها نشان می‌دهد که منبع تامین درآمد‌ خانوار‌های شهری بیشتر از محل درآمد‌های متفرقه‌ای تامین می‌شود که سهم آن به ۵۱ درصد می‌رسد.

مشاغل مزد و حقوق‌بگیری سهمی ۳۲ درصدی و مشاغل آزاد و کشاورزی و غیرکشاورزی نیز سهمی حدود ۱۶ درصدی در تامین درآمد خانوارهای شهری دارد.

پس‌انداز روستاییان کمتر از ۵۰ هزار تومان

بر اساس یافته‌های مرکز آمار خانواده‌های روستایی نیز در مساله‌ی پس‌انداز سالانه وضعیت بهتری نسبت به خانواده‌های شهری ندارند، چرا که اعداد و ارقام مربوط به هزینه و درآمد سالانه خانوارهای روستایی نشان می‌دهد که یک خانواده به‌طور متوسط سال گذشته توانسته در نهایت حدود ۵۰ هزار تومان از درآمد خود را پس‌انداز کند.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که متوسط هزینه خالص سالانه یک خانوار روستایی در سال گذشته ۱۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان بوده است که این رقم نسبت به سال پیش از آن ۶.۹ درصد رشد داشته است به این معنا که هر خانوار روستایی به‌طور متوسط حدود یک میلیون و ۱۵۴ هزار تومان هزینه داشته است.

این در حالی است که متوسط درآمد سالانه اظهار‌ شده سالانه یک خانوار روستایی ۱۳ میلیون و ۹۰۵ هزار تومان بوده است که نسبت به سال قبل رشدی ۱۴.۸ درصدی دارد. به این ترتیب هر خانوار روستایی به‌طور متوسط در سال گذشته ماهیانه درآمدی نزدیک به یک میلیون و ۱۵۸ هزار تومان داشته است.

براین اساس از کل هزینه سالانه خانوار روستایی پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تومان با سهم ۴۱.۲ درصدی مربوط به هزینه خوراکی و دخانی و هشت میلیون و ۱۵۰ هزار تومان آن با سهم ۵۸.۸ درصدی مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است.

در بین هزینه دخانی و خوراکی بیشترین سهم با ۲۵.۱ درصد مربوط به هزینه آرد، رشته، غلات، نان و فرآورده‌های آن و در بین هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم با ۲۹ درصد مربوط به مسکن بوده است.

بزرگ‌ترین منبع درآمد روستاییان در سال گذشته محل درآمدهای متفرقه خانوار بود. سهم مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی در تامین درآمد آنها ۳۰.۷ درصد و سهم مشاغل مزد و حقوق بگیری ۲۹.۶ درصد بوده است.

tel final1

Share